Winterbanden nemen in populariteit af
Een paar harde winters maakte de winterband in Nederland heel populair. In 2012 was 91% van de personenauto’s met winterbanden uitgerust. Twee jaar later was dat nog 87% en dit jaar wordt dat percentage krap gehaald. Bedrijfswagens zijn veel minder vaak met winterbanden uitgerust, in slechts 44% van de gevallen. Volvo-rijders zijn het meeste trouw aan winterbanden met een aandeel van 97%. Rijders van een Mercedes-Benz volgen op de voet met 96%. Fiat-rijders hebben in slechts 53% van de gevallen winterbanden in het leasecontract opgenomen.
Vier-seizoensbanden
Het relatief warme weer helpt natuurlijk ook niet mee aan de opmars van winterbanden, met temperaturen diep in december van rond de 15 graden. Bovendien hebben nieuwe vier-seizoensbanden zoals de Michelin CrossClimate band intrede gedaan en die blijken goed te presteren in het Nederlands klimaat. Het is een alternatief voor de winterband wanneer berijders niet al teveel kilometers maken en bijvoorbeeld geen wintersport op de agenda hebben.