BMW 2 Serie Gran Tourer: Ruimte als niche
Prestaties
Ons testexemplaar is meteen de meest extreme versie van dit moment, de 220dA xDrive met 190 pk en 400 Nm en een achttraps automaat. Als leaseauto is de 2 Serie Gran Tourer aantrekkelijker als 216d of 216dA (met zestraps automaat), door 20% bijtelling. De 216d heeft een 1,5 liter driecilinder met 116 pk en 270 Nm.
De 220d xDrive maakt van de 2 Serie Gran Tourer een heel vlotte reismachine. De dieselmotor pakt vlot op en trekt behoorlijk door, zonder daarbij veel herrie te maken. De geluidsisolatie is dus dik in orde. Op snelheid is het ook eerder windgeruis dan motorgeluid dat je hoort. Het verbruik overtuigt ook, want na onze eerste testdag over bochtige Kroatische wegen, staat hij op een nette 6,3 liter per 100 kilometer. Ondanks dat de 2 Gran Tourer als 220dA xDrive zo’n 1.640 kg weegt, voelt hij niet heel zwaar aan. Dat is een goed teken, want hij is natuurlijk gemaakt voor meer inzittenden dan de twee waarmee wij hem uitprobeerden. Als 216d weegt hij overigens 1.495 kg, dus dat scheelt alweer ruim een kind of drie.
Ergonomie
Over de 2 Serie Active Tourer is een hoop ophef geweest. Een MPV én een BMW met voorwielaandrijving. Met bijna 1.100 registraties dit jaar (t/m april) is het echter de tweede populairste BMW in ons land. Je kunt er dus lang over discussiëren, BMW heeft, zoals het nu lijkt, gewoon een heel slimme stap gemaakt en in dat plaatje past deze grotere 2 Gran Tourer dan ook heel goed.
Een BMW is naar ons idee veel meer dan alleen achterwielaandrijving. Als je al een BMW gewend bent, kun je instappen in de 2 Gran Tourer en dan zit alles op dezelfde - logische - plek. Ook zijn er dezelfde materialen gebruikt, dus dat is ook dik in orde in de auto. Een belangrijk punt voor een zevenzitter is de instap op de derde rij en ook hoe makkelijk je de stoelen wegklapt. Zowel de tweede als derde rij hadden we in no-time plat en weer overeind. Alles werkt precies zoals je zou verwachten. Puntje van kritiek is er overigens wel voor de voorstoelen. Hij heeft zeer veel instelmogelijkheden, maar toch kantelde hij net niet genoeg voor veel steun aan je bovenbenen, terwijl de zitting wel uit te schuiven is. Dit is waarschijnlijk met handmatig verstelbare stoelen wel meteen opgelost.
Ruimte
Ruimte is waar het allemaal om draait in de 2 Serie Gran Tourer. De achterbank is naar voren te schuiven en te klappen. Met onze 1,90 meter zijn we niet helemaal de doelgroep, maar ook wij konden helemaal achterin zitten. Het was wel even klimmen. Op de achterbank zit je trouwens als volwassene uitstekend, waarbij je zelfs de bank nog wat naar voren kunt laten staan, zodat ze passagiers achter je ook wat ruimte voor hun benen hebben.
Hoofdruimte is er door de vorm van de auto te over, zelfs al kies je voor het panoramadak. Dat is bij bijvoorbeeld de nieuwe Renault Espace een compleet ander verhaal. Een BMW die van binnen ruimer aanvoelt dan de nieuwste telg van de oer-mpv…
Met de derde zitrij omhoog heb je 145 liter bagageruimte. Ongeveer genoeg voor twee handbagagekoffers. Leg je alle stoelen neer, krijg je maximaal 1.820 liter bagageruimte. Geen verhuizing meer waar je níet gebeld wordt dus. Kan dat abonnement op de sportschool ook weer weg…
Infotainment
De 2 Serie Gran Tourer profiteert van alle moderne systemen die er bij BMW te krijgen zijn. Natuurlijk, je zult wat vinkjes moeten zetten in de optielijst, of hem als High Executive (4.795 euro meerprijs) moeten bestellen, maar dan heb je ook serieus goede infotainment. Overigens krijg je met het High Executive-pakket ook meteen een head-up display en het 8,8 inch grote navigatiescherm, waarmee het interieur ook meteen heel fraai oogt. Onze testauto was daarnaast uitgerust met het optionele Harman Kardon audiosysteem met twaalf speakers. In combinatie met het grote navigatiesysteem is het dan eigenlijk helemaal af.
Opvallend
De BMW 2 Gran Tourer heeft een achterbank waarvan de leuning een klein beetje te kantelen is. Door de zitting iets vooruit te zetten kun je vervolgens wel als in een limousine achterin zitten. Op vakantie een leuke optie voor de achterpassagiers.
BMW is zelf vooral heel trots op het feit dat er in de achterportieren nu ruimte is voor flessen van anderhalve liter. Wij zien zelf het nut niet echt, want kinderen met anderhalve liter cola achter de kiezen wil niemand op de achterbank. Wel heeft BMW gezorgd voor voldoende vakken voor speelgoed, telefoons, flesjes, etc. Er zal niet zomaar iets door de auto vliegen bij het remmen, praktisch alles past wel in de deurbakken. Ook op de derde zitrij is er plaats voor smartphones en bovendien een eigen ventilatierooster. Iedereen in comfort op reis.
Prijs / vergelijking
Prijzen van de 2 Serie Gran Tourer beginnen bij 32.350 euro voor de 218i. Wil je een 20% bijteller, ben je voor nu aangewezen op de 216d, die vanaf 36.499 euro in de boeken staat. Een zestraps automaat kost op dit model 2.150 euro extra. Ter vergelijking: een Opel Zafira Tourer begint bij 27.495 euro en als je 20% bijtelling wilt betaal je 31.545 euro. Een maatje groter kom je uit bij auto’s als de Volkswagen Sharan en Ford S-Max, met vanafprijzen rond de 45.000 euro. Daarvoor heb je dan weer een heel dik uitgevoerde 218d met 150 pk of voor 48.650 euro een standaard 220dA xDrive. De Renault Espace, met een krappere achterbank dan de 2 Gran Tourer, begint ook bij zo’n 40 mille…
De BMW is gemiddeld wat duurder dan de meeste auto’s in zijn segment, maar blijft behoorlijk onder de prijzen van auto’s die net een maatje groter zijn. Daarmee is de auto opeens een voordelige keuze voor rijders van een Sharan of S-Max of een luxe keuze voor auto’s als een Zafira of Ford Grand C-Max. Met een wereld die meer en meer naar luxere producten verschuift, helemaal niet gek.
Mening
Een BMW is meer dan achterwielaandrijving. Het zit hem in afwerking, materialen, motoren en fijne opties. Je kunt hem bestellen met het heerlijke M stuur, een zeer goede Harman Kardon installatie en een mooi panoramadak. Natuurlijk is de rijbeleving wat minder dan van een 1 Serie of een 3 Serie, maar dat wil je over het algemeen je achterpassagiers ook niet aandoen.
Ben je al gewend aan BMW’s en ben je op zoek naar meer ruimte, is dit een heel goede om te overwegen. Maar ook voor nieuwe klanten is de 2 Gran Tourer aanlokkelijk: je hebt immers wel veel van de zaken die BMW heel goed doet. Waar BMW voorheen misschien bij voorbaat voor veel grote gezinnen afviel, wordt het nu opeens mogelijk. De 2 Serie Active Tourer scoort goed in Nederland en wij verwachten dezelfde resultaten voor zijn grote broer.