Bijtelling 2016: 15% is het nieuwe 7%
Bijtelling in 2016:
Voor 2016 zien de bijtellingscategorieën er als volgt uit:
4% bijtelling voor auto’s met geen schadelijke uitstoot.
Bijv. 100% elektrische auto’s of waterstofauto’s.
15% bijtelling voor auto’s met 1 of maximaal 50 g/km CO2 uitstoot.
De plug-in hybride auto’s.
21% bijtelling voor auto’s met 51 of maximaal 106 g/km CO2 uitstoot.
Zuinige niet-plug-in’s.
25% bijtelling voor auto’s met meer dan 106 g/km CO2 uitstoot.
Alles wat niet in bovenstaande categorie valt.
Wij verwachten dat de plug-in categorie (15% bijtelling) ook in 2016 het meest in trek zal zijn. Je bespaart daar namelijk 6% bijtelling mee t.o.v. de eerstvolgende bijtellingscategorie, die van 21%. De 4% bijtellingscategorie zal slechts onder een selectieve doelgroep populair zijn vanwege hun beperkte actieradius. Tesla heeft met de Model S wel een ruime actieradius, maar is niet voor iedereen betaalbaar. De tweede helft van 2016 zullen meer ‘betaalbare’ elektrische auto’s een ruimere actieradius hebben, zoals de BMW i3 en Nissan Leaf.
Binnen de 15% bijtellingscategorie heeft de leaserijder ook meer keuze. BMW komt bijvoorbeeld met een plug-in versie voor de 2-serie Active Tourer en 3-serie. Daarnaast zijn modellen die in 2015 uitverkocht waren, weer ruimschoots beschikbaar voor 2016. Denk hierbij aan de Volkswagen Passat GTE, Mercedes-Benz C 350e en Volvo XC90 T8 Twin Engine. Audi betreedt begin 2016 de 15%-vijver met de Q7 e-tron.
Vanwege het grotere keuzeaanbod zal de leaserijder binnen de 15% bijtellingscategorie een keuze kunnen maken die aansluit bij zijn behoefte qua bijv. snelheid, ruimte, hoge zit, uitstraling etc.
Top-3
Onze verwachte top-3 voor 2016 in de 15% bijtellingscategorie ziet er als volgt uit:
De BMW 225xe zal naar verwachting op de hielen gezeten worden door de Audi A3 e-tron en de 3 Serie, waarbij die 3 Serie de duurdere Volvo V60 Twin Engine. De Mercedes C350e is goedkoper in de lease (niet in aanschaf) en heeft duurdere opties. In het SUV-segment zijn de Q7 e-tron en de XC90 T8 de smaakmakers, maar vanwege hun prijs hebben deze geen kans op een top-3 positie. De Mitsubishi Outlander PHEV is al een paar jaar op de markt en kan aan interesse verliezen nu er een breder plug-in in hybride aanbod is. Al blijft hij wel een betaalbare stekker-SUV.