Wie niet waagt…Infiniti Q30 1.5d Business
Na sedans en SUV's zet Infiniti met de Q30 voet aan wal. De nieuwe vijfdeurs hatchback - die wat hoger op zijn poten staat - deelt zijn DNA met de Mercedes-Benz A-Klasse, al zie je daar op het eerste ogenblik niets van. Het ontwerp is veel levendiger en geven de Q30 wat meer road présence. Begin volgend jaar komt er ook nog een QX30 die vooral nog iets stoerder is. Inderdaad, de tegenhanger van de Mercedes GLA.
Prestaties
De motoren uit de Q30 zijn rechtstreeks overgenomen van Mercedes-Benz. Voor de aandrijving zorgt een 1.6 turbo (122 pk), een 2.0t (211 pk) of een 1.5d (109 pk). Infinti verwacht dat de verkopen 50/50 zullen zijn en dus is de 1.5d een interessante keuze. We kennen de motor als een soepele krachtbron die makkelijk op stoom komt en ondanks zijn bescheiden vermogen toch levendig is. In combinatie met langere versnellingen merk je eigenlijk alleen op snelwegtempo niet met een koppelbeul onderweg te zijn. Het reuteltje dat tijdens woeste arbeid wordt gemaakt blijkt binnenin goed gedempt. Keurig.
Zowel de handgeschakelde Q30 1.5d als de versie met DCT-automaat scoren in 2016 21% bijtelling. Wie zelf schakelen beu is kunnen we de EDC aanbevelen, maar weet dat de manuele zesbak heerlijk gedachteloos schakelt. Een prima koppel, die twee.
Het onderstel van de Q30 is dermate verfijnd dat meer vermogen heel beheersbaar is. Zeker omdat de topmotorisatie 2.0t ook nog eens AWD vierwielaandrijving heeft, laat de Q30 zich niet van de wijs brengen en kun je serieus plezier beleven. Daarbij stuurt de Q30 redelijk direct en wordt hij niet nerveus bekrachtigd of plankhard gedempt. Zelfs niet in de sportversie die we reden. Ook hier valt de Q30 niet door de mand.
Opvallend
Het dashboard van de Infiniti Q30 heeft veel weg van de Mercedes A-Klasse. Wie onderweg alleen het instrumentarium onder ogen houdt, de sleutel bekijkt, de klimaatregeling instelt of de automaat bedient zou sferen in de Duitser plaatsgenomen te hebben. Met name het bovendek en de sierlijst van het dashboard kreeg een Japans sausje. Dat is goed gelukt en maakt de Q30-cockpit toch geen slap aftreksel.
Infotainment
Infiniti wilde of mocht niet het infotainmentsysteem van Das Haus gebruiken. Infiniti komt daarom met een eigen systeem, waarvan de navigatiesoftware herkennen uit andere Infiniti-modellen. Dat werkt allemaal goed, te meer omdat het zich niet alleen laat bedienen via de draaiknop in de middentunnel (net zoals de A-Klasse die heeft) maar ook via het scherm dat in de Q30 aanraakgevoelig is. De Japanners wedden op twee paarden en daar hebben we niets op tegen. Klein smetje: de interface van het infotainmentsysteem zelf is niet heel bijzonder vormgegeven.
Ergonomie
De ergonomie van de Q30 is lekker Duits en laat weinig te wensen over. De stoelverstelling tref je binnen handbereik op een paneeltje in het portier en ook al zit de klimaatregeling laag, je weet hem altijd te vinden. Voor degene die nog nooit in een nieuwe Mercedes hebben gereden is de plaatsing van de versnellingshendel – op de plek waar je normaal de ruitenwissers bedient – even wennen, maar verder roept de bediening in de Q30 absoluut geen vraagtekens op.
Prijs/vergelijking
De Q30 is marktconform geprijsd, vanaf 28.610 euro. Uiteraard zijn er Business en Business Executive versies die courante uitrusting te bieden hebben tegen een beperkte meerprijs. Helaas is alleen de Business versie aantrekkelijk in de bijtelling, nu die versie standaard op kleinere wielen (17 inch) worden geleverd, ten gunste van een lagere CO2-uitstoot. De Infiniti dealer in Rotterdam of Amsterdam doet uiteraard niet moeilijk in het leveren van een setje groter lichtmetaal. Toch valt of staat het succes van de Q30 voor een aanzienlijk deel met de leaseprijzen. En die zijn nog niet bekend.