Warning: session_start(): open(/var/lib/php/sessions/sess_bevmv19mpot5a7t88o1odi8i03, O_RDWR) failed: No space left on device (28) in /home/blackorange/site/htdocs/apps/bootstrap.php on line 68

Warning: fopen(/home/blackorange/site/htdocs/apps/../public/assets/cache/bd7834bfa6522fa2b2a88eef46cee9f86c171b19): failed to open stream: No space left on device in /home/blackorange/site/htdocs/_core/lib/Cache.php on line 141
Leaseautotest Volkswagen Passat GTE plug-in hybride zet de toon


| Door:

Volkswagen Passat GTE plug-in hybride makkelijk zaken doen

De Volkswagen Passat zet sinds kort weer de toon op de zakelijke markt. Vanaf september is hij er ook als Passat GTE plug-in hybride met 7% bijtelling. Voor dit jaar is hij uitverkocht, maar hoe goed is-ie?

Als je nu in Nederland goed wilt scoren op de zakelijke markt, is een plug-in hybride het codewoord. Zeker dit jaar maar ook volgend jaar kan de Passat GTE zijn stempel drukken op de zakelijke markt, ten koste van zijn concurrenten die geen stekker hebben. De plug-in hybride versie is voorzien van de aandrijflijn uit de Golf GTE, maar de 1.4 TSI en elektromotor hebben ieder iets meer pk's. Het totaal komt op 218 pk en 400 Nm, maar is dat GTE-waardig?

Opvallend

Volkswagen maakt de Passat GTE herkenbaar met GTE-kenmerken zoals blauwe remklauwen, specifieke bumpers met LED-dagrijverlichting aan de voorzijde, 17 inch lichtmetaal en speciale bekleding met blauwe stiksels. De laadklep zit verstopt in de grille en bevindt zich dus aan de voorzijde, in tegenstelling tot de Mercedes C350e (achterzijde) of Volvo V60 plug-in hybride (zijkant). Ook al kun je af vragen of een GTE-label wel past bij een zakelijk courante auto als de Passat - broertje Golf staat de badge beter, al was het omdat die er ook als GTI is - het maakt de Passat GTE direct herkenbaar en opvallender. En dat kan weer geen kwaad.

Ruimte

Door vakkundige plaatsing van de plug-in hybride componenten is de Passat GTE voor passagiers net zo ruim als elke andere Passat. De brandstoftank is verder naar achter geplaatst om ruimte te bieden aan het accupakket. Ook al is de bagageruimte van zowel de Limousine als Variant iets gekrompen, met 463 tot 1615 liter capaciteit (Variant) blijft de Passat genoeg ruimte bieden voor een flinke set koffers. Uiteraard blijft de achterbank neerklapbaar en als dat nog niet genoeg is mag er een aanhanger van 1600 kg aan de trekhaar.

Ergonomie

Het interieur van de Passat is overzichtelijk opgebouwd, met vertrouwde componenten van de klimaatregeling, infotainment en accessoires. De stuurbediening is bij de nieuwe generatie Passat uitgebreid om meer functies te kunnen bieden. Wanneer je het volledig digitale instrumentarium met TFT-scherm bestelt, biedt dat vooral visueel genot en nog meer informatie. Afhankelijk van de gekozen weergavemodus is de informatie wat overvloedig; we zien een Power meter, toerenteller, snelheidsmeter, digitale snelheidsmeter, de branfstoftankinhoud, maar ook de route van het navigatiesysteem. Misschien nog wel nuttiger is het head-up display, waar de juiste informatie nog beter in het zicht is gebracht.

Prestaties

De Passat GTE deelt de aandrijflijn van de Golf GTE en wordt dus aangedreven door de 1.4 TSI benzinemotor en een elektromotor. Beide zijn echter wel iets sterker en dus is er 218 pk en 400 Nm in totaal beschikbaar. Met een leeggewicht van iets meer dan 1600 kg is er meer dan voldoende kracht voor vlotte prestaties in de dagelijkse kilometers. Het is lekker makkelijk opschieten en cijfers zoals een topsnelheid van 225 km/u en een 0-100 tijd van 7.4 seconden spreken boekdelen. Wel is het zo dat de elektromotor op hogere snelheden (> 150 km/u) niet meer in actie komt. Vanaf dat moment is de TSI volledig in charge en merk je wel dat de Passat GTE niet verderlicht is. Maar een zwaargewicht is hij ook niet, met dank aan het MQB-platform waaruit de auto is ontwikkeld en onder meer gewicht mee is bespaard.

Volledig elektrisch haalt de Passat 130 km/u, terwijl het ons weinig moeite koste om zo'n 40 kilometer (van de beloofde 50 kilometer) volledig elektrisch te rijden. De elektromotor is dan adequaat genoeg om met het verkeer mee te komen. Bij elke start staat de Passat GTE ook in de elektrische rijmodus. De hybridestand is bedoeld om energie in het accupakket op peil te houden, zodat je die later (bijvoorbeeld in de stad) kunt inzetten om emissievrij te rijden. De Charge-modus gaat niet ten koste van prestaties maar verhoogt het brandstofverbruik - in ruil voor elektriciteit. Maar of dat de juiste weg is...

Prijs

De Volkswagen Passat staat in de prijslijst voor iets meer dan 30 mille, maar de GTE is er voor 44.590 euro. Tegenover de hogere catalogusprijs staat uiteraard meer vermogen, meer technologie, een lagere bijtelling van 7% (2016: 15%) en extra standaarduitrusting. De GTE-versie is gebaseerd op de Comfortline en heeft parkeersensoren rondom, automatisch geregelde airco, cruise control, 17 inch lichtmetaal, LED-achterlichten en LED-koplampen. De GTE Highline pakt voor 1800 euro verder uit met topcomfortstoelen, LED-achterlichten, zilverkleurige dakrails voor de Variant, stoelverwarming, adaptieve cruise en leder/alcantara stoelen. Navigatie is voor beide uitvoeringen een optie in de vorm van een Executive-pakket (1219 euro) met 6.5 inch touchscreen of het Executive Plus pakket van 2120 euro met 8 inch touchscreen, WLAN en DVD-ondersteuning.

Mening

De Passat GTE is een slimme zet voor Volkswagen om een nog sterker stempel in de zakelijke markt te drukken. De GTE-aandrijflijn kent in de dagelijkse praktijk weinig beperkingen en werkt verfijnd. Los van de GTE-jas is de Passat een comfortabele, ruime reisauto waarin je snel je weg vindt. Heel verstandig geeft Volkswagen elke GTE-rijder een rijtraining cadeau om de techniek goed te gaan benutten. Dan leer je de Passat GTE niet alleen als een snelle hybride kennen, maar ook een heel ontspannende auto. 

Tags


Warning: Unknown: open(/var/lib/php/sessions/sess_bevmv19mpot5a7t88o1odi8i03, O_RDWR) failed: No space left on device (28) in Unknown on line 0

Warning: Unknown: Failed to write session data (files). Please verify that the current setting of session.save_path is correct (/var/lib/php/sessions) in Unknown on line 0