Verbrandingsmotor nieuwe Toyota Prius veel efficiënter
Rendement
De nieuwe Prius krijgt dus net als zijn voorganger een 1,8 liter viercilinder benzinemotor. Over de hoeveelheid pk's doet Toyota nog geen uitspraken, maar wel over hoe efficiënt het blok is. Het totale motorblok is namelijk onder handen genomen. Het inlaattraject is aangepast, terwijl ook de koeling is aangepast zodat de motor optimaal kan presteren. De frictie in de bewegende delen is ook verlaagd en zo heeft Toyota nu een thermisch rendement van 40% weten te behalen. Normaal gesproken ligt het thermisch rendement van een benzinemotor zo rond de 25%.
Accu's
De nieuwe Prius wordt leverbaar met twee verschillende accupakketten. Een accupakket heeft Lithium-ion accu's en het andere pakket heeft Nikkel-metaalhybride accu's. De accu's zitten voortaan onder de achterbank, zodat de bagageruimte groter wordt dan voorheen.
Stroomlijn en stijfheid
De carrosserie van de Prius is veel stijver dan voorheen. Toyota gebruikt veel meer hoge stijfheid staal en ook Laser Screw Welding met meer laspunten. Het resultaat is een ruim zestig procent stijvere carrosserie. Hij moet daardoor ook een stuk strakker gaan sturen dan zijn voorganger. Het zwaartepunt is daarnaast ook een stuk lager komen te liggen.
Verder heeft Toyota de Prius veel gestroomlijnder gemaakt. Hij heeft nu een luchtweerstand van 0.24 Cd.
2016
De Prius komt begin volgend jaar op de markt. Tegen die tijd verwachten we alle gegevens te hebben.