Opel Meriva klaargestoomd voor zakelijke mark
De Opel Meriva valt anno 2014 een beetje tussen wal en schip. Hij is groter dan veel populaire concurrenten zoals de Ford B-MAX en Hyundai ix20 en was daardoor ook iets duurder. Daarom geeft Opel de Meriva ruim drie jaar na zijn introductie een duwtje in de rug. Naast wat kleine wijzigingen zoals nieuwe lichtunits, een andere grille en chiquere behuizingen voor de mistlampen heeft de importeur ook de prijzen met 1000 tot 1250 euro verlaagd. Zet daar een dieselvariant met 20% bijtelling tegenover en je hebt een aantrekkelijke MPV voor de zakelijke markt. Ook al lijkt 14% bijtelling en een compacte middenklasser de norm, een MPV als de Meriva blijft zijn plek in de markt verdienen door zijn hogere zit - voor velen een uitkomst - en veel ruimere interieur.
Het interieur van de Meriva is overigens nauwelijks gewijzigd. Wel doet nieuwe Intellilink infotainment intrede, waardoor de smartphone nog beter is geintegreerd in de auto en een achteruitrijcamera tot de mogelijkheden behoort. Naast de 1,6 CDTI die nog gaat komen zijn de benzinemotoren opgefrist zodat ze voldoen aan de nieuwe Euro6-emissienorm in 2015. Opel belooft ook dat de handbakken soepeler schakelen en bijdragen aan een lager branfstofverbruik.
De door ons gereden Meriva 1.4 Turbo 140 pk automaat is relatief een slokop - met 'dank' aan de automaat - maar de beloofde 7,2 l/100km is wel eenvoudig te bereiken. Aan kracht en souplesse heeft de topmotorisering van de Meriva geen gebrek. Dat de automaat soms voelbaar aan het werk is, is een smet op het blazoen, want verder rijdt de Meriva keurig; stabiel, wel een beetje stevig. Technici hebben ook veel aandacht besteed aan geluidsisolatie want onderweg blijven motor- en rijgeluiden opvallend goed buiten de deur. Heel prettig.
Speciaal voor de zakelijk rijder heeft Opel de Business+ versie in het leven geroepen. Met standaard parkeersensoren, navigatie, bluetooth en lichtmetaal is de toch al complete standaarduitrusting (airco, lederen stuur, in hoogte verstelbare bestuurdersstoel, elektrische ramen en spiegels) courant opgewaardeerd. Lovend is de bescheiden meerprijs die wordt gerekend, want waar de Meriva er nu is vanaf 17.996 euro, kost de Business+ versie minimaal 19.795 euro. Omdat de door ons gereden (en 26.495 euro kostende) Meriva 1.4 Turbo 140 pk met automaat geen bijtellingsvoordeel geniet, is de zakelijk rijder het beste af met de 1.4 BiFuel (benzine/lpg) of de 1.6 CDTI 110 pk met 20% bijtelling. Op die laatste moeten we nog even wachten. Tot die tijd biedt de 1.3 CDTI soelaas, al heeft deze minder kracht en souplesse voorhanden.
De Opel Meriva vormt een aantrekkelijk alternatief voor de iets kleinere en gangbare MPV's. Dat heeft hij voornamelijk te danken aan zijn multifunctionele interieur en verlaagde prijsstelling. Daarnaast heeft de Business+ uitvoering meteen de juiste uitrusting voorhanden. Voor de leaserijder is de Meriva 1.6 CDTI met 20% bijtelling de meest interessante optie. Tot zijn komst is de minder krachtige 1.3 CDTI met datzelfde bijtellingsvoordeel het overwegen waard.