Leaseautotest - Renault Kadjar
Prestaties
Bij de introductie konden we twee versies rijden. De TCe 130 benzineversie en de dCI 130 4x4 diesel. De eerste zal het vooral onder particulieren goed gaan doen, dankzij zijn vanafprijs van 24.790 euro en de laatste is het absolute topmodel voor de Nederlandse markt met een prijskaartje van minimaal 39.390 euro. De 1,2 liter benzinemotor met 130 pk en 205 Nm moet er behoorlijk aan trekken om de Kadjar voort te bewegen. Rijkaar weegt de Kadjar waar we in rijden dan ook net geen 1.400 kg. Houd je hem op toeren, gaat hij echter heel behoorlijk. Hij is vlot genoeg voor de meeste bestuurders.
De dieselmotor past iets beter bij het karakter van de auto. De ophanging is behoorlijk comfortabel, zelfs in combinatie met 19 inch wielen. Hij helt iets meer over dan de Nissan Qashqai, waar de Kadjar op gebaseerd is, maar dat is niet vervelend. Het is toch geen auto om wild mee te gaan sturen. De 1,6 liter dieselmotor met 130 pk maakt vooral door zijn koppel van 320 Nm een fijne reisauto van de Kadjar. Hij lijkt wat vlotter, ondanks dat dit exemplaar ruim 1.600 kg weegt. De 110 pk diesel met 20% bijtelling weegt zo’n 150 kg minder, dus de prestaties zullen ondanks minder pk’s niet heel veel schelen.
Ergonomie
Het interieur van de Kadjar zit goed in elkaar en bedient logisch. Het interieur is gebaseerd op dat van de Qashqai, maar dat heeft meer te maken met de plek waar sommige knoppen zitten. De spiegelverstelling zit bijvoorbeeld op dezelfde plek als ook de knop van de alarmlichten. Zowel de materialen als de vorm is anders. Als je al eens een Renault gereden hebt, voelt alles heel natuurlijk aan. De bediening van de audio zit op dezelfde plek achter het stuur en ook de cruise control werkt hetzelfde.
Ruimte
De Kadjar is zeven centimeter langer dan de Nissan Qashqai. Centimeters die vooral de bagageruimte ten goede komen, maar dat neemt niet weg dat de Kadjar sowieso aanvoelt als een ruime auto. Met onze 1,90 meter konden we ruim zitten op de achterbank. Zelfs de hoofdruimte was in combinatie met het panoramadak prima in orde. Iets dat bij de nieuwe Renault Espace niet gezegd kan worden.
De kofferruimte heeft een dubbele bodem en een minimaal laadvermogen van 472 liter. Klap je de bank om, ontstaat er 1.478 liter bagageruimte.
Infotainment
Onze testauto’s waren allebei voorzien van het R-Link 2 infotainmentsysteem. Dat is standaard vanaf de Kadjar Intens, met een vanafprijs van 28.790 euro (31.790 euro als 20% bijteller). Na een klein probleem met de navigatie werkte het systeem verder voorbeeldig. Zelfs bijzonder kleine onverharde wegen werden herkend. DAB+ radio is ook standaard. Er waren nog wat weinig apps beschikbaar voor het systeem in de Spaanse App store, maar dit moet later gaan veranderen. Stanaard heeft de Renault Kadjar ook een USB-aansluiting, een 3,5 mm Jack aansluiting en A2DP Bluetooth. Dit laatste werkt ook vlot en overzichtelijk.
Opvallend
De Renault Kadjar is leverbaar met drie verschillende stuurwielen. Vanaf de Zen is een lederen stuurwiel standaard, maar de Bose topuitvoering krijgt een dikker nappalederen stuurwiel. Soms zijn het de kleine dingen die het doen en dit is zo’n toevoeging die niet noodzakelijk was, maar wel heel fijn. De Bose uitvoering heeft daarnaast ook LED koplampen en 19 inch wielen standaard, als ook - de naam zegt het al een beetje - een Bose audiosysteem. Zo heb je meteen een zeer complete auto.
Prijs / Vergelijking
De grootste concurrent voor de Renault Kadjar is ook meteen de auto waar hij op gebaseerd is. De Nissan Qashqai is op alle markten zeer succesvol, dus is het aan Renault om daar wat klanten weg te gaan snoepen. Kopers hebben nu de keuze uit twee verschillende designs, waarbij de Renault ook nog profiteert van wat extra centimeters. De Qashqai heeft zeker als 20% bijteller een lagere vanafprijs. Daar begint hij vanaf 26.400 euro, terwijl de Kadjar vanaf 29.790 euro komt kijken. Dan is de Renault wel meteen ook luxer uitgevoerd. De andere uitvoeringen schelen zo’n 1.400 euro in het voordeel van de Nissan. Een andere concurrent is de Peugeot 3008, waar de prijzen van de leaseuitvoeringen ongeveer gelijk liggen. De Renault heeft beduidend meer bagageruimte, helemaal met de bank neergeklapt. Daarnaast is het een modernere auto van binnen en buiten.
Mening
De derde crossover van Renault alweer. Met de Kadjar spreekt Renault een nieuw koperspubliek aan. Het succes van de Nissan Qashqai is niet te ontkennen en dus is het niet gek dat dat nu juist de auto is waar deze Renault op is gebaseerd. De Kadjar is echter een wezenlijk andere auto. Meer comfort, wat mooiere materialen in het interieur en ook een sterkere basismotor met 130 in plaats van 115 pk. De extra ruimte achterin is daarnaast ook mooi meegenomen. Na het succes van de Captur verwachten we dat ook deze Renault weer flink aan zal slaan. Niet geheel onterecht…