Autoverkopen 2016 kent pieken en dalen
Dit jaar zijn er vier bijtellingscategorieën, 4% voor elektrische auto’s, 15% de meeste plug-in hybrides, 21% voor een grote aantal plug-in hybrides en zuinige benzine of dieselmodellen en 25% voor alle andere modellen (die meer uitstoten van 106 g/km CO2). De run op modellen met 7% en 14% bijtelling in 2015 heeft ervoor gezorgd dat de januariverkopen lager uitvallen dan in 2015. Sterker nog, nooit eerder werden er zo weinig auto’s geregistreerd, iets meer dan 40.000 stuks.
Top-5
In de merk top-5 staat Volkswagen weer bovenaan, gevolgd door Renault, Kia, Peugeot en Ford. Met name de merken met een sterke zakelijke klandizie weten het begin van het jaar niet te plussen; merken die (ook) particulier sterk zijn zoals Volkswagen, Skoda, Kia, Hyundai en Dacia zaten wel in de lift. We zien ook in de model top-5 dat Volkswagen als sterk particulier en zakelijk merk de overhand heeft met de Golf, Polo en Up. Kia domineert weer met de Picanto terwijl Renault de Captur naar voren mag schuiven.
2016
De verwachting is dat de autoverkopen in februari iets hoger liggen, mede omdat aankopen niet al te lang uitgesteld kunnen worden en bepaalde 2015 modellen geregistreerd moeten worden. In maart eindigt het eerste kwartaal en daarmee komt het wel of niet bereiken van de verkoopdoelstellingen in beeld. Grote kans dat verschillende merken dan weer nieuwe auto’s registreren om op papier aan die verkoopdoelstellingen te voldoen. Later dit jaar volgen nieuwe elektrische auto’s zoals Hyundai iONIQ. Met die betaalbare modellen wordt zowel de particulier als zakelijk rijder aangetrokken.