Mercedes CLA 200 CDI Shooting Brake: stijlvol verpakte ruimte
Prestaties
De CLA 200 CDI heeft - anders dan je misschien zou denken - een 2,2 liter dieselmotor met 136 pk en 300 Nm. In onze testauto zit dat blok gekoppeld aan een 7-traps DCT automaat, een automaat met dubbele koppeling. Hij weegt zo’n 1.455 kg, maar dat heb je eigenlijk niet in de gaten als je met de auto rijdt. Hij voelt vlot aan, en is dat ook. Op papier sprint de Shooting Brake met deze motor in 9,5 seconden naar de 100 km/h. In de praktijk is onder de 10 seconden goed mogelijk.
De 2,2 liter dieselmotor is in de praktijk ook bijzonder zuinig. In onze testperiode haalden we met gemak 4,5 liter op 100 kilometer, over een gevarieerd traject van snelweg, stadsverkeer, fileverkeer en binnenwegen. Zeker gezien de vlotte rijstijl waarvoor de auto zich goed leent, is het een goede prestatie.
Mercedes-Benz heeft precies de juiste mix van sportiviteit en comfort gevonden in de Shooting Brake. Ons exemplaar stond op 18 inch lichtmetalen wielen, maar werd op geen enkel moment stuiterig of oncomfortabel. Ook voor achterpassagiers is het veercomfort goed in orde.
Ergonomie
Van binnen is het duidelijk een moderne Mercedes-Benz. Alles zit precies op de plaats waar je het zou verwachten. De audiobediening, telefoonbediening en spraakbediening zitten allemaal binnen handbereik op het stuurwiel, net als de bediening voor het scherm in het instrumentarium. De cruise control zit aan de - voor Mercedes-Benz-rijders bekende - linkerkant van het stuurwiel en de versnellingshendel rechts. Je hebt eigenlijk nooit een reden om een hand van het stuurwiel te nemen. Ook de navigatie instellen gaat uitstekend met spraakcommando’s.
Ruimte
Goed, de Mercedes-Benz CLA Shooting Brake is een afgeleide van de CLA en die auto is weer afgeleid van de A-Klasse. De CLA Shooting Brake is de ruimste van het stel. De wielbasis mag dan gelijk zijn aan die van de CLA, de hoofdruimte voor achterpassagiers is een compleet ander verhaal. Met onze 1,90 meter zaten we goed achterin de Shooting Brake. De beenruimte is dik in orde, maar vooral de hoofdruimte maakt het verschil.
Met 495 liter is de kofferruimte ook heel fors voor het segment. De ruimte heeft bovendien een praktische vorm waardoor je best hoog kunt stapelen, maar nog steeds door de achterruit kunt kijken.
Infotainment
Onze auto was uitgerust met het optionele Garmin Map Pilot op het 8 inch grote scherm. Dit systeem heeft sinds het moment van testen een update gekregen met verbeterde graphics en daarmee is ook het grootste kritiekpunt dat we hadden verdwenen. Ook biedt Mercedes-Benz nu de mogelijkheid voor Apple CarPlay en Android Auto aan in de A-Klasse, GLA en CLA, waarmee hij sowieso goed bij de tijd is.
De standaard Audio 20 audioinstallatie voldoet, maar voor muziekliefhebbers raden we aan om ook te informeren naar het optionele systeem van Harman/Kardon van 829 euro.
Prijs / vergelijking
De Mercedes-Benz CLA Shooting Brake kost minimaal 35.495 euro. Een uitvoering met 20% bijtelling begint bij 37.595 euro. De geteste versie met zeventraps automaat begint bij 42.224 euro, maar inclusief opties als de 18 inch wielen, navigatie, automatische airconditioning, Bi-xenon koplampen, een achteruitrijcamera en een elektrische achterklep moest ons exemplaar net iets meer kosten dan 50.000 euro.
Ja, voor dat geld koop je ook een D-segmenter met wat goede opties. De CLA Shooting Brake is daarentegen eigenlijk ook een D-segmenter. Niet direct qua buitenmaten, maar zeker qua binnenruimte.
Mening
De CLA Shooting Brake is een aparte verschijning op de weg. Wij hadden tijdens de testperiode regelmatig mensen die omkeken, ook al was de auto dan gespoten in redelijk anoniem zilver. Toch een prestatie. De 2,2 liter dieselmotor in combinatie met de zeventraps automaat maken de auto verfijnd, maar ook vlot. Op papier klinkt 136 pk op een autogewicht van 1.445 kg niet zwaar, maar in de praktijk is het - zeker in Nederland - voldoende.
De interieurruimte zorgt er ten slotte voor dat we de auto met een goed gevoel kunnen aanbevelen. Voorin zit je uitstekend, maar ook achterin is het geen straf. Ook niet in combinatie met 18 inch wielen.