BMW 7 Serie plug-in hybride in drie varianten naar Nederland
420 liter bagageruimte
Net als Mercedes biedt BMW hun vlaggenschip als plug-in hybride aan. BMW pakt wel groter uit want de 7 Serie komt er ook in een variant met verlengde wielbasis, die naar wens met xDrive permanente(!) vierwielaandrijving voor de dag komt. BMW doet weinig concessies aan de 7 Serie met plug-in hybride hart; alleen de bagageruimte slinkt van 515 naar 420 liter.
326 pk
Alle drie de varianten maken gebruik van een 2.0 liter TwinPower Turbo viercilinder benzinemotor, gekoppeld aan een elektromotor. Samen heeft de aandrijflijn 326 pk en 500 Nm beschikbaar. De 9.2 kWh accu heeft voldoende prik voor zo’n 40 kilometer elektrische actieradius en wordt binnen drie tot vier uur opgeladen via een openbaar laadpunt, de BMW Wallbox of het 220V stopcontact.
15% of 21% bijtelling
De relatief grote elektrische actieradius - de Mercedes S500e haalt circa 30 kilometer - geeft de BMW 7 Serie plug-in hybride een laag verbruik van slechts 2.1-2.3 l/100km. Die waarde komt overeen met 49g/km CO2 en dat betekent dat de 740e en 740Le slechts 15% bijtelling scoren. De 740Le xDrive valt met 53 g/km CO2 net buiten de boot (21% bijtelling).
Prijzen
BMW zet de 7 Serie plug-in hybride vanaf augustus in de showroom voor prijzen vanaf 93.500 euro (740e) en dat is iets voordeliger dan de reguliere 730d diesel en de 740i met benzinemotor. Meer beenruimte in de vorm van de 740Le kost 98.500 euro. De 740Le xDrive staat daar iets boven met prijzen vanaf 103.500 euro.