Zo veilig zijn de Opel Karl, Mazda MX-5 en Hyundai Tucson
Opel Karl
Het nieuwe kleintje van Opel sleepte vier sterren in de wacht bij de EuroNCAP botsproeven. Bij de test bleek wel dat het hoofd van de bestuurder niet goed beschermd is, omdat de gordel een te grote uitslag toelaat. Grote kans dat dit in de toekomst door Opel wordt aangepakt. Bij de zijwaartse klap tegen een paal bleek ook de borst van de bestuurder niet goed beschermd te zijn. Ondanks dit toch vier sterren.
Mazda MX-5
Open auto's hebben het altijd relatief zwaar tijdens botsproeven. De stijfheid die verloren gaat door het ontbreken van een dak moet dan volledig opgevangen worden door de carrosserie. Bij de MX-5 lijkt dit goed gelukt te zijn. De auto scoort vier sterren in de botsproeven, net zoveel als bijvoorbeeld een Audi TT. Wel had de organisatie graag gezien dat de MX-5 een botspreventiesysteem had, maar dat mag de pret niet drukken. De MX-5 scoort ondanks zijn lage neus overigens uitstekend op het gebied van voetgangersveiligheid. Geen enkele nieuwe auto haalde de score van 93%. Opvallend detail: Mazda scoort zowel een eerste, tweede als derde plaats op het gebied van voetgangersveiligheid. De MX-5 gaat aan kop, gevolgd door de Mazda2 en de CX-3.
Hyundai Tucson
De derde en laatste auto die uitgebreid in elkaar werd gereden om de veiligheid te testen was de Hyundai Tucson. De SUV van Hyundai scoorde de maximale vijf sterren en heeft dit vooral te danken aan de goede bescherming voor volwassenen (86%) en kinderen (85%). Bij de organisatie waren ze minder te spreken over de actieve veiligheidsvoorzieningen (71%) en de voetgangersveiligheid (eveneens 71%).