Warning: session_start(): open(/var/lib/php/sessions/sess_ueeklgbqiibiuh0te6mko424a0, O_RDWR) failed: No space left on device (28) in /home/blackorange/site/htdocs/apps/bootstrap.php on line 68

Warning: fopen(/home/blackorange/site/htdocs/apps/../public/assets/cache/c5dfe672fb2a3e91c617d9f4650a36dcc7ea450e): failed to open stream: No space left on device in /home/blackorange/site/htdocs/_core/lib/Cache.php on line 141

Warning: fopen(/home/blackorange/site/htdocs/apps/../public/assets/cache/1c395a24ef7b6faef8b56ed293cc72cc671a9e5a): failed to open stream: No space left on device in /home/blackorange/site/htdocs/_core/lib/Cache.php on line 141
Peugeot 208 BlueHDI (14% bijtelling) - alles behalve een spaardiesel


| Door:

Peugeot 208 BlueHDI - alles behalve een spaardiesel

Op pad door Oostenrijk met de Peugeot 208 BlueHDI 100 met 14% bijtelling. Een 1,6 liter dieselmotor met 100 pk en een uitstoot van 79 gram CO2 per kilometer. Ja, het is mogelijk.

Prestaties

De 1,6 liter dieselmotor met 100 pk is veel dingen, maar géén spaardiesel. Hij is krachtig en maakt van de 208 BlueHDI een zeer vlotte hatchback. Op papier verbruikt hij slechts 3,0 liter diesel per 100 kilometer, maar tijdens onze rit door de bergen, waarbij we overigens ook niet rustig aan reden, staat de teller op 4,1 liter per 100 kilometer. Wij geloven dan ook dat met een rustige rijstijl de opgegeven cijfers best gehaald moeten kunnen worden.

Een sprint naar 100 km/h gaat in 10,7 tellen op papier. We hebben het niet geprobeerd, maar geloven het direct. De topsnelheid van 187 km/h geloven we ook, zo hard als dat de 1,6 liter dieselmotor eraan trekt.

Ergonomie

Peugeot heeft bij de vernieuwde 208 vastgehouden aan de hoog geplaatste klokken en het kleine stuurtje. Niks mis mee, wat ons betreft. Ook de verdere bediening werkt gemakkelijk en eenvoudig. De 208 heeft ook nog steeds het opgeruimde dashboard met relatief weinig knoppen. In de 208 is het precies goed. Het voelt niet minimalistisch, terwijl wel alles op zijn normale plek zit. Goed in orde.

Ruimte

De 208 is met z’n 3,97 meter nog steeds lekker compact. In het interieur is er weinig anders ten opzichte van de voorgaande 208, maar ook daar was de ruimte goed voor zo’n compacte hatchback. Voorin zit je het beste, maar ook achterin kun je als kleinere volwassene goed zitten. Ben je 1,90 meter, dan is het op langere afstanden niet prettig.

De kofferruimte is met 285 liter niet de ruimste in zijn klasse, maar daarentegen ruim genoeg voor de meeste doeleinden. Ook heeft de ruimte een praktische vorm.

Infotainment

Het infotainmentsysteem dat vanaf de Active (vanaf 18.540 euro) standaard is, beschikt nu ook over Android Auto en Apple CarPlay. Het biedt een ware transformatie van het systeem. Waar het eerst even zoeken was hoe het werkte, is het nu in de stijl van je smartphone en dus heel gemakkelijk. 

Een telefoon koppelen met bluetooth hoeft gelukkig maar eenmalig, want het is even werken om het allemaal te vinden. De overzichtelijkheid van het systeem mag beter, maar zodra je een smartphone met de USB-poort verbindt, zijn alle problemen achterwege. Wat ís CarPlay toch fijn. 

Opvallend

Onze testauto was gespoten in een matte lak. Gespoten ja, niet gewrapt. Peugeot levert de 208 nu in twee matte kleuren. Toegegeven, 780 euro is best veel voor een speciale kleur, maar de kleuren maken hem wel meteen heel bijzonder. Vooral ‘Ice Grey’, in combinatie met 16 inch lichtmetalen wielen, oogt erg goed. Wil je 17 inch lichtmetalen wielen, vervalt 14% bijtelling, omdat de uitstoot dan net te hoog wordt. Een GT Line is daarom (helaas) niet te krijgen in de gunstige bijtellingscategorie. 

Prijs / vergelijking

De 208 BlueHDI 75 scoort ook 14% bijtelling en begint bij 16.270 euro. Wij zouden echter altijd voor de BlueHDI 100 gaan, die vanaf 18.540 euro in de boeken staat. Naast dat de basisuitvoering dan meteen ook luxer is (Active, met airconditioning, bluetooth en audiobediening op het stuurwiel), krijg je er ook een stuk meer auto voor. Met de BlueHDI 100 voelt de 208 geen seconde alsof ergens op bespaard is. Ga je hem vergelijken met andere 14% bijtellers in z’n segment, komen de prijzen redelijk overeen met die van auto’s als de Ford Fiesta en de Citroën C3.

De driedeurs is alleen leverbaar als BlueHDI 100 Allure voor 19.720 euro. 

Mening 

Peugeot heeft de 208 bijgepunt, maar wel op precies de goede punten. Met de BlueHDI 100 is het een zeer fijne combinatie. Ja, soms is de motor wat rumoerig, maar tegelijkertijd heb je wel altijd die enorme kracht. Wij hadden graag een zesbak gezien in de auto, maar de vijfbak waar hij nu mee geleverd wordt, voldoet ook.

Met de 208 koop je een strak sturende auto die er - zeker in een felle kleur, of juist een matte lak - ook goed uitziet. De toevoeging van CarPlay en Android Auto maken hem ook geschikt voor grootgebruikers van smartphones, terwijl standaard zaken als airconditioning en cruise control hem ook weer uitermate geschikt maken als reisauto. Wij scoorden in de praktijk 1 op 25, wat inhoudt dat je bij een vlotte rijstijl al 1.250 km op een tank komt. Het wordt hilarisch als je rustig rijdt, want 50 liter, bij 1 op 33 geeft een potentiële range van 1.650 km. Wie maakt het waar?

Tags


Warning: Unknown: open(/var/lib/php/sessions/sess_ueeklgbqiibiuh0te6mko424a0, O_RDWR) failed: No space left on device (28) in Unknown on line 0

Warning: Unknown: Failed to write session data (files). Please verify that the current setting of session.save_path is correct (/var/lib/php/sessions) in Unknown on line 0