Warning: session_start(): open(/var/lib/php/sessions/sess_bfgmi5mkf8fj8h3sj36uip0hi0, O_RDWR) failed: No space left on device (28) in /home/blackorange/site/htdocs/apps/bootstrap.php on line 68

Warning: fopen(/home/blackorange/site/htdocs/apps/../public/assets/cache/80f130815102d19fef616fc42a596af629e1fb45): failed to open stream: No space left on device in /home/blackorange/site/htdocs/_core/lib/Cache.php on line 141
Leaseauto Ford Galaxy vol met comfort


| Door:

Evolutie van ruimte en comfort in nieuwe Ford Galaxy

Het afgelopen jaar heeft Ford flink huis gehouden in het MPV-segment. Na facelifts van de C-MAX en uitbreiding in de Tourneo-lijn is er nu de nieuwe S-MAX en Galaxy. Met die laatste rijden we vandaag de bühne op. In alle rust en comfort…

We kwamen laatst al tot de conclusie dat de MPV op zijn retour is. In Nederland moet de traditionele ruimte-auto plaats maken voor een grote auto die zijn pretenties toont maar iets minder praktisch is. Wie echt ruimte nodig heeft en 2300 liter ruimte wilt invullen, komt automatisch bij een MPV uit, zoals de nieuwe Galaxy.

Ruimte

Ford baseert de Galaxy op een nieuw platform waarop ook de Edge en S-MAX zijn gebaseerd. Het geeft de MPV aan de ene kant de mogelijkheid om met 4WD op te pad te gaan (minder belangrijk), maar maakt productie ook kosten-efficiënt. En dat is wel zo handig in een tijd waarin de MPV minder populair is. Bovendien worden de S-MAX en Galaxy alleen in Europa verkocht. Maar met een nieuw platform ben je er voor de consument nog niet. Daarom biedt de Galaxy meer luxe, comfort en meer been- en hoofdruimte dan zijn voorganger. De winst op de derde zitrij (40 mm) is het grootst; niet onbelangrijk voor een auto die standaard als zevenzitter wordt geleverd. Met alle stoelen overeind blijft er van de 2300 liter bagageruimte nog 300 liter over. De entree naar de bagageruimte gaat nu nog makkelijker met de elektrisch te openen en sluiten achterklep. Want dat is me een lel!

Ergonomie

Ook de nieuwe Galaxy heeft een dashboard dat meer op een landschap lijkt, maar wat wil je met zo’n grote voorruit in het verschiet. Het nieuwe dashboard is meer opgeruimd door intrede van het Ford SYNC 2.0 systeem met 8 inch touchscreen. Voor de klimaatregeling en functies zoals voorruitverwarming gebruikt Ford wel ‘ouderwetse’ knoppen. Bijna letterlijk, want het zijn inspiratieloze ronde knoppen. De volumeknop van het (Sony) audiosysteem vind je in no-time omdat deze een centrale positie heeft.

Verder is de Galaxy toeschietelijk met bakjes en vakjes, ook onder de stoelen. Kinderen blijven in de smiezen met het spiegeltje boven de binnenspiegel. De deurvakken bieden plaats aan 1.5 liter flessen zodat een (vakantie)reis maar weinig tussenstops nodig heeft, zullen we maar zeggen.

Opvallend

Comfort voert in de Galaxy de boventoon. Inzittenden profiteren van een nieuw, slanker model stoel, waarbij je als bestuurder optioneel over multicontour massagestoelen beschikt. De achterwielophanging is op zijn beurt onder handen genomen om de weg beter te filteren. Hij doet dat met verve, in de dagelijkse ritten in de Galaxy zeer comfortabel en soms op de snelweg bijna deinerig. Het loont de moeite om adaptieve demping te bestellen, zodat de teugels nog iets strakker kunnen als dat nodig is.

