Podiumpositie voor de nieuwe Renault Mégane?
De Renault Mégane is sinds zijn introductie in 1996 een groot succes. De tweede generatie viel (optisch) iets minder in de smaak maar de laatste generatie werd ‘en masse’ verkocht. ‘Geholpen’ door de Nederlandse overheid – profiteerde de Mégane lange tijd van 14% bijtelling en wist de importeur in 2012 zelfs ruim 20.000 exemplaren de weg op de zetten. Afhankelijk van het leasecontract zijn die berijders nu overgestapt, of klaar voor een nieuwe auto.
Opvallend
Renault heeft de nieuwe Mégane – die vanaf maart in Nederland is - op een nieuw platform gezet waar ook de Talisman en Espace gebruik van maken. Een grotere wielbasis, gecombineerd met een langere, brede maar ook lagere koets staat de door Laurens van den Acker getekende hatchback (de Estate komt in de zomer) lekker stoer en breed op zijn wielen. Jammer dat de beenruimte achterin toch te wensen over laat; de nieuwe Mégane is daar bepaald niet scheutig. De Fransen hebben de prioriteiten verlegd naar de bagageruimte, waar nu liefst 384 liter beschikbaar is. Heel riant, maar wat ons betreft minder noodzakelijk.
Infotainment
De nieuwe Mégane deelt ook het tabletachtige R Link 2 infotainmentsysteem van de Espace en Talisman. Drie aanraakgevoelige knoppen (hoofdmenu, rijhulpsystemen en display) aan de zijkant van het 8 inch touchscreen staan aan de basis van het systeem, waarna je snel de weg vindt. Het beginscherm is onderweg praktisch omdat daar zowel audio-, klimaat- en navigatiegegevens worden weergegeven, maar met een swipe naar links presenteert Renault desgewenst een grote klok of een zelf samengesteld startscherm. Het R Link 2 systeem is ook met een 7 inch scherm verkrijgbaar op minder rijk uitgeruste uitvoeringen, waarbij het scherm horizontaal is gepositioneerd in plaats van verticaal. Nog steeds bruikbaar.
Ergonomie
Juist omdat het R Link 2 systeem veel functies vertegenwoordigt, is het dashboard met weinig fysieke knoppen bedeeld. Rondom het stuur vinden we wel veel knoppen. De stuurbediening is bedoeld voor de cruise control en boordcomputer. Aan het stuur monteert Renault traditiegetrouw een satelliet voor het veilig instellen van volume, zenders en telefonie. De Fransen durft het nog niet aan de klimaatregeling volledig achter het R Link scherm te stoppen, dus is deze in de nieuwe Mégane nog analoog te bedienen. De knoppen die overblijven zijn van de stoelverwarming en de ECO-rijstand. Andere rijmodi zijn te selecteren via de Multi-Sense knop achter de versnellingspook.
Verder weet Renault zijn Franse komaf uit te drukken in fraaie, comfortabele lederen stoelen met nadrukkelijke wangen en dikke hoofdsteunen. Stoelen die een grote limousine niet zouden misstaan. De makers zijn er trots op dat de nieuwe Mégane weer van echte fauteuils is voorzien; iets dat we alleen maar kunnen beamen. In het druk bevochten C-segment moet je je toch kunnen onderscheiden.
Prestaties
Renault levert de nieuwe Mégane alleen met 1.2, 1.5 of 1.6 liter motoren, varierend met 100 tot 205 pk. De Nederlandse importeur verwacht het meeste interesse in de 1.2 TCe 130 en 1.5 dCi 110 diesel. Bij de introductie was alleen de Mégane GT TCe 205 met EDC-automaat beschikbaar, evenals de dCi 130 met zesbak.
Hoewel de Mégane GT als enige met 4Control vierwielbesturing voor de dag komt en zo behoorlijk agiel en sportief te rijden is, blijkt de reguliere uitvoering van de Mégane nauwelijks onder te doen voor rijplezier; de besturing vinden we zelfs iets prettiger (minder kunstmatig) en is nog steeds voldoende direct. Grip is er met bakken, zodat de dCi 130 diesel zijn kunnen goed naar de weg over kan brengen. Binnenin is de Mégane ook stiller dan voorheen. In de sportieve rijstand versterkt Renault het motorgeluid via de speakers en dat komt niet eens heel ongeloofwaardig over. Alle dieselversies profiteren in 2016 van 21% bijtelling, ook in combinatie met de EDC-automaat.
Prijs/vergelijk
De Renault Mégane komt in Nederland op de markt als Life, Zen, Intens, Bose, GT-Line en GT. Afgaande op de Nederlandse markt verwacht de importeur met name interesse in de Zen, Bose en GT-Line, in combinatie met de TCe 130 en dCi 110, en dan eigenlijk als Mégane Estate die in de zomer van 2016 op de markt komt. De prijzen van de Mégane zijn door ons hier op een rij gezet, maar duidelijk is dat Renault zich tussen de Ford Focus en Opel Astra begeeft en rond de koers van de Peugeot 308, met prijzen van de diesels die tussen 24.000 euro en 30.000 euro liggen.
Kiezen voor de uitvoering Zen geeft in ieder geval R-Link 2 navigatie met 7 inch scherm, een met leder bekleed stuur, mistlampen, automatisch geregelde airco en een middenarmsteun voor. De uitvoering Bose heeft opvallend genoeg R-Link 2 infotainment voor 295 euro op de optielijst staan maar trakteert wel op het Bose audiosysteem met subwoofer en 8 speakers en de Multi-Sense rijmodi, parkeersensoren achter, stof/kunstlederen bekleding, een massagestoel voor de bestuurder en 17 inch lichtmetalen wielen. LED-koplampen zijn voor 895 euro beschikbaar, inclusief head-up display.
Conclusie
Renault heeft met de Mégane een sterke nieuwkomer in handen. De Fransoos blinkt uit in design en rij-eigenschappen en overtuigt met goed uitgeruste uitvoeringen en een modern infotaintmentsysteem. Hij heeft net als de Opel Astra veel potentie in de markt waar spelers als de Seat Leon en Ford Focus alweer een tijdje opereren. Een podiumpositie in het C-segment is zeker niet onmogelijk, maar wel een zware strijd. Zeker nu de vraag vanuit persoonlijke voorkeur zal komen en in plaats van financieel voordeel.