Citroën C4 Cactus een dubbele hit.
De Citroën C4 Cactus is een hit. Het is niet alleen de best verkochte Citroën van 2015 (to nu toe), maar ook een juist geprijsde auto met bijtellingsvoordeel waar de concurrentie jaloers op is. En dat is uniek.
BlueHDi 100
Waar Citroën met de C5 geen rol van betekenis speelt in het zakelijke segment en de C1 met name particulieren aantrekt, valt de C4 Cactus bij zowel particulier als zakelijk rijder in de smaak. De BlueHDi 100 dieselmotor profiteert van 14% bijtelling en is daardoor goed voor 42% van de C4 Cactus afzet. Dankzij deze diesel is de C4 Cactus een van de weinige compacte crossovers die zakelijk wordt ingezet; het succesnummer van Renault bijvoorbeeld - de Captur - wordt vooral door de particuliere rijder gekocht. De prijs helpt daar ook aan mee: 18.990 euro.
Plusje
De C4 Cactus helpt de Citroën-verkopen in 2015 naar een hoger plan. De interesse in de andere modellen is stabiel of iets dalende. De Fransen het vooral hebben van de compacte modellen zoals de C3 en C1, al doen de MPV’s C4 Picasso en Grand C4 Picasso het niet onverdienstelijk in hun soort. De facelift van de DS5 kan dit jaar nog voor een extra plusje zorgen. Tot nu toe heeft Citroën 10.822 auto’s in 2015 de weg op gestuurd, waarvan 3410 stuks een C4 Cactus betreft. In de eerste zes maanden van 2014, toen de C4 Cactus nog niet was geintroduceerd, stond de teller op 9276 geregistreerde Citroëns.