De stekker-SUV van Mercedes-Benz kost 79.500 euro
De GLE is de opvolger van de M-Klasse en vernieuwt zich niet alleen optisch, maar ook met een verbeterd interieur. Nieuw is de komst van het grotere COMAND-display ten behoeve van infotainment. Het allergrootste nieuws komt van de auto met de naam GLE 500e. Het is de plug-in hybride versie met 3.0 liter zescilinder motor en een elektromotor, bedoeld om de strijd aan te gaan met de BMW X5 xDrive40e, de XC90 T8 Twin Engine, de Cayenne S e-hybrid en - hoewel groter - begin volgend jaar de Q7 e-tron.
422 pk en 14% bijtelling
Voor 2015 is de GLE 500e de belangrijkste uitvoering van de nieuwe GLE, omdat hij met zijn plug-in hybride aandrijflijn 14% bijtelling scoort. Dankzij het opgegeven vermogen van 422 pk en 650 Nm haalt de GLE vanuit stilstand de 100-grens in 5.3 seconden, terwijl de topsnelheid een meer dan schappelijke 245 km/u bedraagt. Volledig elektrisch kun je 30 kilometer rijden. In tegenstelling tot zijn concurrenten heeft de GLE 500e permanente vierwielaandrijving. Dat feit en de plaatsing van het accupakket zorgt wel voor een iets kleinere laadruimte, die nu 480 liter bedraagt en is uit te breiden naar 1800 liter. Het maximale trekvermogen van 2000 kg is lager dan de andere GLE-varianten, maar alsnog heel bruikbaar.
Prijzen
De GLE beleeft zijn Nederlandse debuut op de AutoRAI en staat in september vanaf 67.600 euro bij de dealer als 250d (viercilinder diesel). De GLE 500e is er vanaf 79.500 euro, dankzij 14% bijtelling vanaf 482 euro netto bijtelling per maand.