Warning: session_start(): open(/var/lib/php/sessions/sess_uiq4rg2ru2fgpbp7rmjbqs19g7, O_RDWR) failed: No space left on device (28) in /home/blackorange/site/htdocs/apps/bootstrap.php on line 68

Warning: fopen(/home/blackorange/site/htdocs/apps/../public/assets/cache/424f8f2ca9ebca5ff40c58087eb5b8f85b6a08a0): failed to open stream: No space left on device in /home/blackorange/site/htdocs/_core/lib/Cache.php on line 141

Warning: fopen(/home/blackorange/site/htdocs/apps/../public/assets/cache/3e48586bf92b67442bce5a6e752454190c946640): failed to open stream: No space left on device in /home/blackorange/site/htdocs/_core/lib/Cache.php on line 141
Leaseautotest Lexus GS 300h, de hybridesedan met veel comfort


| Door:

Lexus GS 300h: Comfort is King

Een scherper design, een stijvere koets en tientallen punten die verder verbeterd zijn. We reden de vernieuwde Lexus GS 300h, die ondanks 223 pk gewoon 21% bijtelling scoort. Leaseautotest!

Prestaties

De Lexus GS is leverbaar als supersedan GS F, enorm vlotte GS 450h en fiscaal aantrekkelijke GS 300h. Wij concentreren ons op die laatste, omdat hij met 104 gram CO2 precies 21% bijtelling scoort. Is zo’n 300h dan traag? Zeker niet. De hybride heeft een gecombineerd vermogen van 223 pk en gaat van 0-100 km/h in negen seconden, waar je ook in de praktijk aardig in de buurt komt.

Waar een aantal hybrides alleen op papier zuinig zijn blijkt de Lexus ook in de praktijk goede cijfers neer te zetten. Het opgegeven verbruik van 4,4 liter per 100 kilometer haal je niet, maar met een ingehouden rechtervoet scoorden wij 5,3 liter op 100 kilometer. Niet gek voor een sedan van ruim 1.700 kg. Stevig doorrijden kán, maar de auto is zeker door de CVT-automaat en de comfortabele afstelling beter gemaakt voor het betere toerwerk, dit terwijl de carrosserie een stuk stijver is geworden.

Ergonomie

Het interieur zit zeer goed in elkaar. Eigenlijk bedient alles in de Lexus zoals het hoort, al vraagt de bediening van het infotainmentsysteem wat gewenning. Na een aantal uren in de auto ging het al een stuk soepeler, dus neem het van ons aan dat je gewoon even door moet zetten om alles uit het systeem te halen.

Infotainment

Het infotainmentsysteem heeft een update gekregen. Waar het aan de ene kant groter en overzichtelijker is geworden, blijft de bediening wennen en blijven de graphics achter bij wat de concurrentie levert. Geen Google Maps-bestanden of satellietbeelden, maar graphics die zo uit de jaren 90 lijken te komen. Is het duidelijk? Ja. Is het mooi? Neen. Toch worden die graphics ruimschoots goedgemaakt door het audiosysteem. Standaard heeft de GS al twaalf speakers, maar ga voor het de F-Sport of President Line en je wordt getrakteerd op een Mark Levinson audiosysteem met zeventien speakers. Hemels.

Ruimte

Aan boord kunnen viervolwassenen comfortabel zitten, vijf als het moet. De bagageruimte is met 458 liter iets kleiner dan die van zijn concurrenten, maar dat zit hem ook in het accupakket dat achterin is geplaatst. Toch is er nog altijd voldoende ruimte voor een aantal koffers. Ook voor vakanties is de GS goed geschikt. We sluiten niet uit dat de volgende generatie veel meer bagageruimte krijgt vanwege een nieuw, kleiner accupakket. Dat is bij neef Toyota Prius net zo gegaan.

Opvallend

Het verschil tussen een Europese en een Japanse luxeauto zit hem in de details. In sommige gevallen kun je twijfelen aan de materiaalkeuze. Het ziet er misschien een fractie minder mooi uit dan in sommige Europese auto’s, maar als je eraan voelt, dan weet je dat het een eeuwigheid mee gaat. Over tien jaar ziet het er nog hetzelfde uit, durven we haast te zeggen. De kwaliteit is er, de beleving kan soms net iets beter. Maar dan zijn we wel aan het zeuren.

Prijs

Lexus vraagt minimaal 46.795 euro voor de GS 300h en dat is redelijk op niveau van dat van zijn concurrenten, en bovendien iets voordeliger dan zijn voorganger. Waar je bij die auto’s echter vaak voor een paar duizend euro meer een luxere versie hebt, moet je bij Lexus meteen 55.595 euro meebrengen naar de showroom voor zaken als navigatie en lederen bekleding in de Luxury Line. Dat is stevig, maar vink een paar opties aan op een van zijn concurrenten en je bent er ook. De F-Sport vraagt een investering van 66.595 euro en de President Line zelfs 67.975 euro, maar daar krijg je dan ook werkelijk alle extra’s voor terug.  

Conclusie

Met 223 pk en 21% bijtelling is de GS 300h zeker interessant om zakelijk te rijden. Hij is in de praktijk ook aangenaam zuinig. Onze aanrader is de Luxury Line. Praktisch alle extra’s die je ooit gaat gebruiken, terwijl je niet meteen de hoofdprijs kwijt bent. 

Tags


Warning: Unknown: open(/var/lib/php/sessions/sess_uiq4rg2ru2fgpbp7rmjbqs19g7, O_RDWR) failed: No space left on device (28) in Unknown on line 0

Warning: Unknown: Failed to write session data (files). Please verify that the current setting of session.save_path is correct (/var/lib/php/sessions) in Unknown on line 0