Kies je facelift met vernieuwde Skoda Yeti
Met trots meldt Skoda dat de Yeti sinds zijn introductie in 2009 bijna 280.000 eigenaren heeft gevonden. Ondanks dat de Tsjechen daar geen records mee breken in het segment – de Qashqai is bijvoorbeeld al meer dan twee miljoen keer verkocht in hetzelfde tijdsbestek – is de Yeti heel eigen in de wereld van de ‘stoerdoeners’. Hij ziet er uit als een SUV in plaats van een crossover, ís daadwerkelijk terreinvaardig, heeft de bijbehorende zitpositie maar blijft toch sympathiek op het netvlies. Want het is een Skoda.
Twee gezichten
Maar om het tweede leven van de Yeti kracht bij te zetten, is de facelift van het model omvangrijk aangepakt. Vanaf nu levert Skoda hun avonturier met een vlotte of stoere neus, waarbij de vierwielaangedreven varianten altijd als ‘Outdoor’ zijn uitgevoerd. De verschillen zitten in de vorm van de voorbumper, die bij de Outdoor versies een soort bullbar profiel visualiseren. Ook zijn spoilers, zijpanelen en portierdorpels dan niet in kleur gespoten maar voorzien van zwarte kunststof. De vorm van de mistlampen is tenslotte ook net even anders, wat platter uitgevoerd. Die grote ronde exemplaren van weleer zien we op geen enkele nieuwe Yeti meer terug.
Zoals bij elke Skoda van nu heeft de facelift gezorgd voor de kenmerkende triangulaire ‘hoekjes’ in de achterklep en zien we een sierlijke invulling van de hoekige achterlichten door middel van LED’s. Omdat voor de hand liggende zaken zoals nieuwe kleuren en andere lichtmetalen wielen voor de hand liggen, stappen we snel in. Dan blijkt Skoda ook hier het een en ander te hebben aangepast. Los van een nieuw stuur, nieuwe stoffen en andere knoppen voor de klimaatregeling zijn er creatievelingen aan de slag gegaan met decoratieve dashboardmaterialen, waarbij zelfs hout enige sfeer kan aanbrengen. Hoewel de verschillen klein zijn, geeft dit het interieur een fractie meer sjeu, want verder is het er een donkere, serieuze boel, dat logisch en strak is ingericht en niet zou misstaan in een groter model.
Extra Simply Clever
Anders nog iets? Jazeker! Omdat een Skoda niet compleet is zonder de uitwerking van de ‘Simply Clever’-filosofie, zien we in tweede instantie allerlei handigheden tevoorschijn komen, waarvan er een aantal nieuw zijn. In de deurpanelen zijn bijvoorbeeld ‘elastieken’ te bestellen om papieren vast te klemmen. Skoda maakt zelfs ruimte vrij voor een klein afsluitbaar prullenbakje. Onder de bestuurdersstoel tref je een houder voor het aan te bevelen veiligheidshesje. Ook handig is het netje in de bagageruimte om te voorkomen dat de paraplu zijn eigen leven gaat leiden. Een zaklamp ontbreekt evenmin. Niet veranderd is de Varioflex achterbank waarmee een stoelendans kinderspel is; de stoelen zijn individueel uit te nemen, neer te klappen of te verschuiven. Zo kun je van de Yeti ook een riante vierzitter maken, desnoods met de rugleuning achterover. De leuning van de bijrijder kan overigens vóórover, zodat er ook lange spullen kunnen worden vervoerd. Aan ruimte is geen gebrek.
