Jaguar XE -Â aangenaam anders
Prestaties
De XE is een van de eerste auto’s met de nieuwe Ingenium motor van Jaguar Land Rover. De 2,0 liter diesel is in twee smaken leverbaar in de XE. Je kunt kiezen uit 163 pk of 180 pk. Wij zijn op pad met de eerste, gekoppeld aan een achttraps automaat. Allebei de motoren, gekoppeld aan handgeschakelde zesbak of achttraps automaat, voldoen aan de eisen van de begeerlijke 20% bijtelling.
Met 163 pk en 380 Nm op 1.500 kg klinkt niet heel overdreven, maar in de praktijk is de XE aangenaam vlot. Hij trekt heel fors door, ongeacht welke snelheid je rijdt. De topsnelheid van 227 km/h is ook niet onrealistisch, ontdekten we op de Duitse Autobahn. Voor Nederlands is de versie met 163 pk echt afdoende. Als we toch een puntje van kritiek mogen plaatsen bij de aandrijflijn: bij optrekken komt het motorgeluid wat teveel naar binnen, maar de importeur vertelt ons dat dit een voorserie auto betreft en dat klantenauto’s stiller zijn. Eenmaal op snelheid is de XE, ook deze uit de voorserie, heel stil.
Ons gemiddeld verbruik bleef met een stevige rijstijl rond de 5,0 liter op 100 kilometer. Je merkt dat zodra je rustiger rijdt, het verbruik meteen grondig afneemt. Overigens gaf de boordcomputer een gunstiger verbruik aan dan ons praktijkverbruik.
Ergonomie
De XE geeft je meteen een speciaal gevoel als je instapt. Het interieur lijkt niet op dat van een Mercedes C-Klasse, een BMW 3 Serie of een Audi A4, waarmee hij concurreert. Jaguar heeft wat leuke lijnen en lagen erin gestopt en ook het hout in onze auto maakt het interieur wat chiquer dan dat van zijn concurrenten.
Alles zit gelukkig ook op een logische plaats. De bediening van de airconditioning zit waar je hem zou verwachten, het stuur biedt een veelvoud aan knoppen, waarmee eigenlijk alles te bedienen is. De enige knop die we niet helemaal logisch vonden is die van de volumeknop, maar aangezien het volume ook op het stuur te regelen is, zien we dit door de vingers.
De materialen zijn goed, maar op sommige plekken - bijvoorbeeld rond de portierklinken - is het plastic minder mooi dan bij een aantal van z’n concurrenten. Dramatisch is het niet, maar het had mooier gekund en gemogen. Over het algemeen is de kwaliteitsindruk goed, zoals je mag verwachten bij een Jaguar.
Ruimte
Een brede middentunnel zorgt er voorin voor dat hij wat krap oogt. Zowel als bestuurder als passagier zit je echter prima, met voldoende ruimte voor je benen. Achterin is hij wat krapper, al zit je tot en met 1.80 meter gewoon goed. Nu moeten we er wel bij zeggen dat onze testauto niet beschikte over een schuifdak, wat normaal de hemel iets lager maakt.
De bagageruimte is met 455 liter vergelijkbaar met die van zijn concurrenten. De XE doet er in ieder geval op geen enkele manier voor onder. De bagageruimte heeft ook een logische indeling. Hij is redelijk hoog, waardoor je twee grote koffers op elkaar moet kunnen leggen. De tildrempel zorgt ervoor dat de bagage niet uit de kofferbak kan glijden, maar is laag genoeg om niet storend te zijn.
Infotainment
Naast de Ingenium motor is de Jaguar XE ook een van de eerste auto’s met Jaguars InControl infotainmentsysteem. Het ziet er veel beter uit dan voorgaande infotainmentsystemen van Jaguar en bedient ook vele malen sneller. Toch doet Audi het in de nieuwe A4 bijvoorbeeld een stuk mooier, vinden wij. Een touchscreen is met rijden ook niet helemaal optimaal, maar daarentegen is de spraakbesturing wel weer van zo’n hoog niveau dat je ook niet veel hoeft te doen met het touchscreen. Een navigatiebestemming instellen of een telefoontje plegen is nu slechts een druk op de knop en je kunt de volledige bestemming inspreken, start roepen en je bent onderweg.
Onze testauto had de standaard geluidsinstallatie. Na wat instellen is dat systeem goed genoeg, maar wij zouden altijd 630 euro extra uitgeven om het uitstekende geluidsysteem van Meridian te hebben. Op lange ritten maakt dat echt een enorm verschil.
Opvallend
De Jaguar XE heeft - als je kiest voor een versie met achttraps automaat - de versnellingshendel die omhoog komt. Het lijkt in eerste instantie misschien een ‘gimmick’, iets grappig, maar in de praktijk bedient hij heel fijn. Standaard heeft de automaat ook schakelflippers, zodat je altijd zelf kunt schakelen als je dat wilt.
Standaard heeft de XE trouwens halogeenverlichting, ook voor de dagrijverlichting. Dat oogt wat karig. Voor 1.120 euro krijg je Bi-xenon koplampen met mooiere LED-dagrijverlichting. Als je de XE als Portfolio neemt (vanaf 44.890 euro), krijg je naast die koplampen ook meteen softgrain lederen bekleding, luxere interieurafwerking, luxe vloermatten en tienvoudig elektrisch verstelbare voorstoelen. Daarmee is het opeens een stuk meer auto. Niet alleen om te zien, maar ook voor je beleving.
Prijs / vergelijking
Met een vanafprijs van 39.900 euro is de Jaguar scherp in de markt gezet, maar zoals je hierboven kunt lezen kun je beter iets meer uitgeven. Wij denken dat je voor 50.000 euro helemaal klaar bent, inclusief goede audio, mooi leder en fijne navigatie. Voor een D-segmenter misschien een hoop geld, maar aan de andere kant is hij wel exclusief. Zelfs onze testauto in doodnormaal grijs kreeg veel - goedkeurende - blikken. In een Audi A4 of een BMW 3 Serie is dat beduidend minder vaak het geval. Die auto's beginnen overigens allebei goedkoper, omdat ze ook leverbaar zijn met lichtere benzinemotoren. Dat is bij de XE niet het geval. Het begint bij 163 pk en eindigt - voorlopig - bij 340 pk.
Mening
Jaguar heeft met de XE een zakelijk aantrekkelijke auto neergezet die ook nog eens op kan boksen tegen zijn sterke Duitse concurrenten. De motor is op momenten wat rumoerig, maar wel sterk en zuinig. De interieurafwerking had op plekken ook beter gemogen, maar alles wordt meer dan goed gemaakt door de fijne wegligging en de rust aan boord. Hij is net zo sportief te rijden als een BMW 3 Serie, maar combineert dat met een hoger niveau van comfort. Ja, hij komt in een felbevochten segment, maar juist in dat segment is wat diversiteit zeer welkom. Wij zouden altijd gaan voor een versie met de fijne achttraps automaat. In de praktijk is hij nagenoeg even zuinig en in Nederland, fileland, is niet koppelen zeer wenselijk.