Elektrische Hyundai's doen het goed in de kou
Elektrische voertuigen hebben een hekel aan koude en bij -35 graden is het de vraag hoe de verschillende systemen functioneren. Hyundai nam de Nexo en Kona Electric mee naar het hoge noorden om het starten, de thermische regeling van de elektrische aandrijflijn, verwarming en de ventilatie in de bitterkoude praktijk te testen.
Bijproduct
De brandstofcel in de Nexo heeft een voorziening om de brandstofcel op te warmen bij temperaturen onder het vriespunt. Starten bij -30 graden vormt daardoor geen enkel probleem. Ook is er goed gekeken naar het voorkomen van ijsvorming in de brandstofcel nadat de auto is uit gezet. Water is immers het enige bijproduct en dat kan bevriezen in de cel. Dit wordt voorkomen door een 'blaassysteem' dat al het water uit het systeem verwijdert.
Voorverwarmd
Bij de Kona Electric zorgt een zeer efficiënte warmtepomp voor het energetisch zo gunstig mogelijk opwarmen en ventileren van de auto. De pomp maakt gebruik van de restwarmte van elektrische componenten en daarmee draagt het systeem bij aan een zo groot mogelijke actieradius onder winterse omstandigheden. Uiteraard kan de auto worden voorverwarmd als deze aan een laadpaal staat. Ook heeft de Kona een 'driver only' knop. Helaas vermeldt Hyundai niet wat de actieradius van deze twee voertuigen is onder deze extreme winterse omstandigheden.