Mercedes-Benz C-Klasse Coupé groeit in stijl
Details
Negen en een halve centimeter groeide hij in lengte. De nieuwe C-Klasse Coupé meet nu net geen 4,69 meter in lengte. Acht centimeters van de toegenomen lengte zitten in de wielbasis, die nu 2,84 meter is. In de breedte groeide hij vier centimeter, waarmee het totaal op 1,81 meter komt.
De auto mag dan toegenomen zijn in formaat, in gewicht nam hij juist af. Mercedes-Benz gebruikte meer aluminium, onder andere voor de voorschermen, motorkap en achterklep. De stijfheid van de carrosserie nam ook toe, terwijl de luchtweerstand minder werd.
Stijl
Puur in cijfers is de C-Klasse Coupé er fors op vooruit gegaan, maar in het segment van de C Coupé draait het vooral ook om uiterlijk. De auto leent een aantal details van zijn grote broer, de S-Klasse Coupé. De achterkant doet duidelijk aan die auto denken, terwijl de neus juist weer heel duidelijk een C-Klasse is.
De C-Klasse Coupé staat standaard 15 millimeter lager op zijn wielen dan de C-Klasse sedan en heeft daarbij standaard ook 17 inch wielen. Alles voor het oog.
Comfort, sport of allebei
De C-Klasse Coupé is leverbaar met drie verschillende onderstellen. Twee ervan, Sport en Agility Control (vooral comfortabel), maken gebruik van stalen veren. Het optionele Airmatic onderstel maakt gebruik van luchtvering en is in te stellen in Eco, Comfort, Sport, Sport+ of Individual. Het onderstel is ook meteen een automatische niveauregeling, bijvoorbeeld bij zware bepakking.
Viercilinders
Het motorenaanbod bestaat voor nu alleen uit viercilinders. Mercedes-Benz levert de auto met vier benzinemotoren en twee dieselmotoren die we allemaal kennen uit de C-Klasse. De instapper is de C 180 met 156 pk en 250 Nm, gevolgd door de C 200 met 184 pk en 300 Nm, de C 250 met 211 pk en 350 Nm en de C 300 met 245 pk en 370 Nm. De laatste drie zijn allemaal 2,0 liter turbomotoren, terwijl de C 180 een 1,6 liter turbomotor heeft.
Dieselen kan met de C 220 d met 170 pk en 400 Nm en de C 250 d met 204 pk en 500 Nm. Deze motoren zijn in de C-Klasse Limousine allebei goed voor 20% bijtelling en zouden in de lichtere C Coupé ook wel eens in deze gunstige bijtellingsklasse kunnen vallen.
AMG
Naast deze viercilinders wordt het gamma na de introductie snel uitgebreid met zes- en achtcilinders. Mercedes-AMG plaagt al een tijdje met de C 63 S Coupé, die gaat beschikken over 510 pk en 700 Nm uit de 4,0 liter twinturbo V8. Daarnaast verwachten wij dat ook de C 450 AMG zijn opwachting maakt met 367 pk en 520 Nm.
Tot het zover is, is de Coupé wel aan te kleden als AMG Line, waarmee hij sportiever wordt aangekleed. Andere bumpers, een andere grille, 18 inch lichtmetalen wielen, sportstoelen, een sportstuur en sportpedalen maken hier onderdeel van uit.
Veiligheid
De C-Klasse Coupé profiteert van alle veiligheids- en assistentiesystemen die al leverbaar zijn op de C-Klasse. Een kleine greep hieruit: Distronic Plus met stuurassistent (adaptievecruise control tussen 0-200 km/h die actief meestuurt met de rijbaanmarkering en fileverkeer over kan nemen), BAS Plus (remasssistent die voorliggers, stilstaande auto’s en kruisend verkeer scant en de remdruk opvoert als dat nodig is), spoorassistent (remt aan een kant bij als de auto onbedoeld de rijstrook verlaat om zo ongelukken te voorkomen), 360 graden camera (laat auto en omgeving in verschillende perspectieven zien, vooral handig bij in- en uitparkeren), adaptieve frontairbags voor bestuurder en voorpassagier, beltbags (gordelairbags) voor bestuurder en voorpassagier. Kortom, veel.
December
De C-Klasse Coupé staat in december in de showroom, maar is in oktober al te bestellen. Tegen die tijd verwachten we ook de vanafprijzen.