Meer verfijning voor Toyota Auris
De Toyota Auris vindt de laatste jaren in Nederland gretig aftrek. In 2014 werden 7723 nieuwe exemplaren op kenteken gezet, waarbij vooral de Auris TS hybride in de smaak viel vanwege zijn begeerlijke 14% bijtelling. Maar, niet alleen zakelijk rijdend Nederland voor de hybrideversie te vallen; in Europa laat de Auris Hybrid meer dan de helft van de Auris-verkopen voor zich noteren en door de hybride als ontspannen, zuinige auto te positioneren weet de importeur ook steeds meer particulieren te trekken.
Prestaties
Toch kan Toyota het niet laten het Auris-gamma uit te breiden met een nieuwe motorisatie, de viercilinder 1.2T. Voor de zakelijke markt lijkt deze turbomotor aantrekkelijk in combinatie met de CVT-automaat a 25.295 euro, omdat alleen die 20% bijtelling voor zich laat noteren. Echter is het prijsverschil met de hybride klein, waardoor de Auris hybride in de meeste gevallen de slimste keuze blijft. Tenzij je bijvoorbeeld met een caravan op stapt wilt, want de Auris 1.2T mag 1300 kg sleuren en de hybride slechts 345 kg. Die 1.2T is met 116 pk en 185 Nm overigens ook in prestaties een keurige kracht; niet bijzonder spannend maar wel soepel en stil. Zijn verbruik van 4.6 l/100km is in dit segment weer doorsnee; de driecilinders van Ford (1.0 EcoBoost) en VW (1.0 TSI) zijn op papier nog iets spaarzamer.
Zuinig en fiscaal vriendelijk is ook de Auris met 1.6 D-4D-F. Deze nieuwe diesel is afkomstig van BMW en ontwikkelt 112 pk/270Nm. Hij is opvallend snel bij de les en helpt de Auris aan goede prestaties met een handgeschakelde zesbak. Ook hier is de prijs (27.450 euro) een factor die de pret kan drukken. En zo komen we bij de Auris hybride uit, die met de facelift nog iets zuiniger in het leven staat en nu 3.5 l/100km (79 gram/km CO2) noteert.
Opvallend
Dat zit ‘m in zulke kleine dingen zoals banden en homologatie dat Toyota verder niets aan de techniek heeft gewijzigd. Wèl is de Auris een stukje stiller geworden door verbeterde toepassing van geluidsisolatie in het interieur. Wanneer je de 1.8 liter benzinemotor en elektromotor samen de sporen geeft, komen de 136 pk’s minder luidruchtig uit de verf. Bij een beheerste rijstijl zorgt de hybridetechniek er ook voor dat je kortstondig tot 70 km/u volledig elektrisch kunt rijden. Al met al wist de Auris TS hybride ons tijdens de gevarieerde testroute te trakteren op een verbruik van 4.7 l/100km en dat is gewoon heel netjes.
Naast de verbeterde geluidsisolatie hebben ook verbeteringen aan het onderstel geresulteerd in meer verfijning en comfort. De Japanse techneuten hebben nieuwe veren en dempers toegepast en daarnaast aan de stuurbekrachtiging gesleuteld. De Auris rijdt daardoor heel gebalanceerd en gemoedelijk, zonder door de mand te vallen op drempels, klinkers of – wanneer je haast hebt – in bochten. Daar hebben we niets op aan te merken.
Ergonomie
Op het design en inrichting van het interieur was er al geen klaagzang. De opfriskuur heeft alsnog een paar noviteiten in huis die de Auris meer aantrekkingskracht geven, net zoals de nieuwe, gestroomlijnde neus die verzorgt. Toyota komt met een nieuw kokervormig instrumentarium en breidt de boordcomputer uit met een groter TFT-scherm. Belangrijk is dat de navigatie (met 3 jaar gratis updates) aan boord is opgewaardeerd. Het systeem omvat ook Bluetooth, USB, DAB+ radio en een achteruitrijcamera, waarbij een irritant piepje wordt gegeven als de achteruitversnelling is ingeschakeld. Harde kunststof deurpanelen, wat synthetische stoelbekleding en een paar fantasieloze knoppen nog altijd iets te wensen over laten.
Ruimte
Ruimte biedt de Auris zowel voor- als achterin genoeg, al evenaart hij niet de (been)ruimte van bijvoorbeeld de Skoda Octavia. Net als andere auto’s in het C-segment zijn het wel interieurs die zijn gebouwd voor vier volwassenen, al dan niet met kind op de middelste zitplaats van de achterbank. Met 1660 liter bagageruimte is de Auris TS zijn grootste concurrent – de Peugeot 308 SW met 14% bijtelling – net niet de baas. Goed, het scheelt twee liter, dus dat is te verwaarlozen.
De Auris biedt ook meer actieve veiligheidssystemen dan die concurrerende Fransoos, want het Toyota Safety Sense pakket met verkeersbordherkenning, Pre Collision System, grootlichtassistent en Lane Departure Alert is standaard of voor het bedrag van 650 euro beschikbaar. Samen met de standaard automaat is Toyota er zeker van met de Auris hybrid een interessant aanbod voor de zakelijk rijder in handen te hebben.
Prijs/vergelijking
En toegegeven, de prijzen van de Auris hybride zijn goed te noemen. Die starten bij 24.395 euro (Comfort), maar de Lease (26.950 euro), Lease Pro (29.450 euro) en – speciaal voor de Auris TS – Lease Exclusive (31.995 euro) zijn gezien de extra uitrusting no-brainers. Zo heeft de Lease-uitvoering navigatie, een panoramadak en privacy glas, komt de Lease Pro versie met LED-koplampen en Safety Sense krijg je op de Lease Exclusive ook 17 inch velgen en lederen bekleding.
Mening
De Toyota Auris is een brave borst, een goede allrounder met aandacht voor comfort, luxe en ruimte. De facelift maakt de Auris stiller en verfijnder en legt geen bijzondere tekortkomingen bloot. Het introduceren van de 1.2T en 1.6 D-4D-F is voor Nederland niet zo interessant, dus de hybride zal ongetwijfeld weer op de meeste verkopen kunnen rekenen. De standaard automaat werkt voor de Auris in het voordeel ten opzichte van zijn grootste concurrent, de 308. Een Volvo V40 heeft hetzelfde fiscale voordeel voor ongeveer dezelfde prijzen maar is sportiever van aard en bovenal krapper.