Warning: session_start(): open(/var/lib/php/sessions/sess_un4qinh8qs3i3605686c4mi3q5, O_RDWR) failed: No space left on device (28) in /home/blackorange/site/htdocs/apps/bootstrap.php on line 68

Warning: fopen(/home/blackorange/site/htdocs/apps/../public/assets/cache/423bbd36087485221dbb420646b329bcf6d07fa7): failed to open stream: No space left on device in /home/blackorange/site/htdocs/_core/lib/Cache.php on line 141
Leaseautotest van Opel Astra 1.0 Turbo en 1.6 CDTI bij introductie


| Door:

Nieuwe Opel Astra is back in business

Als er een auto de bijtellingsboot compleet heeft gemist is de Opel Astra het wel. De nieuwe generatie valt met z'n neus in de boter nu het bijtellingsklimaat gaat veranderen. Maar bovenal is het ook gewoon een goede auto.

Over de vorige generatie Astra kunnen we kort zijn. Hij was niet slecht, maar niet ruim, te zwaar en niet zuinig genoeg om bij de populaire modellen met lage bijtelling te horen. Daarom werd de nieuwe Astra volledig nieuw ontwikkeld om het tij te keren. Met succes: Opel heeft hun belangrijkste model tot 200 kg lichter gemaakt, maar ook iets korter en lager. Desondanks nam de interieurruimte toe en kon het verbruik ook dalen.

Prestaties

Het lagere verbruik komt ook op het conto van een verse motorgeneratie, met een compleet nieuwe 1.4 Turbo (150 pk), de 1.6 CDTI 110/136 pk en de kleine maar kranige 1.0 Turbo drieclinder, goed voor 105 pk. Om met die laatste te beginnen; de eenliter loopt keurig trillingvrij en weet zijn driecilinderroffel goed te verbergen. Het vermogen is voor de 1163 kg zware Astra ruim voldoende en je kunt er lekker soepel mee rijden. Een perfecte instapper waar je niets te kort mee komt. Naar wens is hij er ook met de semi-automaat Easytronic (niet getest) en ook daarmee behaalt de driecilinder 20% bijtelling in 2015 en 21% bijtelling in 2016.

De 1.6 CDTI stapt bij ons aan de dieselzijde in met 110 pk maar die hebben we niet kunnen testen. Wel beschikbaar was de 136 pk-versie van de 'fluisterdiesel', die overigens netjes stil is maar ook weer niet zo fluisterzacht dat het zijn predicaat rechtvaardigt. Hij blinkt wel uit in veel kracht en koppel (320Nm), dus wie van opschieten houdt maakt er al snel vrienden mee. Voor deze diesel is er een traditionele zestrapsautomaat beschikbaar die buiten de bijtellingsboot valt. Begin volgend jaar voegt er zich ook nog een extra zuinige 1.6 CDTI ecoFLEX aan het gamma, evenals de 1.6 Bi-Turbo dieselmotor met 160 pk en een 200 pk sterke 1.6 Turbo op benzine.

De goede prestaties van de nieuwe motoren gaan in de Astra hand in hand met een fijne wegligging. Dankzij het lagere gewicht stuurt de Astra lichtvoetiger, en komt hij levendiger over dan bijvoorbeeld een Golf. In zijn klasse is de Focus nog altijd iets directer en alerter van karakter, maar Opel heeft weer meer een oogje op comfort. 

Ergonomie

De knoppenbrij op het dashboard is bij de nieuwe Astra bijna verleden tijd. We zien alleen nog een paar knoppen voor gebruikelijke functies zoals het stop/start-systeem, een eventuele sportknop, rijstrookdetectie en de parkeersensoren. Het stuur kent nu wel meer knoppen dan voorheen, ook omdat de boorcomputer zich nu zo laat bedienen, in plaats van via de knipperlichthendel. Boven het cluster voor de ECC klimaatregeling bevindt zich dan een touchscreen in de maat 7 of 8 inch, waarmee het infotainmentsysteem te bedienen is.

