De nieuwste leaseauto's op de IAA
In totaal willekeurige volgorde:
Renault Talisman - Niet meer Laguna, maar nu Talisman. Zowel de naam als het uiterlijk zijn even wennen. Vooral van de voorkant doet de grote Renault nu een stuk Duitser aan. Wel is het design helemaal in lijn met auto's als de Kadjar en Espace. In het interieur zien we fraaie materialen, die bovendien mooi doorlopen van portier naar dashboard. Het prominente scherm dat overgenomen is uit de Espace oogt hier wat goedkoper.
Achterin lijkt de Talisman wat krapper dan belangrijke concurrenten als de Volkswagen Passat, de Ford Mondeo en helemaal dan de Skoda Superb. Dit, terwijl de wielbasis toch bijna even lang is. De kofferbak is fors, al haalt Renault ook fors wat liters uit de hoogte.
Renault Mégane - We blijven even bij Renault. Naast de Talisman en Talisman Estate staat ook de nieuwe Mégane in Frankfurt. Of hij succes van zijn voorganger gaat evenaren is de vraag, maar op het eerste gezicht staat er wel een heel andere auto. Hij oogt luxe en flink groter dan voorheen. De materialen zijn net als in de Talisman zeer behoorlijk. Het C-segment krijgt duidelijk steeds betere materialen. De neus en achterlichten lijken sterk op die van de Talisman. Zo sterk dat hij bijna als Talisman Compact door het leven zou kunnen gaan.
Volkswagen Tiguan - Een compleet nieuwe Tiguan. Het werd tijd, maar gelukkig is de wijziging dan ook ingrijpend. De auto oogt scherp en neemt duidelijk kenmerken van de Passat over in zowel in- als exterieur. Hij is breder geworden en daardoor staat hij stoerder op zijn wielen. Heel goede verwachtingen hebben we van de Tiguan GTE, die de plug-in hybride aandrijflijn van de Passat krijgt. Niet alleen snel, maar ook nog eens goed voor 15% bijtelling volgend jaar. Eentje om in de gaten te houden.
Opel Astra Sports Tourer - We mochten al eerder kennismaken met de nieuwe Astra, maar nu is er ook nog de stationversie, de Sports Tourer. Hij is net als de hatchback fors ruimer geworden. We kunnen met onze 1,90 meter goed achterin zitten en ook de bagageruimte is flink. Opel heeft duidelijk werk gemaakt van de materialen in het interieur. Het voelt allemaal net even iets beter aan dan voorheen en ziet er vooral ook een stuk moderner uit.
Kia Sportage - Kia timmert hard aan de weg in Europa. De Sportage was al lange tijd behoorlijk populair en wij gokken dat het met de nieuwe niet anders gaat worden. Het uiterlijk is een stuk moderner en het interieur is mooier afgewerkt. Hij lijkt zijn infotainmentsysteem te delen met zijn grote broer, de Sorento. Niks mis mee. Opvallend is ook het nieuwe audiosysteem van JBL dat beduidend beter klinkt dan de systemen in het vorige model.
Suzuki Baleno - De Baleno is ontzettend ruim. Zowel het uiterlijk als het innerlijk zijn niet echt spannend, maar de ruimte is echt dik in orde. Achterin kun je fatsoenlijk zitten en ook de bagageruimte is groter dan veel van zijn concurrenten. Als Suzuki er een goede prijs op weet te plakken, zien wij de Baleno echt wel succesvol worden. No-nonsense en kwalitatief goed.
Toyota Prius - Je kunt veel zeggen over het design van de Prius, maar niet dat het niet gedurfd is. Waar de vorige versie eigenlijk al een stuk normaler oogde dan de versie ervoor, heeft Toyota er alles aan gedaan om de nieuwe weer opzienbarend te maken. Van binnen is hij ook enorm high-tech. Wij zijn benieuwd of de auto aanslaat nu het flinke bijtellingsvoordeel verdwenen is. In ieder geval een gewaagde stap van Toyota.
Skoda Superb Sportline en Greenline - Skoda toont twee extremen van de Superb in Frankfurt. De uiterst zuinige Greenline aan de ene kant en de Sportline aan de andere kant. Waar de Greenline motorisch ook nog echt scheelt met zijn verbruik van 3,7 liter op 100 kilometer voor de sedan, is de Sportline meer uiterlijk vertoon. Maximaal 19 inch wielen, gecombineerd met een sportstuur, sportstoelen, spoilers en een verlaagd onderstel maken de Superb optisch helemaal af. De wegligging moet ook een stuk sportiever zijn. Voor de mensen die een standaard Superb te comfortabel vinden ook een goede oplossing.
Jaguar F-Pace - De F-Pace is duidelijk boven auto's als de Range Rover Evoque en Land Rover Discovery Sport gepositioneerd met zijn vanafprijs van net geen 53 mille. Op het eerste gezicht lijkt ons dat ook terecht. Je kunt er met vijf personen in zitten - vier, als je ruim wilt zitten - en ook de bagageruimte is standaard echt groot, al haalt hij zijn liters ook vooral uit de hoogte. Met de mogelijkheid om de navigatie-informatie in 3D in het intstrumentarium te krijgen en een groot scherm voor infotainment lijkt hij helemaal bij de tijd. De materialen voelen goed aan en ook de details zijn fraai. Wij zijn benieuwd hoe hij rijdt...
Mercedes-Benz C-Klasse Coupé - Wat is hij ontzettend fraai geworden, de nieuwe C-Klasse Coupé. Elegant en sierlijk. Het interieur is grotendeels overgenomen van de normale C-Klasse en dat is een slimme zet. De stoelen zitten wat sportiever en ook details aan het exterieur maken dat hij standaard al wat sportiever oogt. Dit wordt er een die je nog even nakijkt, als je hem tegenkomt op de weg. Of een waar je nog even naar omkijkt nadat je hebt geparkeerd.