Kia cee’d sterk met nieuwe motoren
Mede dankzij de Picanto, maar ook de Sportage en Rio noteert Kia dit jaar de zevende positie in de markt, precies na de Europese merken die populaire leasemodellen hebben. In dat rijtje staat Citroen opvallend op de zesde plaats, met dank aan het succes van de C4 Cactus en C1. De Koreanen geven de cee’d een vernieuwd gezicht dat niet veel meer om het lijf heeft dan een andere grille, nieuwe voorbumper en LED-achterlichten. Ook is de cee’d er nu als GT-Line met sportonderstel en extra sportieve details, zoals een uitlaarsierstuk en de vierpits LED-dagrijverlichting van het topmodel de cee’d GT.
Prestaties
Onder de motorkap maakt eindelijk de 1.0 T-GDI zijn debuut. Het is de langverwachte eenliter turbomotor die Kia nodig heeft om soepele prestaties met een laag verbruik te combineren. En mee te komen met de concurrentie. Daar zijn niet alleen particulieren mee gebaat, maar ook de zakelijk rijder. In de 100 pk versie komt de cee’d namelijk (als vijfdeurs) in aanmerking voor 20% bijtelling. De 120 pk-versie valt buiten die boot, maar konden we wel rijden in de omgeving van Zilina (Slowakije), waar de cee’d-modellen worden gebouwd.
Kia heeft met succes ruim de tijd genomen om de 1.0 liter turbomotor te ontwikkelen. Hij ronkt bescheiden zijn rondjes maar presteert ruim voldoende en doet dat geciviliseerd. De handgeschakelde zesbak is niet te ‘zuinig’ uitgesmeerd waardoor de eenliter vinnig aanvoelt. Voor dieselrijders is de bestaande 1.6 CRDi verbeterd, die met 136 pk zuiniger aan het werk gaat. Deze motorisatie komt zowel met de zesbak als zeventrapsautomaat met dubbele koppeling in aanmerking voor 20% bijtelling. Hoewel die laatste variant met een vanafprijs van 30.695 euro (GT-Line) wel aardig wat kost, trakteert Kia hiermee op een fijne aandrijflijn met naadloze acceleratie. De handgeschakelde dieselversie start bij 23.695 euro en dat is in dit segment bijzonder scherp. In deze ComfortLine-uitvoering voorziet Kia al in courante zaken zoals airco, een lederen stuur, Bluetooth en een in hoogte verstelbare bestuurdersstoel.
Infotainment
Tijdelijk staat de vijfdeurs Kia cee’d Navigator als zakelijk aanbod in de showroom. Deze uitvoering is gebaseerd op de bovenstaande ComfortLine, maar dan als extra uitgerust met achteruitrijsensoren, een lichtsensor en navigatie. Onder de kap vinden we de 1.0 T-GDI 100 pk turbomotor die op 20% bijtelling mag rekenen, bij een catalogusprijs van 20.295 euro. Het navigatiesysteem is normaliter standaard vanaf de DynamicLine en wordt gecombineerd met een achteruitrijcamera. Het systeem is nieuw ontwikkeld en werkt met betrouwbare TomTom Live services. Door de smartphone te koppelen (met internetverbinding) voorziet Kia in real time verskeersinformatie, flitscamera’s, te downloaden POI-bestemmingen en weerberichten bij een laag dataverbruik van circa 30 mb per maand. Die connectiviteit wordt als service zeven jaar lang gratis aangeboden, in combinatie met zeven jaar gratis kaartupdates. Daarna berekent het merk zo’n 50 euro per jaar.
Opvallend
Andere luxe zaken zoals DAB+ radio, xenonverlichting, stoel- en stuurverwarming, een TFT-instrumentarium, lederen bekleding, rijbaanassistentie, dodehoekdetectie en kruisend verkeer detectie aan de achterzijde zijn ook beschikbaar, maar alleen op de meest luxe cee’d ExecutiveLine, waarvan de prijzen beginnen bij 27.495 euro (1.0 T-GDI) en 30.195 euro (1.6 CRDi). Opties op (andere) uitvoeringen zijn niet mogelijk en dat de prijs die je betaalt voor een scherp geprijsde Kia. Want daarin zijn de Koreanen nog steeds heel goed. Alleen de Hyundai i30 biedt nog meer uitrusting voor zijn geld, maar daar staat een hogere leaseprijs tegenover.
Het perfecte plaatje voor het oog en de veeleisende rijder is de Kia cee’d GT Line. Gebaseerd op de DynamicLine staat de cee’d dan in een sportief jasje voor de deur, veel luxe van de ExecutiveLine maar voor een scherpere prijs. De bijtellingsvriendelijke diesel is er voor 28.195 euro, maar houdt er rekening mee dat de GT-Line op een stugger sportonderstel staat, iets wat de cee’d eigenlijk niet nodig heeft na de verfijningen die voor de standaarduitvoering zijn aangebracht.
Ruimte
Elke cee’d staat verder ook hoger op de ladder door toepassing van meer geluidsisolatie en nieuwe chroomaccenten in het interieur. Het design van het dashboard spreekt aan en staat een logische indeling niet in de weg. Sowieso is de vijfdeurs cee’d en cee’d SW een van de ruimste auto’s in zijn klasse. De stationwagon pronkt met 1642 liter en daar kunnen alleen de 308 SW, Auris en Octavia tegenop.
Mening
De 1.0 T-GDI en 1.6 CRDi zijn van harte welkom om nog dit jaar nieuwe zakelijk rijders aan te trekken. Beide motoren passen goed bij de cee’d, die verder in zijn segment relatief ruim is en nog steeds value for money biedt. De GT-Line is fijn uitgerust en ziet er gelikt uit, maar is naar onze smaak iets te stug.