Warning: session_start(): open(/var/lib/php/sessions/sess_cojeujg8vj98tlml8e6bnoc0j2, O_RDWR) failed: No space left on device (28) in /home/blackorange/site/htdocs/apps/bootstrap.php on line 68

Warning: fopen(/home/blackorange/site/htdocs/apps/../public/assets/cache/c6821cd1c522af0dbda10d42d4992f243fccc797): failed to open stream: No space left on device in /home/blackorange/site/htdocs/_core/lib/Cache.php on line 141

Notice: unserialize(): Error at offset 8192 of 8192 bytes in /home/blackorange/site/htdocs/_core/lib/Cache.php on line 111
Leaseautotest Ford C-Max: meer dan een knap gezicht


| Door:

Leaseautotest Ford C-Max: meer dan een knap gezicht

Ford heeft de C-Max ingrijpend vernieuwd. Naast een nieuwe neus heeft de auto ook een strakker interieur en andere motoren, waarvan twee met 20% bijtelling. Maakt het de C-Max interessanter voor de zakelijke markt?

Prestaties

Onze testauto heeft de nieuwe 1,5 liter turbo benzinemotor. Die levert in de C-Max 150 pk en 240 Nm. Daarmee is de auto aangenaam vlot, maar niet overdadig snel. Het blok is wel enorm soepel en is te rijden als een diesel. Meer om ontspannen mee te rijden dan de grenzen mee op te zoeken. 

De wegligging van de C-Max is verder verbeterd. Het was al een van de best sturende auto’s in zijn segment en dat geldt voor de vernieuwde zeker ook. Het weggedrag wijkt nauwelijks af van dat van een Focus, al helt deze iets meer over door het hogere zwaartepunt. 

We hebben ook een korte rit gemaakt in de Grand C-Max met de 2,0 liter dieselmotor met 150 pk. Hij heeft 30 pk en 100 Nm meer dan het blok dat in de compacte C-Max met 20% bijtelling leverbaar is. De prestaties zullen echter niet veel schelen, aangezien de compacte C-Max met de 1,5 liter dieselmotor 174 kilogram lichter is dan de Grand C-Max met de 2,0 liter. Zowel de compacte C-Max als de Grand C-Max hebben meer geluidsisolatie dan eerst, waardoor de motor nauwelijks hoorbaar is bij lage toerentallen.

Ergonomie

Ford heeft het interieur van de C-Max flink onder handen genomen. Waar het vorige model nog een overdaad aan knoppen op het dashboard had zitten, is dat bij de vernieuwde flink minder geworden. Een goede ontwikkeling. Het dashboard oogt, zeker in combinatie met het optionele 8 inch scherm, overzichtelijk. Overigens zitten de belangrijkste knoppen nog steeds op je dashboard. Je temperatuur is gewoon in te stellen en ook stuurverwarming heeft bijvoorbeeld een eigen knop.

De bestuurder hoeft eigenlijk nooit zijn handen van het stuur te halen, want eigenlijk alles is te bedienen met het stuurwiel. Het lijkt 1-op-1 overgenomen te zijn uit de Focus en daar is helemaal niks mis mee. Het stuur ligt lekker in de hand en ook bij stuurbewegingen is er maar weinig kans dat je onverhoopt een knop raakt.  

De stoelen bieden een goede zijdelingse steun, maar hebben wel een zitting die wat aan de korte kant is. Dat was bij de vorige ook al een punt.

Ruimte 

Ruimte heb je in de C-Max genoeg. Je zit fijn hoog en hebt daarnaast altijd voldoende hoofdruimte, ook achterin. Als volwassene kun je bovendien ook goed achterin zitten en de bagageruimte is, dankzij de hoogte, ook fors: 471 liter. De ruimte is behoorlijk vierkant en hoog, dus je kunt flink stapelen. Klap je de bank om, heb je 1.684 liter bagageruimte. Als het dan nog niet mee kan…

De Grand C-Max beschikt weer over schuifdeuren en is voor 800 euro meer ook leverbaar met 7 zitplaatsen. Die stoelen achterin zijn eigenlijk alleen geschikt voor kinderen. Zeven volwassenen zouden wij er niet in vervoeren. De bagageruimte die overblijft met de stoelen omhoog is minimaal. Twee kleine tassen passen erachter, meer niet. 

