Nieuwe Seat Leon ST ook met 14% bijtelling
Uitvoering: Seat Leon ST Reference Ecomotive
Lengte: 454 cm
Breedte: 182 cm
Hoogte: 145 cm
Wielbasis: 264 cm
Gewicht: 1.231 kg
Inhoud bagageruimte: 587-1.470 liter
Trekgewicht: 1.000 kg
Motorinhoud: 1.598 cc
Brandstof: diesel
Vermogen: 110 pk / 3.200-4.000 tpm
Koppel: 250 Nm / 1.500-3.000 tpm
Aandrijving: voor
Acceleratie 0-100: 10,7 sec
Topsnelheid: 195 km/u
Verbruik: 3,2 l/100 km
CO2 uitstoot: 85 g/km
Prijs vanaf: € 25.850 (ST 1,2 TSI vanaf € 21.800)
Bijtelling: 14 %
Garantie: 2 jaar
Stationcars zijn populair. In het felbevochten C-segment (de ‘Golf-klasse’) heeft liefst 40 procent van de nieuw verkochte auto’s die carrosserievorm. Dus we begrijpen de komst van deze Seat Leon ST, ofwel Sports Tourer, van alle kanten. Hoeveel van die ST’s zakelijk verkocht gaan worden, dat weten we niet, maar volgens de importeur is er alle reden om aan te nemen dat hij onder de Leons nog een wat groter percentage zal vertegenwoordigen dan marktconform zou zijn.
Met de Leon ST vist het Volkswagenconcern in precies dezelfde vijver waarin ze al twee haken hebben hangen: uiteraard de Golf Variant, maar ook de nog wat ruimere Skoda Octavia Combi, die zoals gebruikelijk het aardigste prijskaartje heeft. Véél scheelt het niet, maar de instapper, met dezelfde 1,2 TSI-motor waar ook de andere twee de strijd mee ingaan, kost bij de Tsjechen € 20.770, bij de Duitsers € 21.451 en de nu net geïntroduceerde Spanjaard is er vanaf € 21.800.
Dieselen
Zoals ook gebruikelijk komen de motoren uit dezelfde VW-stal. Er is een keuze uit benzinemotoren van 85 t/m 180 pk, het zakelijk interessantere dieselen kan met een keuze uit twee motoren, een 1,6 liter en een tweeliter, met versies van 105 tot 184 pk. Het zijn prettige motoren, deze bekenden, en met verschillende uitvoeringen hebben we in en rond Barcelona mooi kennis kunnen maken. Verrassingen leverde dat niet op.
Jammer genoeg was de voor de Nederlandse zakenmarkt interessantste versie niet in de verder toch ruime testvloot opgenomen. Dat is de 1,6 TDI Ecomotive, die dankzij de CO2-uitstoot van 85 gkm in 2014 recht heeft op een bijtelling van 14%. Een diepe blik in het koffiedik vertelt ons dat deze versie in ieder geval zakelijk het meest verkocht gaat worden.
Aanbiedingen
Hij wordt wel wat duurder dan de instapversie van, als gemeld, 21.800, maar vanwege die bijtelling is € 25.850 wel overkomelijk. Als gebruikelijk kunnen snelle beslissers profiteren van een paar ‘First Edition’-aanbiedingen, waarin leuke accessoirepakketten met aardige korting worden geleverd. De nieuwe Seat Leon ST is nu al leverbaar – met standaard vier jaar garantie.
Nog even terugkomend op de neven van de Leon ST binnen het VAG-concern, naast de prijs kan ook de praktische bruikbaarheid van zo’n stationcar een doorslaggevend aankoopargument zijn. Daarin verschilt het drietal onderling ook maar weinig: bij de Volkswagen is de laadcapaciteit 605-1.620 liter, de Seat bergt 587-1.470 l en de Skoda is de kampioen, met 610-1.740 liter. Bij alle drie gaat de achterbank heel makkelijk (uiteraard in delen) plat, door simpelweg achterin een hendel, meer een handgreep eigenlijk, over te halen. En ook bij de Seat kan als optie de rechtervoorstoel worden omgeklapt om heel lange dingen mee te voeren.
Nieuwe Seat Leon ST ook met 14% bijtellingKortom: omdat we de Seat Leon ST van deze drie het charmantste uiterlijk én interieur vinden hebben kunnen we ons zeker vinden in de te verwachten populariteit van deze nieuweling. Veertien procent bijtelling of niet.