Praktijktest: Mazda2 op dreef in Nederland
We reden de Mazda2 al bij zijn introductie in februari. Destijds waren we behoorlijk onder de indruk van de nieuwe hatchback. Vooral de uitrusting, afwerking en rijeigenschappen stonden ons aan. Ook de Nederlandse autokoper heeft de auto goed ontvangen. Tot en met oktober gingen er maar liefst 1.525 exemplaren op kenteken, bijna 1.000 auto's meer dan vorig jaar. Tijd voor ons om eens te kijken hoe de auto bevalt in een grauwe Nederlandse herfstweek.
Zuinig
Ruim vierhonderd kilometer. De eerste bestemming betekent dat de kleine Mazda meteen aan de slag mag op de Autobahn. Een druk op de startknop en de 1,5 liter viercilinder met 90 pk begint stilletjes te draaien. Stationair hoor je nauwelijks dat hij loopt, zo stil is hij. Via Bluetooth begint automatisch onze laatste playlist te spelen. De rit kan beginnen.
Vierhonderd kilometer rijden betekent dat we uitgebreid de tijd hebben om eens te kijken naar het verbruik. Onze optimale snelheid voor de auto is 121 km/h. Op die snelheid verbruikt hij volgens de boordcomputer 5,1 liter per honderd kilometer. Ga je harder rijden, stijgt het verbruik exponentieel. Zo staat het gemiddeld verbruik bij 130 km/h boven 6,0 liter per honderd kilometer. Bij negentig draait hij trouwens echt heel erg zuinig, met een verbruik dat regelmatig onder de 4,0 liter per 100 kilometer duikt. Maar, 121 km/h dus, als mooi gemiddelde en als snelheid waarmee je nog steeds het idee hebt dat je ergens komt.
Koud
Hoe verder we naar het noordoosten rijden, hoe kouder het wordt. Na een snelle stop voor een kop koffie aan de Autobahn, gaat toch de standaard stoelverwarming maar aan. Hij is in drie standen in te stellen, waarbij de tweede en derde stand eigenlijk vooral goed zijn als je kilo's af wilt vallen, want je smelt letterlijk weg op de hete standen.
Geluid
Bij onze kruissnelheid van 121 km/h is het geluidsniveau van de auto ook zeer acceptabel. Je hoort wat bandengeluid, zeker op het slechte Duitse asvalt, maar dat is niet meer dan normaal in zijn segment. De standaard geluidsinstallatie is voldoende, maar niet overdadig. Zo lekker als de Bose installatie in de CX-3 is hij niet, maar ook hier geldt: ruim voldoende voor zijn klasse. Wel prettig is dat hij over alle mogelijke aansluitingen beschikt. Niet alleen een USB-aansluiting voorin, maar ook een audio-aansluiting en een 12V aansluiting. Wij hadden tegelijkertijd de camera aan de lader liggen en de iPhone verbonden met USB: handig.
Terugschakelen
Negentig pk klinkt niet overbemeten en dat klopt ook. Die pk's zitten, aangezien het een atmosferisch blok is, ook redelijk hoog in de toeren. De naald van de toerenteller flink laten klimmen om op te schieten is dan ook het devies. Even vlot inhalen doet de Mazda2 met deze motor liever in 4 dan in 5.
Stadsverkeer
Na de reis naar Duitsland gebruiken we de auto een aantal dagen in verschillende Nederlandse steden. De auto voelt volwassen aan, met een zeer direct stuurgedrag dat regelmatig zorgt voor een brede glimlach. Er is serieus lol te maken met de kleinste Mazda. Het onderstel is vooral afgestemd op comfort en gaat uitstekend om met de veelvoud aan drempels in binnensteden.
Conclusie
We snappen dat Mazda goede zaken doet met de GT-M-uitvoering. Het ontbreekt je nergens aan. Optioneel kun je zelfs nog lederen bekleding kopen voor 750 euro of het Driver's Pack (head-up display, keyless entry, dodehoeksensoren, grootlichtassistent en een ander instumentenpaneel) nemen, dat ook 750 euro kost. Dit laatste zouden we altijd nemen voor het geld. Met 1,90 meter keken wij namelijk een aantal keren tegen de raamstijl aan, waardoor dodehoeksensoren eigenlijk wel aan te bevelen zijn. De Mazda2 GT-M zoals wij hem reden is met zijn vanafprijs van 18.990 euro niet de goedkoopste in zijn segment, maar je krijgt er wel een serieus fijne auto voor terug, die ook nog eens in de praktijk heel zuinig is in plaats van alleen op papier.
Dit jaar is hij nog leverbaar met 20% bijtelling. Volgend jaar wordt dat 21% bijtelling. De Mazda2 is er vanaf 14.490 euro, maar voor de toegevoegde luxe en comfort aan boord raden wij de GT-M of Skylease GT (eveneens 18.990 euro) aan.