Infotainment

We noemden het hierboven al even: het 8 inch scherm voor het infotainmentsysteem. Daarmee is de C-Max opeens helemaal bij de tijd. Het bedient hetzelfde als in de Focus en Mondeo, met vier verschillende vlakken. Een voor temperatuur, een voor navigatie, een voor entertainment en een voor telefoon. Het werkt gemakkelijk en overzichtelijk. Via Bluetooth muziek streamen werkt ook goed en je hebt twee USB-aansluitingen voor andere apparaten. Daartussen schakelen is allemaal te doen in het entertainment-menu. Ook muziek luisteren via apps als Spotify werkt prima via USB.

Opvallend

De compacte C-Max ziet er na de facelift weer bij de tijd uit. De nieuwe grille staat hem goed en het is weer een geheel. De Grand C-Max heeft weliswaar ook de nieuwe neus, maar toch is het hele uiterlijk minder in balans dan bij de compacte C-Max. Dit was al zo, maar nu lijkt het nog meer het geval dan eerst. Neemt niet weg dat het dankzij zijn schuifdeuren en optionele extra stoelen wel een zeer praktische auto is. 

De compacte C-Max is ‘the one to get’, ook dankzij zijn betere wegligging vergeleken met de Grand C-Max.

Prijs / vergelijking

Het segment van de Ford C-Max heeft het zwaar. Veel klanten kiezen namelijk voor een C-segment crossover in plaats van een C-MPV. Prijzen van de C-Max beginnen bij 21.495 euro. Ter vergelijking, de Volkswagen Golf Sportsvan kost minimaal 23.190 euro. Toch zijn dat de uitvoeringen waar bijna niemand voor gaat. Het merendeel van de kopers kiest voor een luxere aankleding, bij zowel de Golf Sportsvan als de C-Max. Dan moet je denken aan bedragen rond de 27.000 euro. Voor dat geld heb je ook goed uitgeruste versies van de Fiat 500X, de Nissan Qashqai of de nieuwe Mazda CX-3. Die auto’s hebben vaak een iets krapper interieur (en dus ook minder bagageruimte), maar wel een hoge zit en een eigentijdse uitstraling. Misschien een tikkie minder burgerlijk.

Mening 

De nieuwe neus staat de C-Max goed. Zeker als compact is hij beter in balans en laat dat nou ook meteen het model zijn dat - in combinatie met de 95 of 120 pk sterke 1,5 liter dieselmotor - profiteert van 20% bijtelling. De nieuwe neus maakt hem ook hipper en dat is precies wat de auto nodig heeft, aangezien hij flink moet vechten tegen modellen als de Nissan Qashqai.  

Qua ruimte wint de C-Max het van veel van de C-segment crossovers en bij de hogere zit moet je niet denken dat het weggedrag suf is, integendeel. Je kunt de C-Max net zo rijden als een Focus, alleen helt het wat meer over. Zo zal bijna niemand ermee gaan rijden, maar dat de mogelijkheid er is, is fijn. Als trekauto (belangrijk voor Nederland) is hij ook goed geschikt. Met de 1,0 liter EcoBoost benzinemotor of de 1,5 liter dieselmotoren mag je 1.200 kg trekken. Met de 1,5 liter EcoBoost en de 2,0 liter dieselmotor zelfs 1.500 kg. 

Het infotainmentsysteem is - als je 1.000 euro extra achterlaat bij Ford - ook goed. Het 8 inch scherm past goed in het strakkere interieur, al zijn sowieso een groot gedeelte van de knoppen verdwenen. 

Je kiest de C-Max vooral voor z’n hoge zit en goede weggedrag, maar als totaalpakket heeft Ford het ook goed voor elkaar.

Tags


Warning: Unknown: open(/var/lib/php/sessions/sess_cojeujg8vj98tlml8e6bnoc0j2, O_RDWR) failed: No space left on device (28) in Unknown on line 0

Warning: Unknown: Failed to write session data (files). Please verify that the current setting of session.save_path is correct (/var/lib/php/sessions) in Unknown on line 0