Ford Edge gaat dubbel dieselen
Vierwielaandrijving
In tegenstelling tot veel van zijn concurrenten heeft de Ford Edge altijd vierwielaandrijving. Ford noemt het zelf Intelligent All-Wheel Drive. Dit houdt in dat het systeem zelf beslist of hij voorwiel- of vierwielaandrijving gebruikt. Verliezen de voorwielen grip, dan springen de achterwielen bij. Over het algemeen scheelt dit in het brandstofverbruik.
Dieselen
De Edge wordt leverbaar met twee dieselmotoren; een 2.0 TDCI met 180 pk en een 2.0 TDCI met 210 pk. De eerste is gekoppeld aan een handgeschakelde zesbak, de tweede aan een zestraps PowerShift automaat. De uitstoot van de motoren is met 149 gram CO2 per kilometer identiek. Dat houdt ook in dat de Edge gemiddeld 5,8 liter per 100 kilometer verbruikt.
Geluid
Ford heeft duidelijk werkt gemaakt van het geluidsniveau in het interieur. Naast een akoestische voorruit en gelamineerd glas voor de voorste zijruiten heeft iedere Edge ook een vorm van Noise Cancelling. Ford noemt het Active Noise Control. Het systeem detecteert geluiden die misschien kunnen storen en speelt over de speakers - zonder dat je het zelf merkt - een tegengeluid af. Dit moet vooral het motorgeluid in de cabine verder terugdringen.
IAA
Ford heeft de Europese versie van de Edge nu meegenomen naar de IAA, waar de auto vanaf vandaag voor het publiek te bekijken is. Begin volgend jaar moet de Edge op de markt komen. Tegen die tijd verwachten we ook de prijzen.