Warning: session_start(): open(/var/lib/php/sessions/sess_27n6qk3tt3d2jb0geps52rego5, O_RDWR) failed: No space left on device (28) in /home/blackorange/site/htdocs/apps/bootstrap.php on line 68

Warning: fopen(/home/blackorange/site/htdocs/apps/../public/assets/cache/fd83d86e7b1703585c458b3e84592c6cdcc369cf): failed to open stream: No space left on device in /home/blackorange/site/htdocs/_core/lib/Cache.php on line 141

Warning: fopen(/home/blackorange/site/htdocs/apps/../public/assets/cache/f7917e6739ff5f3fe8da0873b64a7edef32d729a): failed to open stream: No space left on device in /home/blackorange/site/htdocs/_core/lib/Cache.php on line 141
Leaseautotest: Jaguar XF 2.0d E-Performance


| Door:

De nieuwe Jaguar XF 2.0d E-Performance zakelijk verantwoord

Helemaal nieuw, op een eigen platform met een eigen motor. De Jaguar XF is lichter en efficiënter dan ooit en scoort bovendien 20% - en volgend jaar 21% - bijtelling. Hoe voelt dat nou, zakelijk verantwoord Jaguar rijden? Leaseautotest!

Prestaties

De nieuwe 2,0 liter Ingenium dieselmotor komt brommend tot leven als we op de startknop duwen. Net als altijd komt de bekende draaiknop voor de achttraps automatische versnellingsbak omhoog. Die bak is, in tegenstelling tot zijn voorganger, niet meer standaard. Net als bij de grote Duitse concurrentie heeft Jaguar ervoor gekozen om de XF ook te leveren met een handgeschakelde zesbak. Dat drukt de CO2-uitstoot precies genoeg om hem volgend jaar ook in de gunstige 21% categorie te krijgen.

Maar, ons exemplaar heeft de - formidabele - achttraps automaat van ZF. Jaguar heeft duidelijk meer isolatiemateriaal gebruikt dan bij de XE. Een goede zaak, want in die auto was de dieselmotor bij stevig accelereren wat te nadrukkelijk hoorbaar. Ook in de XF is de Ingenium diesel geen stille jongen, maar het geluid blijft genoeg op de achtergrond.

Met 163 pk moet je niet verwachten iedere stoplichtsprint te winnen, maar dankzij het koppel van 380 Nm kan hij heel behoorlijk meekomen. Op een rit over de Duitse Autobahn haalden wij eenvoudig een snelheid van 220 km/h. Allemaal vlot genoeg. Het gemiddeld verbruik lijdt daar overigens niet dramatisch onder, want zelfs met enkele stukken op hoge snelheid stond ons gemiddeld verbruik op 6,3 op 100 kilometer. Ook aan de pomp klopte dit. Rijd je keurig de maximumsnelheid in Nederland, scoor je een keurige 5,2 liter op 100 kilometer. Cijfers waar menig plug-in hybride-rijder jaloers op is. 

Ergonomie

De XF is een feest van herkenning als je al eens in een ander product van Jaguar Land Rover hebt gereden. Heb je dat niet, dan kom je erachter dat de Britten van buiten dan wel een beetje excentriek mogen zijn, maar van binnen enorm logisch in elkaar steken. Het interieur is mooi overzichtelijk met alles op een logische plaats. Als we dan toch iets te klagen mogen hebben: de stoelverwarming is alleen via het infotainmentsysteem in te stellen, er zit geen knop per stoel voor. Dit, terwijl de F-Type en alle Land Rovers dat wel hebben. Stuurverwarming is wel met een knopje op het stuurwiel te bedienen.

Infotainment

Waar Jaguar nooit voorop liep op het gebied van infotainment, heeft het merk nu het nieuwe InControl systeem. Dat systeem kun je krijgen in twee versies, InControl Touch en InControl Pro. De eerstgenoemde - het systeem dat ook in deze auto zit - heeft een 8 inch scherm heeft en Pro maakt daar een 10,1 inch scherm van.

