Warning: session_start(): open(/var/lib/php/sessions/sess_5do821i2qg9m0cq1sh5n78dhp5, O_RDWR) failed: No space left on device (28) in /home/blackorange/site/htdocs/apps/bootstrap.php on line 68
Leaseautotest Ford C-MAX Plug-in hybrid met 7% bijtelling


| Door:

Ford C-MAX Energi Plug-in Hybrid heeft zijn prijs mee

De eerste plug-in hybride in MPV-verpakking komt van Ford. De C-MAX scoort daarmee 7% bijtelling, maar staat dat gegeven garant voor (zakelijk) succes?

Prestaties

De Ford C-Max Plug-In is voorzien van een 2.0 liter benzinemotor die tezamen met een elektromotor 185pk produceert. Die 185pk sluit goed aan bij het hogere gewicht van de auto. Vanwege de toevoeging van het accupakket weegt de Ford namelijk 1725kg. Vanwege de elektromotor met veel trekkracht voelt de C-Max toch erg vlot aan. De traploze CVT-automaat werkt goed samen met de elektromotor om voor een vlotte acceleratie / inhaalactie te zorgen. Uiteraard kan de automaat ook voor rust zorgen als het moet. 

Het gemiddelde verbruik van de leaserijder is 1:17,4 (zie www.werkelijkverbruik.nl). Voor een Plug-In hybride valt dat toch wat tegen. Wellicht komt dat doordat er niet standaard een laadkabel voor publieke punten wordt meegeleverd of een thuisoplaadpunt. Er wordt wel een laadkabel meegeleverd die je thuis in je stopcontact kunt steken. De C-Max is, lekker snel, binnen 4 uur volledig opgeladen. Zowel op de snelweg of in de stad rijdt de Ford C-Max Plug-In gewoon goed. Maar niet zo scherp als je van Ford óf de niet-hybride C-Max gewend bent, dan zul je het zwaardere accupakket wel voelen in het rijgedrag.

Opvallend

Toen de Ford C-Max Plug-In begin 2015 geïntroduceerd werd, was dat o.b.v. de C-Max die toen geleverd werd. Hij is toen wel voorzien van een nieuwer dashboard, maar hij heeft niet de nieuwe neus gekregen van de in april geïntroduceerde C-Max.

Er zijn geen opties mogelijk voor de C-Max (behalve de kleurkeuze). Hij is namelijk al voorzien van praktisch alle opties. Uiteraard de basisluxe: climate en cruise control, bluetooth carkit. Dit is nog eens aangevuld met o.a. een navigatiesysteem, panorama dak, lederen bekleding, 17 inch lichtmetalen velgen en automatisch inparkeren. Ondanks zijn rijke uitrusting missen we wel zaken die op het wensenlijstje staan van sommige rijders, zoals Xenon verlichting, inklapbare buitenspiegels of die handige voetbediende achterklep van de reclame. De achterklep gaat nu alleen elektrisch open en dicht na het indrukken van een knop op de achterklep of op de afstandsbediening.

Een laadkabel voor publieke punten is een accessoire, dus deze kan meegeleased worden in je leasecontract.

Infotainment

Het 8 inch touchscreen werkt erg goed, wat komt door zijn overzichtelijkheid. Het scherm is namelijk in vier kwadranten ingedeeld, die elk een andere functionaliteit (carkit, radio, navigatie en de airco) laten zien. Complimenten voor Ford voor deze indeling. Uiteraard kun je ook één functionaliteit op het hele scherm laten zien. De achteruitrijcamera wordt ook op dit scherm weergegeven.

De carkit is makkelijk te bedienen via de knoppen op het stuurwiel. Het navigatiesysteem start snel op en is makkelijk in te stellen via het touchscreen met zijn qwerty-toetsenbord. De audio heeft geen upgrade nodig. Doordat de C-Max gebruikt maakt van DAB+ (digitale radio) heb je namelijk haarscherp geluid.

Ergonomie

Voorin heb je de prettige iets hogere instap. Je kijkt uit op een vertrouwd Ford dashboard, dat modern, fraai en overzichtelijk vormgegeven is. Wel wat druk, maar het is wel logisch ingedeeld. Achterin krijg je ook weer de ruimte die je verwacht. Voor zowel je benen als je hoofd. De passagiers achterin hebben ook nog eens een 230V aansluiting tot hun beschikking. Handig voor de kinderen, die op vakantie van alles willen aansluiten.

Alleen als je op vakantie gaat, dan moet je wel rekening houden met de spullen die je meeneemt. De bagageruimte komt namelijk niet overeen met je verwachtingen, gezien het formaat auto. Het accupakket ligt namelijk in de bagageruimte en neemt zoveel ruimte in beslag, dat je nog maar 200 liter bagageruimte overhoudt. Voor alledaags gebruik zal dit voldoende zijn, maar niet voor vakanties. Ford heeft er wel voor gezorgd dat je voor vakanties de achterbank in ongelijke delen kan neerklappen, maar je krijgt dan een onhandige laadvloer, waarbij de achterbankleuningen enkele tientallen centimeters lager liggen dan de bagageruimte waar het accupakket ligt.

Prijs/vergelijk

De Ford C-Max is een erg aantrekkelijk aanbod voor de zakelijke rijder. Je krijgt namelijk een vlotte, prettig rijdende en erg rijk uitgeruste auto tegen een hele scherpe prijs. Je betaalt namelijk 7% bijtelling over slechts € 36.995,-. Alleen de Toyota Prius Plug-In is goedkoper, maar niet zo rijk uitgerust. Het enige GROTE minpunt is zijn KLEINE bagageruimte van slechts 200 liter. Een Ford Ka biedt nog meer bagageruimte. Maar als dat geen probleem voor je is, dan kan Ford binnen een week de C-Max aan je leveren. 

Tags


Warning: Unknown: open(/var/lib/php/sessions/sess_5do821i2qg9m0cq1sh5n78dhp5, O_RDWR) failed: No space left on device (28) in Unknown on line 0

Warning: Unknown: Failed to write session data (files). Please verify that the current setting of session.save_path is correct (/var/lib/php/sessions) in Unknown on line 0