Warning: session_start(): open(/var/lib/php/sessions/sess_5gecsu5gfhfrreeaknidhg97r5, O_RDWR) failed: No space left on device (28) in /home/blackorange/site/htdocs/apps/bootstrap.php on line 68

Warning: fopen(/home/blackorange/site/htdocs/apps/../public/assets/cache/9c841aee800326ae17aabfdb69dfcf355eb83fae): failed to open stream: No space left on device in /home/blackorange/site/htdocs/_core/lib/Cache.php on line 141
Rijimpressie nieuwe Audi A4 Limousine met 2.0 TFSI en 3.0 TDI


| Door:

Nieuwe Audi A4 is lichtend voorbeeld

In de wereld van zakensedans heeft technologie, bijtelling en uitstraling prioriteit. De nieuwe Audi A4 zet nieuwe hierop nieuwe maatstaven, die soms zelfs verder gaan dan je zou denken. We leggen zijn innovatieve karakter graag aan je uit in deze rijimpressie.

Een nieuwe Audi is nooit spectaculair anders dan zijn voorganger. Althans, voor het oog. Zo ook bij de Audi A4, generatie B9. Ja, we zien nu veel LED-verlichting en subtiele verfraaiingen uit het Sport en Design pakket of de S line, maar het ontwerp van de nieuwe A4 blijft vertrouwd strak en behouden, alsook gelikt. De zakelijke manier van innoveren, zullen we maar zeggen.

Ruimte

De nieuwe middenklasser is ook iets langer en breder, maar dankzij zijn lichtere ‘hardware’ ook tot 120 kilo lichter dan zijn voorganger. En dat terwijl de nieuwe A4 niet eens op een volledig nieuw platform staat, maar een geëvolueerde versie van het vorige model betreft.  Een betere gewichtsverdeling en nieuwe technieken maakt de A4 alsnog veel beter in zowel comfort als dynamiek. De A4 biedt 480 liter bagageruimte en dat loopt in de Avant op naar 1510 liter.

Die twee werelden komen samen in het onderstel. Naast een comfort en (verlaagd) sportonderstel biedt Audi op die twee varianten ook adaptieve demping. Met behulp van het nu standaard zijnde Audi drive select zet je de A4 wat strakker of losser op de weg. De dynamische stand maakt de A4 overigens niet onnodig knetterhard maar houdt het karakter bruikbaar tijdens dagelijkse kilometers. Wanneer die kilometers meer betrokken en dynamisch afgelegd moeten worden, is het investeren in dynamic steering zonder meer de moeite waard. De A4 reageert daardoor veel directer en ademt dan een vleugje sportiviteit zonder vermoeiend te zijn.

Infotainment

Onderweg is de A4 helemaal ingespeeld om het rijden aangenamer te maken. Zo biedt Audi nu een 12.3 inch digitaal instrumentarium (virtual cockpit) met talrijke informatie van boordcomputer, navigatie of een combinatie daarvan. Voor de liefhebbers is ook een head-up display beschikbaar. Het MMI-scherm meet nu 8.3 inch en kent voortaan een vaste losstaande positie op het dashboard. Die keuze valt samen met de gedachte om het interieur zo strak en minimalistisch mogelijk te maken. Voor de achterpassagiers is het traditionele rear seat entertainment vervangen door twee Audi-tablets aan de hoofdsteunen. Toe maar!

Ergonomie

Toch biedt Audi in de nieuwe A4 een nieuw knoppenpaneeltje met acht sneltoetsen. Voor BMW-rijders een bekend verhaal, want ze zijn reuze handig om veelgebruikte (navigatie)functies of telefoonnummers achter te verstoppen, hoe snel je de (eveneens nieuwe) MMI-menustructuur ook onder de knie hebt. In het vakje van de middenarmsteun plaatst Audi een opbergvakje voor de telefoon, waarin het antennesignaal wordt versterkt en draadloos kan worden geladen. iPhone-gebruikers moeten voor inductieladen wel een speciaal hoesje aanschaffen, maar dat is de schuld van Apple.

