Kies maar: Renault Clio dCi 90 versus Ford Fiesta 1.5 TDCi [14% bijtelling]
Ruimte
Met krap 13.000 geregistreerde exemplaren is de Renault Clio in Nederland bijzonder populair dit jaar. De Ford Fiesta blijft met krap 7000 exemplaren iets achter, maar dat heeft alles te maken met de verkrijgbare carrosserievarianten; de Clio is er ook als Estate en van de Ford is er geen stationwagon. De bagageruimte van de Clio en Fiesta in 5-deurs uitvoering verschilt nauwelijks; er is circa 300 liter voorhanden. Op de achterbank is het duo niet de ruimste in het segment, dat is de Skoda Fabia.
Ford doet er traditiegetrouw alles aan om een scherp en courant aanbod in de markt te hebben. Daarom is de Fiesta 1.5 TDCi met 82 g/km CO2 en 14% bijtelling verkrijgbaar als drie- en vijfdeurs in de uitvoeringen Style en Titanium voor prijzen vanaf 18.115 euro.
Uitrusting
Speciaal voor de lease zijn er scherper geprijsde ECOnetic Lease varianten van die twee, wat resulteert in een vanafprijs van 16.195 euro voor de Fiesta 1.5 TDCi Style ECOnetic Lease, met 500 euro meerprijs voor de vijfdeurs. Tegen 395 euro meerprijs - en dat is de moeite waard - monteert Ford het Technology Pack met navigatie en SYNC (Bluetooth) smartphonekoppeling. Zo biedt Ford voor 17 mille een complete Fiesta met 14% bijtelling, want luxe als airco, LED-dagrijverlichting, in hoogte verstelbar bestuurdersstoel en met leder afgewerkte pook en stuur is ook inbegrepen.
De Fiesta Titanium ECOnetic Lease voorziet verder in keyless entry, Sony audio, standaard navigatie, parkeersensoren, cruise control, voorruitverwarming, automatische airco, Active City Stop en een luxer afgewerkt interieur. Beide versies staan altijd op 14 inch lichtmetalen wielen, de prijs die je betaalt voor die lage CO2-uitstoot van 82g/km.
Renault biedt de Clio vanaf 17.490 euro aan als dCi 90 Authentique. De uitrusting van de 19.490 euro kostende Expression is couranter omdat ook airco, navigatie, Bluetooth en een in hoogte verstelbare stoel standaard is. Op airco na is de rest van deze luxe niet leverbaar op de Authentique. Carrosserie en interieur zijn bij de Clio Expression eveneens luxer afgewerkt, maar lichtmetaal zit er nog niet in. De Fransoos is dus ongeacht uitrusting altijd iets duurder.
Prestaties
Krijg je er dan betere prestaties voor terug? Op papier wel. Zowel de Clio als de Fiesta kunnen rekenen op een viercilinderdiesel. De Renault schopt het met zijn 1.5 liter tot 90 pk, de Ford haalt 95 pk. Op papier is de Clio net iets pittiger, gezien de 0-100 tijd van 12.1 seconden en het hogere koppel - het is 220 Nm tegen 200 Nm. In de praktijk voelt de Fiesta iets soepeler aan.
Leaseprijs
Uit de configurator op LeaseAutoVandaag blijkt de Clio iets duurder in de lease; prijzen beginnen bij 360 euro per maand, terwijl de Fiesta vier tientjes goedkoper is. Omdat de Ford ook lager geprijsd is in aanschaf, scheelt de bijtelling 14 euro; je betaalt 82 euro bijtelling in plaats van 96 euro.