Mercedes-Benz C 350 e: 7% bijtellen in stijl
Prestaties
De C 350 e heeft een gecombineerd vermogen van 279 pk en 600 Nm. Daarmee is hij ronduit vlot. Een sprint van 0-100 km/h is in 5,9 seconden te doen, ondervonden wij op de wegen rond San Francisco. Op tussensprints voelt hij sowieso snel aan. Het koppel van de elektromotor is vanaf 0 toeren beschikbaar, zodat hij er ook laag in de toeren behoorlijk vandoor gaat. De standaard zeventraps automaat schakelt snel en soepel en de eveneens standaard luchtvering zorgt ervoor dat de wegligging ook straffer ingesteld kan worden. Hij blijft dan overigens nog steeds comfortabel op korte oneffenheden.
Rijd je alleen op de benzinemotor, bijvoorbeeld om de accu’s te ontlasten, is de auto nog steeds snel genoeg voor praktisch alle situaties. Je hebt dan 211 pk en 350 Nm. Nog steeds ruim voldoende voor een auto van dit formaat. Puur elektrisch heb je 82 pk en 340 Nm, waar hij in stadsverkeer echt genoeg aan heeft. De heuvelachtige straten in San Francisco konden gewoon op enkel de elektromotor genomen worden.
Ergonomie
Één knopje. Dat is op het eerste gezicht het grootste verschil met het interieur van iedere andere C-Klasse. En laat die C-Klasse nu net een van de fijnste interieurs in zijn klasse hebben. Als je al een Mercedes gewend bent, zit alles op dezelfde logische plaats. Ben je nieuw in de wereld van de Benzen, dan zullen sommige zaken even wennen zijn, zoals de versnellingshendel aan het stuur en de bediening van de ruitenwissers.
Op het moment dat je het knopje bedient, krijg je wel informatie te zien die alleen van toepassing is op de C 350 e. Je kunt bijvoorbeeld kiezen voor een andere rijmodus. Van Charge (zoveel mogelijk accu’s opladen en elektromotor niet gebruiken) en E-Save (Accu’s sparen en alleen rijden op benzinemotor) tot E-Mode (volledig elektrisch). Het bedient allemaal zeer logisch en werkt vlot en soepel.
Ruimte
Ja, de ruimte… Zoals bij de meeste plug-in hybrides levert ook de C 350 e wat bagageruimte in om plaats te maken voor accu’s. De bagageruimte van de C 350 e is als sedan daarom 335 liter, 145 liter minder dan normaal. Toch is dat bijvoorbeeld nog altijd meer dan bij de Volvo V60 Plug-in, ook al is dat een stationwagen. De C 350 e Estate, de stationwagen, heeft volgens Mercedes-Benz nog altijd 450 liter bagageruimte en met de bank plat zelfs 1.470 liter. Vergelijk je dat met de Volvo, dan heb je opeens 320 liter meer, met de bank plat. De vloer is overigens nog steeds volledig vlak, dus dat is handig.
In de Limousine (de sedan) die wij reden, was ook achterin voldoende ruimte en dan was ons exemplaar nog uitgevoerd met het (mooie) panoramische schuifdak. De beenruimte achterin is zelfs als je lang bent voldoende en ook de hoofdruimte is niet slecht. In de Estate zal dat nog wat beter zijn. Voorin zit je ook goed, ook als je lang bent en is er voldoende ruimte voor knieën en schouders.
Infotainment
De Mercedes-Benz C 350 e krijgt Lease Editions, die standaard al voorzien zijn van het Garmin Map Pilot navigatiesysteem en Audio 20 CD. Daar heb je in veel gevallen voldoende aan, maar onze testauto was uitgerust met het duurdere Comand Online-systeem (2.420 euro) en het Burmester surround sound system (938 euro). Dat is eigenlijk echt een no-brainer op een auto van 57.995 euro. Comand Online kan zich namelijk meten met de betere infotainmentsystemen en maakt je auto meteen ook beter klaar voor de toekomst dankzij alle online toepassingen. Het Burmester systeem klinkt werkelijk fantastisch. Als je veel naar muziek luistert, moet je dit systeem eens proberen. Het is beter dan menig thuisinstallatie. Onze auto was daarnaast uitgerust met het Head-up display van 1.198 euro. Het is een fijne toevoeging, die mooi weggewerkt zit. Geen schermpje dat opklapt, maar echte hoge resolutie projectie in je voorruit. Als je toch bezig bent, bestel dan ook voor 388 euro de 360 graden camera. Heel handig in krappe situaties, bijvoorbeeld bij in- en uitparkeren.