Ook zonder bijbetalen voorziet de nieuwe A4 in meer luxe dan de concurrentie of zijn voorganger. Elke A4 heeft standaard 16 inch velgen, keyless go, Bluetooth, een elektrisch openen en te sluiten achterklep (Avant), elektrisch oprolbare rolhoes (Avant) en xenonverlichting. Het €2980 euro kostende Pro Line pakket is aantrekkelijk omdat dan courante zaken als navigatie en parkeersensoren inbegrepen zijn. Je kunt natuurlijk nog investeren in zinvolle en minder zinvolle opties zoals 18 inch wielen (doen!), LED-koplampen, sfeerverlichting in alle kleuren en een parkeerhulp die zowel manoeuvres achteruit als vooruit kan overnemen. Wil je uitstappen en komt er een auto in de buurt? Ook dan biedt de A4 de helpende hand in de vorm van brandende LED’s in het deurpaneel. Waar al die sensoren niet goed voor zijn.

Opvallend

Het zijn diezelfde sensoren die samen met camera’s ook de adaptieve cruise control en predictive efficiency assistent van informatie voorzien om de A4 automatisch te laten accelereren en remmen in files, of de rijsnelheid aanpast aan de daar geldende snelheidslimiet. Vooral dat laatste is soms wel even wennen, want vaak gaat de snelheid er al uit voordat het bord met een lagere snelheid zich aandient. De A4 gebruikt ook navigatiedata en die weet al meer dan onze ogen. Daardoor kan de A4 in combinatie met de adaptieve cruise control ook al afremmen voor een komende afrit (wanneer er een route is ingepland). De predictive efficiency assistent werkt ook zonder cruise control. In dat geval maant een gasvoet-icoon je tot langzamer rijden als dat zuiniger of wenselijk is. In de Sport-stand van de transmissie of het Audi drive select blijft deze leermeester verstandigerwijs achterwege.

Prestaties

Met de 3.0 TDI voorin vraagt het ook veel zelfbeheersing om niet ‘sportief’ te rijden. De potente dieselbeul met 272 pk en 600 Nm geeft de A4 sportwagenprestaties van 0-100, want het sprintje duurt slechts 5.3 seconden, begeleid door een verslavende zescilindersound. Maar ja, die heeft geen 20% bijtelling, in tegenstelling tot de 2.0 TDI’s met 150 pk of 190 pk. Al is de 3.0 TDI met een verbruik van 4.9 l/100km mooi wel de zuinigste zescilinder op aarde. En dan heeft deze topdiesel ook quattro vierwielaandrijving.

Ook de 2.0 TFSI met 190 pk zet nieuwe maatstaven op gebied van brandstofverbruik, gezien de opgave van 4.8 l/100km. Die score komt voor rekening van een verbeterde verbrandingscyclus, zonder in te leveren op prestaties. Hoewel het geluid van de viercilinder niet zo inspirerend is en de standaard S tronic automaat graag op zuinigheid inzet, levert ook deze motorisatie vlotte prestaties. Aan de basis in het gamma staat voor het eerst een 1.4 TFSI met 150 pk, maar die hebben we nog niet gereden. Volgend jaar volgt ook de A4 Avant g-tron op aardgas met 2.0 TFSI 170 pk, die dan met 21% bijtelling te rijden is.

Prijzen

De nieuwe Audi A4 is er in november voor marktconforme prijzen vanaf €36.680 (1.4 TFSI) en als A4 Avant voor €41.740 euro met de 2.0 TFSI 190 pk. Stel in onze configurator de nieuwe A4 op maat samen en vraag een leaseofferte aan. 

Mening

De nieuwe Audi A4 blinkt uit in zichtbare en onzichtbare innovaties. In de basis is het een strak rijdende auto, die tot leven komt met dynamische besturing. Het adaptieve onderstel is een fijne bijkomstigheid maar geen pure noodzaak. De standaarduitvoering met een Pro Line pakket maakt de nieuwe A4 al behoorlijk compleet uitgerust. De LED-lampen (en dito sfeerverlichting) en grotere wielen maken zijn aanblik nog gelikter, terwijl het minutieus afgewerkte interieur al een lust voor het oog is.

Tags


Warning: Unknown: open(/var/lib/php/sessions/sess_5gecsu5gfhfrreeaknidhg97r5, O_RDWR) failed: No space left on device (28) in Unknown on line 0

Warning: Unknown: Failed to write session data (files). Please verify that the current setting of session.save_path is correct (/var/lib/php/sessions) in Unknown on line 0