Vertrouwde motoren
Yeti-kopers kunnen vanaf volgend jaar weer vertrouwen op het palet TSI- en TDI-motoren van voor de facelift. Toch is het de 1.2 TSI 105 pk die het merendeel van de verkopen in ons land op zich neemt. Groot gelijk, want die motor hier adequaat en houdt het verbruik binnen de perken. Wel vreemd dat Skoda er geen nog zuinigere Greentech uitvoering van heeft gemaakt door een start/stop-systeem en recuperatie van remenergie toe te passen. Wie wel eens de heuvels op zoekt is beter af met de krachtsreserves van de 122 pk sterke 1.4 TSI of 1.6 TDI met 105 pk. Beide motoren zijn soepel en stil en hebben wel dat pakket met brandstofbesparende maatregelen. De 1.6 TDI is onder de motorkap zelfs behoorlijk stil aan het werk. Dat diezelfde diesel het nog steeds met een vijfversnellingsbak moet doen, terwijl de Superb bij zijn facelift wel een zesversnellingsbak heeft gekregen, is ons niet duidelijk. Het zou de instapdiesel nog beter uit de verf laten komen, misschien ook wel qua verbruik. Met een CO2-uitstoot van 119 gram zit een stempel voor 20% bijtelling er niet in. Caravantrekkers kunnen rekenen op de 160 pk van de 1.8 TSI met een trekgewicht van 1800 kg. De vierwielaangedreven 2.0 TDI met 140 of zelfs 170 pk maakt het helemaal bont en kan maximaal 2100 kg aan de haak hebben. Ook fijn; elke motorvariant (behalve 1.8 TSI) is leverbaar met de DSG-automaat. Afhankelijk van het motortype monteert Skoda een exemplaar met zes- of zeven versnellingen.
Verbeterde 4x4
Te prijzen valt de kans die Skoda heeft aangegrepen om de vierwielaandrijving te verbeteren. Vanaf nu doet de vijfde generatie van de Haldex-koppeling intrede, die zich kenmerkt door een iets lager gewicht, minder onderhoud (geen hydraulische vloeistof) en snellere reactie. Tsja, daar zeggen we natuurlijk geen nee tegen. In een gevarieerd off-road parcour blijkt de Yeti ook zijn hand niet om te draaien voor steile hellingen of een glibberige afdaling; met een beheerste gasvoet, afdalingshulp en welwillende tractieregeling met elektronisch sperdifferentieel komt de Yeti 4x4 een heel eind. Zorg dan wel dat de off-road modus op het dashboard is ingeschakeld, want dan is de techniek optimaal voorbereid. Hoewel zijn bodemvrijheid (180 mm) niet eens bijzonder is, bleek een frisse neus halen door een watertje van 30 centimeter diepte ook geen probleem. Voor wie vaker dit soort exercities doet, zorgt Skoda met het ‘Rough Road Package’ extra bescherming voor motor, bodem, transmissie en ophanging.
Nieuwe luxe…
Skoda heeft heel terecht ook gedacht aan Yeti-rijders die regelmatig in de stad bivakkeren. Het faceliftmodel is de eerste Skoda met een parkeerassistent en achteruitrijcamera die automatisch achteruit kan inparkeren en ook weer kan wegrijden. Ook gemakkelijk is ‘KESSY’, waarbij de Yeti met de sleutel op zak kan worden geopend en gestart. Op de plaats van het contactslot zit dan een start/stop-knop. Als verwennerij helemaal centraal moet staan rest ons slechts één advies: de Yeti in de nieuwe Laurin&Klement uitvoering met schuifdak, bruin lederen bekleding, exclusieve voetmatten en instaplijsten, 17 inch lichtmetalen wielen en bi-xenonverlichting bestellen.
…maar nog geen prijzen
De nieuwe Skoda Yeti staat vanaf januari 2014 in de showroom. Aan de vanafprijzen zal waarschijnlijk niet teveel worden gesleuteld, maar omdat de importeur nog aan het rekenen is moeten we de definitieve bedragen nog even schuldig blijven. Reken in ieder geval op circa 23 mille.
Het dubbel faceliften van de Skoda Yeti is een slimme zet om een grotere groep kopers aan te spreken. Nog altijd is de Yeti een beetje eigenwijze, maar ruime SUV met een praktisch interieur en fijne motoren. In tegenstelling tot een aantal concurrenten zit bijtellingsvoordeel voor zakelijk rijders er niet in. Dat de 4x4-uitvoeringen de prijs flink opdrijft (want alleen met de krachtige motoren te combineren) zien we vaker in dit segment.