Eerste indruk: Mini Clubman Cooper S
Groei
De Mini Clubman is groot. Echt groot. Dat maakt hem welismaar minder ‘Mini’, maar daar zit volgens ook zijn kracht. Waar groot zakelijk succes uitbleef voor de vorige Clubman, zien we het voor deze een heel stuk beter gaan. Deze auto heeft namelijk vier normale portieren. Ja, minder spannend dan eerst, maar ook wel een flink stuk praktischer. Overigens heeft hij nog steeds zijn dubbele achterdeurtjes, die nu ook te openen zijn door een schopbeweging onder de bumper te maken. Werkt feilloos, al moet je wel goed ruimtelijk inzicht hebben…
Anders
De Clubman is een compleet andere auto dan de 3- en 5-deurs. Ten opzichte van die tweede is hij namelijk 27 centimeter langer en 9 centimeter breder. Dat is nogal. De wielbasis groeide met tien centimeter, die volledig ten goede komen aan de achterpassagiers. Je zit achterin met 1,90 meter nog steeds acceptabel, zowel qua been- als hoofdruimte. Liever zit je op de bestuurdersplek, want ondanks dat hij niet meer Mini is, hij rijdt nog wel zo.
Comfort
Mini heeft op het eerste gezicht een goede mix gevonden tussen sportiviteit en comfort. Onze auto heeft 17 inch wielen, die wat ons betreft net te klein zijn. Achttien inch oogt fraaier en dat moet qua comfort ook nog goed te doen zijn. Optioneel is zelfs negentien inch leverbaar. Negentien inch. Op een Mini. De wielen staan steeds behoorlijk ver op de hoeken en dat komt de rijeigenschappen ten goede. Hij stuurt - zeker in Sport - strak. In ‘Eco’ verliest hij zijn scherpte rond het midden.
Meer
Het beste van de Clubman is zijn interieur, maar dat lees je binnenkort in het volledige verhaal over de grootste Mini.