Nieuwkomers van Renault, Fiat, Mazda en Suzuki tegen de muur
Het botsinstituut EuroNCAP scherpt de beoordeling van crashtests steeds verder aan. In de botsproeven wordt de aanwezigheid van veiligheidssystemen die de bestuurder assisteren (zoals een snelheidsregelaar) of aanrijdingen kunnen voorkomen (noodrem radarsysteem of rijstrookdetectie) vrij nadrukkelijk meegewogen. In dat kader scoren de nieuwe Renault Espace en Suzuki Vitara uitstekend met de maximale score van vijf sterren.
De Fiat 500X en Mazda2 blijven (alleen) op het gebied van die hulpsystemen ietsje achter, en daardoor moeten zij hun vijfde ster net missen. Het doet overigens niet af aan de bescherming van voetgangers, volwassenen en kinderen, want daar scoort ook dit duo heel goed. Eerder werden ook de bedrijfswagen van Opel en Renault (Vivaro en Trafic) bij EuroNCAP op de proef gesteld, met een viersterrenscore als resultaat. De Audi TT ging eerder dit jaar ook met vier sterren naar huis want die bleef iets achter op de bescherming van kinderen in de auto.