Warning: session_start(): open(/var/lib/php/sessions/sess_382f8vujibmte7jla71k0f6ov6, O_RDWR) failed: No space left on device (28) in /home/blackorange/site/htdocs/apps/bootstrap.php on line 68

Warning: fopen(/home/blackorange/site/htdocs/apps/../public/assets/cache/f5e18f8ff123e50e75e745fa7c9ab1ab7b9e2924): failed to open stream: No space left on device in /home/blackorange/site/htdocs/_core/lib/Cache.php on line 141
Nieuwe Ford S-Max: vertrouwd, maar ook net even anders


| Door:

Nieuwe Ford S-Max: vertrouwd, maar ook net even anders

De Ford S-Max was de afgelopen jaren de benchmark voor de goed sturende MPV. Houdt Ford het vast met de nieuwe generatie?

Presaties

We rijden de 2,0 liter diesel met 180 pk. De S-Max is met zijn 1.824 kg zeker geen lichtgewicht, maar presteert dankzij 400 Nm toch heel behoorlijk. Hij is wel iets van het lichtvoetige van zijn voorganger verloren. Hij rijdt als een grotere auto, al is hij dat natuurlijk ook.

Met net geen 4,80 meter lang en 1,92 meter breed is hij precies vier centimeter langer en vier centimeter breder. Hij komt er ook nog met twee benzinemotoren, beginnend met de 1,5 liter viercilinder met 160 pk die we kennen uit de Mondeo. Met die motor weegt de S-Max net geen 100 kg minder. Dat kan hem weer net dat beetje beter laten sturen, al stuurt deze diesel ook lang niet gek.

Ergonomie

Ford heeft geleerd van de afgelopen jaren. Minder knoppen, mooiere materialen en vooral een overzichtelijke bediening. Je kunt erover twisten dat het stuur nog steeds wat te druk is, maar het totaalpakket is een heel stuk fijner. 

De stoelen hebben een wat korte zitting en die had wat ons betreft iets meer achterover mogen staan. Nu voelen ze ietwat kort aan. De steun aan de zijkant is goed. Achterin zit je vorstelijk, dus als gezinsauto is hij nog steeds heel goed geschikt. De derde zitrij is meer voor kleine kinderen.

Die achterste rijen laten zich overigens nog steeds gemakkelijk neerklappen, zodat je een half Zweeds meubelwarenhuis achterin kunt vervoeren.

Infotainment

Alle techniek van de nieuwe Mondeo is aan boord, dus infotainment is nu weer helemaal bij de tijd. Ook de bediening werkt beter en sneller dan voorheen. Bladeren door de menu’s van het Sync systeem is even wennen, maar werkt daarna heel vlot. Het meeste is overigens ook te doen met het verbeterde voice control systeem.

Het display in het instrumentarium is wat druk met alle informatie erin, maar als je eenmaal weet waar alles staat is het best plezierig. De maximumsnelheid en verkeerssituaties worden automatisch erin weergegeven. Ook bij tijdelijke situaties als wegwerkzaamheden.

Een tip: kies het optionele Advanced Technology Pack Sony van 1.625 euro in plaats van het standaard Advanced Technology Pack van 1.275 euro. Voor 350 euro extra krijg je dan een zeer goede geluidsinstallatie met twaalf speakers en gelaagde voorportierramen naast het Sync 2 infotainmentsysteem, parkeersensoren voor en achter en Active Park Assist. Het is het extra geld meer dan waard, geloof ons.

Opvallend

Ford heeft gekozen voor evolutie in plaats van revolutie. Geen heel spannende wijzigingen aan het uiterlijk, maar wel anders genoeg zodat iedereen ziet dat het én een S-Max én een nieuwe auto is.

Prijs

Prijzen beginnen bij 37.560 euro voor de S-Max Trend met de 1.5 EcoBoost met 160 pk. Geef liever 39.810 euro uit voor de S-Max Titanium met dezelfde motor. Je krijgt voor die ruime twee mille ook een boel meer op je S-Max. Luxere bekleding, 17 inch lichtmetalen wielen, automatische verlichting, een regensensor, een rijbaanassistent, cruise control en zelfs LED sfeerverlichting. 

Daarmee is de Ford niet buitensporig voordelig ten opzichte van andere 7-zits MPV’s, maar de budgetoptie was hij nooit. Overigens heb je ook een BMW 220i Gran Tourer voor het geld, maar daar moeten dan nog opties op.

Mening

Zo revolutionair als de eerste S-Max is hij niet. Het voelt aan alsof Ford voor de veilige weg heeft gekozen, door de uitrusting wat beter te maken, het interieur wat luxer. Dat maakt hem ook zwaarder en daardoor verliest hij iets van zijn stuurmans-karakter. Tijdens onze eerste kennismaking blijkt de S-Max echter nog steeds een zeer goede reisgenoot, die lekker ruim, maar bovendien ook aangenaam comfortabel is.

Tags


Warning: Unknown: open(/var/lib/php/sessions/sess_382f8vujibmte7jla71k0f6ov6, O_RDWR) failed: No space left on device (28) in Unknown on line 0

Warning: Unknown: Failed to write session data (files). Please verify that the current setting of session.save_path is correct (/var/lib/php/sessions) in Unknown on line 0