Warning: session_start(): open(/var/lib/php/sessions/sess_9sfe3c6kq29suu5lbfelcsebr5, O_RDWR) failed: No space left on device (28) in /home/blackorange/site/htdocs/apps/bootstrap.php on line 68

Warning: fopen(/home/blackorange/site/htdocs/apps/../public/assets/cache/b37ee3ea3f119de6f90dd21cf0d1116641e53c74): failed to open stream: No space left on device in /home/blackorange/site/htdocs/_core/lib/Cache.php on line 141

Notice: unserialize(): Error at offset 4093 of 4096 bytes in /home/blackorange/site/htdocs/_core/lib/Cache.php on line 111
Skoda Superb Combi 


| Door:

Skoda Superb Combi: ruimer, mooier, beter

Fraaier vormgegeven dan ooit, nóg ruimer en volop leverbaar met 20% bijtelling. De Skoda Superb Combi heeft alles in huis om een zakelijke topper te worden. Leaseautotest!

Prestaties

Eigenlijk is het zat, de 150 pk die de 1,4 liter viercilinder turbomotor eruit weet te persen. De Superb Combi mag dan bijna 4,86 meter lang zijn, hij weegt ook slechts 1.345 kg. Het koppel van 250 Nm is al heel vroeg beschikbaar en dus is de Superb redelijk schakellui te rijden.

Niet dat we dat overigens moeten doen, want ons testexemplaar is uitgerust met de zeventraps DSG automaat. Sprinten naar 100 km/h doet hij op papier in 8,9 seconden. Met het natte wegdek op de wegen rond München besluiten wij het niet uit te proberen, maar voor ons gevoel is het meer dan mogelijk. 

Met volle bepakking en vijf volwassenen aan boord zal het op heuvels soms terugschakelen worden, maar voor alledaags gebruik is hij zo echt voldoende krachtig. Overigens heb je nog keuze uit een 1.8 TSI met 180 pk, een 2.0 TDI met 150 pk, een 2.0 TDI met 190 pk, of zelfs een 2.0 TSI met 280 pk als je meer vermogen wilt. De beide TDI’s zijn trouwens goed voor 20% bijtelling, net als de 1.6 TDI instapdiesel met 120 pk.

Ergonomie

Skoda heeft het echt goed voor elkaar in de Superb Combi. Voorin is er eigenlijk weinig anders ten opzichte van de sedan, maar achterin maakt hij het verschil. Onze auto had een aantal ‘Simply Clever’ accessoires. Je kunt er lang en kort over zijn, maar slim zijn ze. Onze favoriet was een plastic hoek die met klittenband je tas op zijn plek houdt in de enorme kofferbak. Heb je dat niet nodig, klik je ze in een beweging terug aan de zijkant van de laadvloer. Top.

Vooruit, we zullen ook voorin even bespreken. De Superb Combi zit goed in elkaar. De materialen zijn mooi en de bediening is totaal overzichtelijk. Niet spannend, maar gewoon goed. Een Volkswagen Passat heeft iets meer franje in het interieur, maar dat wil niet zeggen dat het interieur van de Skoda geen fijne werkplek is, integendeel.

Infotainment

Een goed navigatiesysteem kan een auto maken of breken. Skoda heeft het goed voor elkaar. Het nieuwste systeem ondersteunt Apple CarPlay en Android Auto. Al kort na vertrek waren we aan Siri berichten aan het dicteren. Het is een kwestie van de telefoon met de USB-poort verbinden en klaar ben je. De navigatie gaat ondertussen gewoon door en is ook in het scherm in het instrumentenpaneel te zien: handig.

Er is keuze uit twee maten schermen. Prijzen beginnen bij 900 euro voor de basisuitvoering Active en de luxere Ambition. Voor de Style kost het 600 euro extra. Altijd doen. Net als het optionele Canton audiosysteem met twaalf speakers van 550 euro en DAB radio voor 110 euro. Het maakt de auto nét dat beetje leuker.

Opvallend

Kies je voor een Skoda Superb Combi Style, heeft de auto een 230V aansluiting voor de achterpassagiers. Handig voor voor lege smartphones of voor een laptop. Achterin is het namelijk fantastisch werken. Wij probeerden het even uit. In dit segment kun je niet beter achterin zitten dan in deze auto. Oprecht.

Prijs

De Superb Combi is er vanaf 29.090 euro. Die versie kun je wat ons betreft beter overslaan en meteen gaan voor de 25 pk sterkere en zuinigere versie die wij ook reden. Doordat hij zuiniger is, is het prijsverschil dankzij de BPM maar heel klein. Hij kost dan 30.140 euro. Daar stopt het alleen niet. Ons advies zou zijn om een Style (vanaf 34.190 euro) te kiezen, omdat je dan de fijnste uitvoering hebt. Zaken als comfortstoelen, bluetooth, het infotainmentsysteem, stoelverwarming, zij-airbags voor ena chter, Bi-Xenon koplampen en 17 inch wielen maken hem écht een fijnere auto. 

Wil je twintig procent bijtelling, dan kan dat vanaf 29.840 euro voor de 1.6 TDI Active (de Style kost 33.890 euro) tot 39.490 euro voor de 190 pk sterke 2.0 TDI, ook als Style.

Mening

De Superb Combi is een meesterlijke auto. Hij oogt fraaier dan ooit en is ook beter afgewerkt dan al zijn voorgangers. Van binnen is hij niet spannend, maar dat maakt hij met fraaie details aan het exterieur naar ons idee ruimschoots goed. Gemaakt voor comfort en dus uitermate geschikt als reiswagen. De kinderen kunnen hun benen strekken en met 660 liter bagageruimte kan de halve huisraad mee. Dat de bank ook neer te klappen is moet je niet vertellen aan vrienden en familie, want anders ben je volcontinu aan het verhuizen in je weekenden. In zijn klasse koop je nergens zoveel ruimte, maar zelfs al laat je die ruimte buiten beschouwing, is de Superb Combi een echte aanrader.

 

Tags


Warning: Unknown: open(/var/lib/php/sessions/sess_9sfe3c6kq29suu5lbfelcsebr5, O_RDWR) failed: No space left on device (28) in Unknown on line 0

Warning: Unknown: Failed to write session data (files). Please verify that the current setting of session.save_path is correct (/var/lib/php/sessions) in Unknown on line 0