Autosalon van Geneve: Deze nieuwkomers gaan op de shortlist
SUV's
Op de Zwitserse beursvloer zijn het vooral SUV’s die de klok slaan. Skoda werkt toe naar de introductie van een middelgrote SUV onder de naam VisionS, waarvan het productiemodel eind dit jaar het licht ziet. Eerst is Seat aan de beurt, die de Ateca presenteert. In tegenstelling tot broer Tiguan van Volkswagen stapt de Seat in met de 115 pk sterke 1.0 TSI motor. Daardoor liggen naar verwachting ook de prijzen lager.
Kleinere SUV’s zoals de Toyota CH-R, herziene Peugeot 2008 en vernieuwde Opel Mokka zijn vooral populair bij de particuliere rijder, maar de grote primeur van Maserati, de Levante, gaat exclusief het hogere segment bestormen met V6 benzine- en dieselmotoren. Later komt de sportieve Italiaan er ook als plug-in hybride. Aan de andere kant staat Alfa Romeo in de schijnwerpers met de Giulia. Deze keer zijn de reguliere benzine- en dieseluitvoeringen aan de beurt. Alfa mikt op de 2.0 TBi benzinemotor (200 pk) en de 2.2 JTDm (150/180 pk). Die laatste profiteert van 21% bijtelling in 2016, zelfs met automaat. Zoals eerder gemeld mag de Giulietta het voorjaar in met een bescheiden facelift. Ook de MiTo is op details gewijzigd maar die komt pas in september naar Nederland.
Crossovers
In de wereld van crossovers maken Renault en Tesla de blits. Renault presenteert de nieuwe Scenic met een totaal vernieuwde vormgeving. Is het een SUV, een stationwagon, een MPV? Het antwoord is: een combinatie van alles. Met zuinige 1.2 liter turbomotoren en 1.5 of 1.6 liter diesels en standaard 20 inch wielen komt de nieuwe Scenic (later in 2016 ook als Grand Scenic) bijzonder modern en efficiënt voor de dag. Tesla bezoekt de Autosalon van Geneve om de Model X voor te stellen. Deze elektrische (en kostbare) mastodont met vleugeldeuren komt later dit jaar naar Nederland met prijzen die beginnen boven 100.000 euro. Zakelijke rijders profiteren wel van 4% bijtelling, dat verzacht de ‘pijn’ een beetje. Hoe de kleine cross-over Audi Q2 het zakelijk gaat doen moet nog blijken. Audi mikt duidelijk op een jonge, hippe kopersgroep en stileert de Q2 cross-over daar ook naar; niet strak en zakelijk maar vrolijk en fris.
Stationwagons
De carrière van de nieuwe Fiat Tipo familie is ook nog onduidelijk. De Fiat is minstens zo groot als de uitgezwaaide Bravo maar zijn kansen hangen af van de catalogusprijzen en leaseprijzen. De concurrentie in dit C-segment is moordend. Opel wordt geholpen door de Auto van het Jaar verkiezing, want de Astra is Auto van het Jaar 2016. Medio april komt de Astra Sports Tourer het gamma versterken. Kia maakt de weg vrij voor de Niro hybride en Optima SW, twee belangrijke nieuwkomers die het merk meer (zakelijk) volume geven, zo constateerden we al eerder. De Optima mag eind dit jaar ook als plug-in hybride op de shortlist staan. Dat geldt ook voor Volvo, die de V90 op de Autosalon centraal stelt. De nieuwe Estate volgt de V70 op en gaat minimaal 45.000 euro kosten. Net als de S90 is de Zweed voorzien van viercilinder benzine- en dieselmotoren (150 tot 320 pk), met de T8 plug-in hybride met 15% bijtelling als kers op de taart.
De status van 4% bijtelling komt toe aan de Hyundai Ioniq. Het is de eerste auto die zowel als hybride, plug-in hybride en elektrische variant de weg op gaat. De elektrische Ionio haalt 250 kilometer actieradius op een volle accu, de hybrideversie gaat de strijd met de Toyota Prius aan maar wordt iets goedkoper. Beide versies staan vanaf na de zomer in de showroom, gevolgd door de plug-in hybride Ioniq.