Warning: session_start(): open(/var/lib/php/sessions/sess_o49381v7ltb65u189ovq92smn5, O_RDWR) failed: No space left on device (28) in /home/blackorange/site/htdocs/apps/bootstrap.php on line 68

Warning: fopen(/home/blackorange/site/htdocs/apps/../public/assets/cache/3eadeb4f809e702eb99f7a8a5011bf057f3ef496): failed to open stream: No space left on device in /home/blackorange/site/htdocs/_core/lib/Cache.php on line 141

Warning: fopen(/home/blackorange/site/htdocs/apps/../public/assets/cache/a6111b2ad4900ff44e7c1637594095813569ec37): failed to open stream: No space left on device in /home/blackorange/site/htdocs/_core/lib/Cache.php on line 141

Warning: fopen(/home/blackorange/site/htdocs/apps/../public/assets/cache/52402c310731c975030d67a2296734e8b52c5004): failed to open stream: No space left on device in /home/blackorange/site/htdocs/_core/lib/Cache.php on line 141
De nieuwe Mercedes C-Klasse Coupé is stijlvol genieten


| Door:

Mercedes C-Klasse Coupé: stijlvol genieten

Hoe langer je ernaar kijkt, hoe mooier hij wordt. Mercedes-Benz heeft met de C-Klasse Coupé naar ons idee misschien wel de fraaiste auto in zijn klasse gemaakt. Maar hoe bevalt de auto op bochtige Spaanse wegen rond Malaga? Wij zochten het uit.

Prestaties

We hebben de C-Klasse Coupé met drie verschillende motoren gereden: als C 300, als C 400 en als Mercedes-AMG C 63 S. Laten we met de eerste beginnen. Met 245 pk en 370 Nm is die sterke tweeliter in de C-Klasse behoorlijk vlot. Rijklaar weegt hij zo’n 1.565 kg. Zo voelt hij ook precies aan. Nul naar honderd moet in precies zes tellen te doen zijn, dankzij de standaard zeventraps automaat. Wij probeerden het niet uit, maar geloven dat je er heel aardig in de buurt moet kunnen komen. De tractie is namelijk uitstekend vanaf de start.

Zowel de C 300 als de C 400 was uitgerust met het optionele Airmatic onderstel. Dat onderstel kunnen we niet anders dan aanraden. Je kunt met een simpele druk op de knop het complete karakter van de auto aanpassen. Op de snelweg kozen we voor ‘Comfort’, waar hij zelfs een beetje wil deinen. Op bochtige wegen was ‘Sport’ de grote favoriet. Niet stuiteren zoals in ‘Sport+’, maar gewoon nieren en kiezen op hun plek houden terwijl overhellen vrijwel volledig geëlimineerd is.

De C 400 presteert fabelachtig. Met 333 pk en 480 Nm is hij ronduit snel. Het was ook onze eerste kennismaking met de nieuwe negentraps automaat van Mercedes-Benz. Hij past perfect bij de motor en schakelt enorm zacht. Bij 130 km/h draait de motor zo’n 1.600 toeren, maar wil hij nog steeds behoorlijk vooruit. Een erg goede prestatie. Die versnellingsbak wordt overigens ook geleverd op de C 200 d Coupé en C 250 d Coupé, die allebei in de categorie van 20% bijtelling vallen. De C 200 d Coupé scoort bovendien volgend jaar 21% bijtelling.

Ruimte

Over de ruimte kunnen we kort zijn: daar koop je geen Coupé voor. Achterpassagiers moet je eigenlijk niet mee willen nemen, tenzij het kinderen met een compacte bouw zijn. Een weekendtas is echter goed op zijn plaats op de achterbank, mocht hij niet in de vierhonderd liter grote kofferbak passen. Voorin zit je uitstekend en is er ook met een schuifdak voldoende hoofdruimte, omdat je lekker diep in de auto zit. Meer dan in de Limousine en Estate hebben we het gevoel ‘in’ de auto te zitten. Het geeft automatisch een sportiever karakter aan de auto.

Ergonomie

Net als in de C-Klasse Limousine en Estate heeft Mercedes-Benz de ergonomie dik op orde. Als het je eerste keer in een Mercedes is, is het misschien even wennen aan de versnellingshendel (in geval van automaat) aan de stuurkolom, maar vertrouw ons: dat went heel snel. De materialen voelen net zo goed aan als altijd en ook de bediening is overzichtelijk en snel. Sportstoelen zijn standaard in de Coupé en dat is een goede zet. De zitting is altijd uit te trekken, zodat je ook met lange benen heel goede steun voor de bovenbenen hebt. Ze zijn niet te smal, maar ook niet overdreven breed. Eigenlijk de ideale stoel.

Infotainment

Mercedes-Benz levert de C-Klasse Coupé standaard met Audio 20, een infotainmentsysteem met standaard Bluetooth voor telefonie en muziekstreaming. Tegen meerprijs kun je ook Garmin navigatie op het scherm krijgen en wie het allerbeste wil, kiest voor Comand. De resolutie wordt dan hoger, maar ook de navigatie mooier en de functies vele malen uitgebreider. Zo kun je met Comand via een app de belangrijkste gegevens van de auto zien op je smartphone, maar ook een bestemming ingeven via je iPhone of Apple Watch. Op het gebied van geluid is een Burmester audioinstallatie optioneel, maar wel enorm aan te bevelen.

Opvallend

Wat is hij mooi, deze C-Klasse Coupé. De eerste die we rijden is gespoten in een matgrijze kleur, die zorgt dat alle lijnen goed te zien zijn. De C 400 is vervolgens gespoten in metallic grijs en de C 63 S heeft een diepe felblauwe kleur. Een fellere kleur als rood staat de auto echter ook goed. De Coupé rijdt sportiever de andere C-Klasses, maar blijft comfortabel. Hij is gemaakt om comfortabel naar je bestemming te gaan en dat als je daar bent, je nog genoeg energie hebt om wat actiever te sturen.

Conclusie

Het is natuurlijk persoonlijk, maar wij vinden de C-Klasse Coupé op dit moment de mooiste auto in zijn segment. Met een achterkant die doet denken aan de S-Klasse Coupé, mooie details en een zeer goede afwerking kunnen we niet anders dan de Mercedes-Benz aanbevelen. Een BMW 4 Serie is iets ruimer, maar voelt minder speciaal aan dan de C Coupé, die veel meer een eigen design heeft. Een zeer goede negentraps automaat, goed infotainment, een onderstel dat zowel comfort als sportiviteit biedt en enorm fijne stoelen zijn eigenlijk alleen maar een kers op een briljante taart.

Tags


Warning: Unknown: open(/var/lib/php/sessions/sess_o49381v7ltb65u189ovq92smn5, O_RDWR) failed: No space left on device (28) in Unknown on line 0

Warning: Unknown: Failed to write session data (files). Please verify that the current setting of session.save_path is correct (/var/lib/php/sessions) in Unknown on line 0