Seat komt met zakelijke troefkaarten
Seat weet door modeluitbreiding sinds 2013 steeds meer auto’s te verkopen. In het eerste half jaar van 2015 werden 216.500 auto’s wereldwijd afgeleverd, het beste resultaat sinds 2007. In de Nederlandse markt ligt dat anders, want dit jaar daalde het aantal auto’s van iets meer dan 5000 naar 3843 stuks. Toch kunnen we dit jaar een positieve draai verwachten, met dank aan de nieuwe Ibiza en Leon 1.0 EcoTSI.
Ibiza
De Ibiza staat dankzij een facelift opnieuw in de kijkers. Ook al zijn de optische aanpassingen gering gebleven, het infotainment is er flink op vooruit gegaan, evenals de samenstelling van het motorenpalet. De 1.2 TDI maakt plaats voor een soepele 1.4 TDI terwijl de 1.0 TSI driecilinder als zeer zuinige benzinekracht aan de bak kan. Die nieuwe kracht zal naar verwachting heel belangrijk zijn omdat het omslagpunt ten opzichte van de dieselvariant - met dank aan die spaarzame TSI - hoger komt te liggen. Dit vergroot de zakelijke kansen, tegen een lagere catalogusprijs en hetzelfde bijtellingspercentage van 20%. De Ibiza 1.0 TSI kost minimaal 14.450 euro en voor de 1.4 TDI vraagt Seat 17.250 euro.
Leon
Ook bij de Leon is er nieuws in de showroom te melden. De stoerde Leon X-Perience is als tweewielaangedreven versie ook zakelijk te rijden met 20% bijtelling en daarnaast is de 1.0 EcoTSI ook beschikbaar geworden. Met die zuinige benzinemotor wordt de Leon voor zowel particulier als zakelijk rijder aantrekkelijk, nu de dieselmotor geen 14% bijtelling meer heeft en hoger geprijsd is. De Leon 1.0 EcoTSI start bij 21.800 euro maar voor de 1.6 TDI moet minimaal 25.500 euro worden neergeteld.
Crossover
Naast de vernieuwde Ibiza en uitbreiding bij de Leon staat ook de Alhambra binnenkort opgefrist in de showroom. Op de langere termijn zit ook nog een nieuwe crossover in de pijplijn.