Peugeot 308 trapt af met nieuwe diesel
De 308 is de middenklasser van Peugeot die in het verleden veel met diesel werd verkocht vanwege een gunstige bijtelling van 14 procent. Die tijden zijn voorbij en slonken de verkoopaantallen aanzienlijk. Een nieuwe diesel zal dat niet kunnen herstellen, maar Peugeot beschikt wel over een krachtbron die ruimschoots vooruit loopt op de nieuwe normen.
Geen tien tellen
De 1.5 BlueHDi is samen met Ford ontwikkeld. Het vermogen van de kleinere motor (was 1.6 liter) ligt prettig 10 pk hoger dan voorheen, om precies te zijn op 130 pk. Tegelijk blijft het koppel op hetzelfde niveau van 300 Nm. En die basisvoorwaarden zijn genoeg om goede prestaties te kunnen garanderen. In alle rust accelereert de 308 hatchback met deze krachtbron in nog geen tien tellen naar de 100 km/h en zet een topsnelheid neer van 204 km/h. Daar kan de zakelijke veelrijder prima mee uit de voeten. Wat nieuw is aan deze motor ten opzichte van de vorige is dat de katalysator veel dichter op het blok is geplaatst en daardoor sneller is opgewarmd voor een geoptimaliseerde werking. In die katalysator wordt AdBlue verneveld, dat is een oplossing van uream met gedemineraliseerd water. AdBlue brengt de uitstoot stikstofoxiden in de uitlaatgassen enorm terug. En juist daarom voldoet deze dieselmotor in de Peugeot 308 nu al aan toekomstige eisen.
Testverbruik
Een ander onderdeel dat sneller werkt door de plaatsing dichter op het motorblok, dat is het roetfilter. In het blok zelf is de vorm van de verbrandingskamers geoptimaliseerd. Allemaal elementen die zorgen voor een gunstig effect op de uitstoot. Is deze diesel dan ook nog eens ultrazuinig. Dat is helaas niet de ervaring omdat een gemiddeld testverbruik is genoteerd van 1 op 18,5. Wel met een exemplaar met nauwelijks kilometers die wellicht nog verder ingereden moet worden. Gemiddeld 1 op 20 is in deze klasse inmiddels normaal.
Comfortabel
De prettige eigenschappen de Franse middenklasser laten zich goed combineren met de nieuwe motor. De auto heeft een comfortabel afgestemd onderstel dat onder de meeste omstandigheden prima voldoet. Het interieur straalt rust uit omdat veel bedieningsfuncties niet van knoppen zijn voorzien, maar worden ingeschakeld via de centrale display.
Blue Lease
Peugeot verkoopt van de 308 met deze 1.5 BlueHDi-motor slechts één variant in een reguliere uitrusting. Dat is de Allure die 32.130 euro kost. De andere zijn allemaal zogenaamde Blue Lease varianten die bij uitstek zijn afgestemd op een zakelijke gebruiker Dan is deze nieuwe diesel al te koop vanaf 26.760 ero.