Leaseauto van de week 4: Volkswagen Golf GTE
Afgelopen week hebben we de eerste strenge nachtvorst gehad. Op verscheidene plaatsen vroor het -10 graden of meer. Alle plug-in rijders wreven hun handen warm. Want naast het opladen van je auto kun je ook je auto voorverwarmen met de ingebouwde standkachel. So far so good.
GTE
Maar dan blijkt de stekker van de laadkabel vastgevroren. Deze wordt namelijk niet verwarmd. Een aantal GTE-rijders van Volkswagen hadden met die euvel van doen. Het probleem lijkt zich voornamelijk voor te doen bij de GTE-modellen van Volkswagen. Vermoedelijk doordat de Volkswagens opgeladen worden via het laadcontact in de grille. Deze kant van de auto vangt veel wind en wordt niet beschermd door een openklappend (wind stoppend) afdekklepje zoals bij de meeste plug-in hybride modellen van andere merken. Het nadeel van deze laadklep in de grille is, is dat de regen/sneeuw van de motorkap naar voren over de grille heen schuift. Wat de kans op vastvriezen van de laadkabel verder vergroot.
Tip
Onze tip is om in de wintermaanden altijd twee verwarmbare hotpacks in de auto te hebben liggen. Hiermee kun je de aansluiting van de plug-in stekker verwarmen om de laadkabel te verwijderen. Toch blijkt de soep nog niet zo heet te worden gegeten. Importeur Pon verkocht meer dan tienduizend plug-in hybrides en kreeg de afgelopen week circa dertig meldingen binnen.