Laden
Rechts in de achterbumper zit een klein klepje waar de bekende stekker achter verstopt zit. Zodra je hem aan de lader hebt staan kun je ook gebruik maken van Pre-Conditioning. Je kunt je interieur dan verwarmen of koelen, zodat je auto op een fijne temperatuur is als je weggaat.
Prijs / vergelijking
De Mercedes-Benz C 350 e kost je minimaal 57.990 euro als Lease Edition. Wil je een stationwagen, dan kost je dat 2.000 euro meer: 59.990 euro. De Lease Edition heeft echt heel veel standaard: een zeventraps automaat, een navigatiesysteem, parktronic voor en achter met een achteruitrijcamera, LED verlichting, cruise control, 17 inch lichtmetalen wielen, verwarmde voorstoelen, automatisch dimmende binnenspiegel, regensensor en een laadkabel.
Bij Volvo betaal je minimaal 59.995 euro voor de D5 Twin Engine Special Edition. Die heeft standaard ook de meeste opties van de Mercedes, op de LED verlichting na, maar die heeft 49 pk minder. De D6 Twin Engine kost ook minimaal 59.995 euro en gaat qua totaal aantal pk’s over de Benz, maar verliest het in de sprint toch, ook al heeft hij vierwielaandrijving. Daar moet je alleen voor een aantal van de zaken die op de C 350 e standaard zijn toch bijbetalen. Mercedes heeft hem dus scherp geprijsd tegenover zijn meest directe concurrent. Hij wint het ook op bagageruimte, want zelfs als sedan heeft hij al een grotere koffer.
Er zit ook een máár aan de auto: de C 350 e zit zo dicht op de grens van 7% bijtelling, dat het bijvoorbeeld niet mogelijk is om hem als Estate mét trekhaak te bestellen. Dan valt hij in 14% bijtelling, door een andere bandenmaat. Of met het panoramische schuifdak overigens. Dan wordt het gewicht te hoog en gaat hij meer verbruiken. En meer verbruik betekent meer uitstoot en dus ook 14% bijtelling. De sedan kun je wél uitrusten met een trekhaak óf een schuifdak.
Mening
De Mercedes-Benz C 350 e voelt aan als een zeer doordachte auto. De aandrijflijn is een van de meest verfijnde plug-in hybride aandrijflijnen tot nu toe. Door de elektromotor in de versnellingsbak te verwerken, voel je ook nooit schokken of haperingen. Het voelt echt af.
Een van de beste functies van de auto is de Eco functie. Als je normaal gesproken een route instelt, analyseert de auto de route al en bekijkt hij wat de beste plekken zijn om elektrisch te rijden of waar hij meer moet laden of waar hij juist meer kracht nodig heeft. Het voelt zeer doordacht aan. In Eco gebruikt hij de elektromotor zoveel mogelijk, maar houdt hij ook rekening met het andere verkeer. Rijdt er een auto langzaam voor je, remt hij automatisch af tot de snelheid van de auto. Met de energie die vrijkomt bij het afremmen laadt hij meteen de accu’s op. Het werkt zo natuurlijk en soepel dat zuinig rijden ook echt leuk wordt. Het is zeer ontspannend.
De laadruimte, de afwerking, de standaarduitrusting en de ruimte in het interieur geven uiteindelijk de doorslag. De C-Klasse is als plug-in hybride écht een goed totaalpakket. Hij is vlot, zelfs als je de elektromotor niet gebruikt, comfortabel of sportief, afhankelijk van waar je de luchtvering op instelt en is volledig elektrisch te rijden tot 130 km/h. En de achterbank is ook bij de sedan standaard neer te klappen, dat als je een keer grote spullen mee moet nemen, dat gewoon kan. Als je er al een hebt besteld, heb je een goede keuze gemaakt. Als je in de markt bent voor een 7% bijteller in dit segment: naar ons idee heb je aan de C 350 e een van de beste.