Prestaties

Net als voorheen is de Galaxy leverbaar met de 2.0 TDCi diesels, maar ze zijn nu 7% zuiniger en voldoen aan de Euro6-emissienorm. Ford voorziet in Nederland in twee smaken: 150 pk of 180 pk, waarbij die eerste optioneel is te koppelen aan de Powershift automaat en die tweede dat standaard is. Het is een fijne automaat die vlug en naadloos zijn werk doet. In ons land worden vooral benzineversies van de Galaxy verkocht en voor die klanten is er nu de 1.5 EcoBoost (160 pk) of 2.0 EcoBoost (240 pk). Maar daar hebben we nog niet mee kunnen rijden. In theorie kunnen ze de grote Galaxy wel hebben, met trekgewichten die oplopen van 1600 kg (1.5 EcoBoost), 1800 kg (2.0 EcoBoost) tot 2000 kg (2.0 TDCi).

Wij reden met de 2.0 TDCi 180 pk en daarover valt te zeggen dat deze opvallend stil zijn werk doet, stiller dan concurrent Volkswagen Sharan. Ford past tegen meerprijs gelaagde zijruiten aan de voorzijde toe en maakt ook gebruik van speciale dakhemel bekleding. Dat werpt zijn vruchten af.

In rijden is de Galaxy zoals elke Ford bovengemiddeld wendbaar. Zo agiel als een Renault Espace met vierwielbesturing wordt het niet, maar de vraag is of je dat ook nodig hebt. Overhellen doet de Galaxy lichtjes, zonder dat het storend wordt. Liefhebbers kunnen naast adaptieve demping ook (vanaf november) adaptieve besturing bestellen. Sowieso is Ford best scheutig met de optiemogelijkheden, want adaptieve LED-verlichting, een 180 graden camera aan de voorzijde, adaptieve cruise met intelligente snelheidslimiter en inparkeerhulp zijn ook beschikbaar.

Infotainment

Standaard levert Ford de Galaxy met een radio/cd-speler en acht speakers. De populaire Titanium uitvoering komt met Ford SYNC 1.1 waarbij ook Bluetooth beschikbaar is. Voor 1550 euro komt Ford SYNC 2.0 over de brug met 8 inch touchscreen, digitale radio DAB. De grafische interface van het navigatiesysteem is niet heel erg gelikt, maar de functies van SYNC zijn wel mooi verdeeld in vier delen (navigatie, radio, telefoon, klimaat) zodat je daar wel snel je weg in vindt. Overigens zijn ze bij Ford in Amerika al bij versie 3.0 beland. USB, AUX en 12V-aansluitingen bevinden zich in een vakje onder het infotainmentsysteem.

Prijs

Prijzen van Fords zijn altijd marktconform, zo ook bij de Galaxy. Ja, een Seat Alhambra duikt net onder de 40 mille (terwijl de Galaxy begint bij 42.345 euro) maar daar krijg je wel meer motorvermogen en meer uitrusting voor terug. Voormalig concurrent Espace is ongeveer hetzelfde geprijsd maar zoekt in zijn afmetingen meer aansluiting bij de S-MAX, die weer goedkoper is. De dieselvarianten van de Galaxy trappen af bij 47.745 euro.

Mening

We begrijpen dat de vraag naar SUV’s ten nadele van de MPV aantrekt, maar wie echt ruimte nodig heeft komt altijd bij een MPV uit. En dan blijkt de nieuwe Ford Galaxy een sterke speler, met nog meer comfort dan voorheen. Sterker nog, zolang de nieuwe Edge er nog niet is, is de Galaxy de meest comfortabele reisauto, met ruimte voor vijf tot zeven personen. De aandrijflijnen overtuigen en hij is uit te rusten met veel moderne features die het rijden van en manoeuvreren met de Galaxy aangenaam maken.

Tags


Warning: Unknown: open(/var/lib/php/sessions/sess_bfgmi5mkf8fj8h3sj36uip0hi0, O_RDWR) failed: No space left on device (28) in Unknown on line 0

Warning: Unknown: Failed to write session data (files). Please verify that the current setting of session.save_path is correct (/var/lib/php/sessions) in Unknown on line 0