Leaseautotest Opel Karl is verrassend
Het segment van de compacte auto’s, is de laatste jaren licht dalend. Opel mengt zich in de kleiner wordende taart van het A-segment met de Karl, zodat ze nu naast de grotere Corsa en hippe Adam een derde compacte Opel in de vloot hebben. Naast de Corsa dicht Opel ook de Karl een zakelijke carrière toe. Waarom?
Ruimte
Om te beginnen is het een vijfdeursauto. Met een lengte van 3.67 meter meter, vijf zitplaatsen en maximaal 1013 liter bagageruimte is de Karl ook relatief ruim. Slechts de Hyundai i10 en de Suzuki Celerio weten de Karl minimaal te evenaren. Opel heeft echter verschillende troefkaarten in huis die de vrij no nonsense gelijnde Karl interessant maken, zoals een onderhoudsinterval van 30.000 kilometer.
Infotainment
Daarnaast monteert Opel standaard cruise control op elke Karl, luxe die zelfs de Corsa niet standaard heeft. Ook heeft de Karl de primeur met Intellilink 2.0 – leverbaar begin 2016 - dat ook functionaliteit heeft voor Apple CarPlay en Android Auto. Zodra je de iPhone hebt gekoppeld via de USB-poort, bedien je de navigatie (en radio) met het touchscreen van het Intellilink-systeem. Zodoende reden we de testroutes via Apple Maps en CarPlay in de Karl, en dat ging probleemloos, inclusief Nederlandse stembegeleiding. Het systeem krijgt begin volgend jaar ook OnStar functionaliteit met WiFi-hotspot en 24 uurs assistentie, inclusief noodhulp.
Ergonomie
Maar uiteraard is goede infotainment niet het enige dat telt. Opel geeft de Karl ook het stuurwiel en het instrumentarium van de nieuwe Corsa mee, en monteert stoelen waar volwassenen goed in ondersteund worden. Door dit soort zaken voelt de Karl, geholpen door luxe zoals parkeersensoren, stoel- en stuurverwarming, bochtverlichting en vier elektrische ramen volwassen aan. Jammer dat het gebruikte kunststof voor de deurpanelen te goedkoop aan doet, blijkbaar kun je niet alles mee hebben.
Prestaties
Het leveringsprogramma van de Karl is overzichtelijk met drie uitvoeringen (Selection, Edition en Cosmo) en slechts één motorisering; de 1.0 ecoFLEX. Deze nieuwe eenliter driecilinder ontwikkelt 75 pk en 95 Nm en steekt daardoor iets boven het malieveld in het segment uit. Omdat de Karl iets meer dan 800 kg weegt zijn de prestaties prima in orde en blijft hij ook op de snelweg redelijk stil. De vijfversnellingsbak (in 2016 komt er ook een semi-automaat ‘Easytronic’) schakelt soepel en zonder morren, al vraagt terugschakelen van vijf naar vier iets meer armslag. Met een verbruik van 4.3 l/100km en 99 gram CO2 is Karl niet grensverleggend zuinig, maar loopt hij keurig in de pas met de concurrentie en is 20% bijtelling verzekerd. Houd er wel rekening mee dat de brandstoftank slechts 32 liter bedraagt. Met ons testverbruik van circa 6 liter zou je dan na zo’n 500 kilometer moeten tanken.
Prijs
Gezien de vanafprijs van 10.595 euro wilt Opel de Karl niet als goedkoopste van het land in de markt zetten. Karl kan zich verantwoorden met relatief veel ruimte, een rijke standaarduitrusting, standaard vijf portieren en moderne uitrustingsmogelijkheden. De Karl Edition is met standaard airco en radio voor 11.595 euro het meest interessant. Die uitvoering is ook te rijden met Private Lease, waarvoor Opel 235 euro per maand rekent. Medio juni gaat de Opel Karl in de verkoop. Inmiddels heeft de importeur 500 klantverkochte auto’s kunnen noteren en staat zo’n 2500 stuks in bestelling voor de dealervoorraad.
Mening
Opel heeft met de Karl niet hun best gedaan om met design de show te stelen. De Karl is rationeler van aard en kan daarmee de i10 en Celerio wel aan. Ook al heeft de Hyundai vijf jaar garantie en kan de Suzuki vertrouwen op Japanse betrouwbaarheid, de Opel profiteert van een grotere dealerdichtheid en betere prestaties. Functies zoals een wifi-hot spot en Apple CarPlay zijn eveneens waardevol. Wel jammer dat we tot 2016 moeten wachten voor de automaatvariant en het IntelliLink systeem.