Infotainment

Opel levert infotainment onder de naam Intellilink, met 7 inch touchscreen en Apple Carplay ondersteuning. Navigatie is hierbij niet geintegreerd, maar werkt via een app. Optioneel is dit systeem uit te breiden met Opel OnStar, waarover zo meer. De meest uitgebreide versie van Intellilink (Navi900) is standaard op de Business+ versies en werkt met geintegreerde navigatie en het 8 inch touchscreen. Ook hier is Opel Onstar bestelbaar. Onze eerste indruk met het meest uitgebreide systeem is goed; het systeem kent wat verborgen schermpjes en knoppen, maar via het hoofdmenu vind je redelijk snel de weg. Het swipen en ‘knijpen’ op de navigatiekaart gaat daarbij niet zo soepel als op een iPad of iPhone. Blijkbaar is dat een hele opgave.

Geen zin om zelf de bestemming op te zoeken of in te spreken? Dan biedt de assistent van OnStar uitkomst. Met een druk op de knop boven de binnenspiegel roept de auto – zonder tussenkomst van je eigen mobiele telefoon – de hulp van een Nederlands sprekende OnStar assistent in. Hij of zij zoekt de gewenste bestemming voor je op en laadt deze in het navigatiesysteem. De SOS-functie van OnStar is er om bij ongevallen de hulpdiensten in te roepen. OnStar biedt ook uitkomst bij diefstal van de auto omdat de locatie van de auto wordt vastgelegd. Opel kan dan op afstand de auto onklaar maken. In andere gevallen dan nood of diefstal is de GPS-positie ook uit te schakelen in de privacy modus. 

Opvallend

Opel OnStar is de eerste jaar jaar gratis te gebruiken. Dat geldt ook voor de data die je  in binnen- en buitenland verbruikt met de ingebouwde WiFi hotspot in de auto. Alle inzittenden kunnen met een druk op de knop van OnStar hun smartphone, computer of tablet met het 3G/4G-netwerk verbinden. Wat OnStar na het eerste jaar kost is nu nog niet bekend, maar Opel meldt dat ze het systeem graag betaalbaar houden.

Betaalbaar is ook de Intellilux LED-matrix verlichting waarmee de Astra in zijn segment een dikke primeur heeft. Zestien LED’s in de koplampen werken adaptief en kennen een automatische grootlichtfunctie die veel slimmer is dan de bestaande systemen. Het OpelEye – waarmee ook in rijstrookdetectie en afstandswaarschuwing wordt voorzien – registreert voor- en tegenliggers en dimt precies dat deel van de lichtbundel zodat zij niet worden verblind. Tijdens een proefrit in de avond was goed te zien hoe de koplampen zich automatisch aanpassen. We hebben tijdens de test geen enkel ‘seintje’ teruggekregen. De meerprijs voor matrix-LED koplampen bedraagt ongeveer hetzelfde als de voorgaande AFL-adaptieve koplampen van Opel; 1295 euro. Eat this, Audi, BMW en Mercedes! Naast deze geavanceerde luxe – dat meer zicht en dus meer veilgheid biedt – is de Astra ook weer comfortabel uit te rusten met zaken als stuur-,stoel- en achterbankverwarming, stoelventilatie, AGR comfortstoelen en keyless start.

Prijs

De nieuwe Astra is er vanaf oktober als vijfdeurs en komt in april van 2016 als Sports Tourer op de markt. De hatchback start bij 19.995 euro en dat is midden in het hart van het C-segment. Er zijn vier uitrustingsniveau’s (Selection, Edition, Innovation en Business+), waarbij de Business+ versie – vanaf 21.395 euro – met het Intellilink Navi900-systeem erg interessant is. Als introductie-aanbod trakteert Opel op gratis 17 of 18 inch velgen. 

Mening

Opel is terug met de Astra. Het nieuwe model heeft niet alleen spannender design, maar presenteert zich ook met goede turbomotoren, die dankzij het lagere gewicht van de auto nu wél tot hun recht komen. Zowel de 1.0 Turbo als 1.6 CDTI weten ons te overtuigen. Met betaalbare luxe zoals Intellilux LED-matrix en Opel OnStar legt Opel bovendien de drempel laag om de Astra vol te stoppen met moderne en handzame luxe. Ook de vanafprijs is gunstig. De nieuwe Astra heeft het daarom in zich om volgend jaar het hoge marktaandeel van 2010 weer terug te winnen.

Tags


Warning: Unknown: open(/var/lib/php/sessions/sess_un4qinh8qs3i3605686c4mi3q5, O_RDWR) failed: No space left on device (28) in Unknown on line 0

Warning: Unknown: Failed to write session data (files). Please verify that the current setting of session.save_path is correct (/var/lib/php/sessions) in Unknown on line 0