Het bedient vlot en aangenaam en ook de spraakcommando’s werken goed. Om iemand te bellen druk je eenvoudigweg op de spraakbediening-knop op het stuurwiel, zeg je ‘bel’, gevolgd door de naam van de persoon die je wilt bellen en eventueel of het een mobiel of zakelijk nummer is. Een bestemming invoeren gaat al even gemakkelijk: je noemt achter elkaar de plaats, straat en huisnummer en de navigatie vraagt direct of het een bestemming of tussenbestemming is. Duidelijk en snel, zoals het hoort.

Optioneel kun je ook een pakket nemen dat naast het InControl systeem ook meteen de speakers upgradet. Je kunt kiezen uit een Meridian pakket met 380 W vermogen (voldoende voor serieuze muziekliefhebbers) of met 825 W vermogen (als je de buurt ook mee wilt laten genieten). Het eerste pakket is met een meerprijs van 630 euro sowieso een aanrader.

Ruimte

De XF was altijd al een flinke wagen. Met de nieuwe is dat niet anders en dat betekent nog steeds dat je voorin en achterin vorstelijk zit. De bagageruimte is met 540 liter vergelijkbaar met de Duitse concurrentie en is wat toegankelijker dan bij de vorige XF. Een stationwagon (Sportbrake) komt er niet.

Opvallend

De XF nodigt uit tot een actieve rijstijl, zelfs met deze 163 pk instapdiesel. Jaguar heeft duidelijk veel aandacht in het chassis gestopt, waarmee hij nu direct tot de scherpst rijdende in zijn klasse behoort. Hij voelt zelfs iets agieler dan een 5 Serie van BMW, die toch al een tijdje als de benchmark bekend staat.

Nu we het toch over opvallende punten hebben: kies niet de basisuitvoering Pure, maar neem altijd een versie hoger. Ja, hij kost dan een kleine 3.500 euro meer, maar daarvoor krijg je dan ook lederen bekleding, een softgrain lederen stuurwiel (i.p.v. leder) en Bi-Xenon koplampen voor terug. Zeker de koplampen zorgen ervoor dat hij meteen een stuk dikker oogt en het interieur gaat er ook fors op vooruit.

Prijs

Nu we het toch al over prijzen hebben: de XF is er voor 46.950 euro, maar als je ons advies volgt ben je minimaal 50.400 euro kwijt voor de XF Prestige. Hij voldoet met zijn 104 gram dit jaar ruimschoots aan de eisen van 20% bijtelling en volgend jaar aan de eisen van 21% bijtelling. Je bent dan wel verplicht om zelf te schakelen, maar dat mag de pret niet drukken.

De testversie is de R-Sport, die er is vanaf 51.350 euro. Een andere voorbumper, een kleine achterspoiler, zijskirts en zwarte sierlijsten maken hem dan behoorlijk af. Bestel je hem in het waanzinnige Italian Racing Red, verwachten medeweggebruikers echter vaak wel een sportwagen. Dat beeld maak je met 163 pk niet helemaal waar. Bij meerdere parkeerplaatsen werden we aangesproken over de auto en op de vraag ‘wat denk je dat hij kost?’ kregen we praktisch altijd een bedrag van ongeveer 100.000 euro te horen. Dat doen ze goed bij Jaguar. Maar het kan ook een nadeel zijn voor potentiële klanten die oog in oog staan met de auto: 'Kan ik die XF wel betalen?'.

Conclusie

Een strakker uiterlijk, nog betere rij-eigenschappen, een betere afwerking en op de koop toe nog een stuk zuiniger ook. Jaguar heeft het goed voor elkaar met de nieuwe XF. De uitstraling is goed, de prijs is competitief en dan is hij er ook nog met een gunstig bijtellingspercentage. Alle ingrediënten voor succes zijn er. Wij kunnen na onze uitgebreide tocht niet anders dan lovend zijn over de XF. Zijn concurrenten zijn allemaal enorm goed, maar de XF is toch net dat beetje specialer. Ga ervoor.

Lease de Jaguar XF 4d

Jaguar XF 4d
Jaguar XF 4d lease vanaf netto bijtelling vanaf

Tags


Warning: Unknown: open(/var/lib/php/sessions/sess_27n6qk3tt3d2jb0geps52rego5, O_RDWR) failed: No space left on device (28) in Unknown on line 0

Warning: Unknown: Failed to write session data (files). Please verify that the current setting of session.save_path is correct (/var/lib/php/sessions) in Unknown on line 0