Kleintjes aan kop in de lease
Vorige maand werden minder auto’s op naam van leasebedrijven geregistreerd in vergelijking met februari 2015; de teller stopte bij 6.320 stuks. De daling van 13.1% gaat samen met de daling van de autoregistraties in de gehele markt.
Opmars Kia en Opel
Waar de Kia Picanto op totale markt op de meeste populariteit mocht rekenen, gaat de Peugeot 108 in de leasemarkt aan kop. Hyundai staat op de tweede plek en dan komt de Picanto kijken. Toch heeft Kia niet veel te klagen, want conform de plannen van het merk is Kia met een opmars in de zakelijke markt bezig, zo constateert ook Aumacon. In de merken top-3 neemt Kia de derde plaats in. Opel pakt ‘zilver’ dankzij nieuwe succesnummers zoals de Karl, Corsa en Astra.
Volkswagen levert in
Op merkniveau staat Volkswagen – ondanks alle berichtgeving over sjoemeldiesels – nog altijd het sterkst, al leveren de Duitsers wel flink in op marktaandeel; van 21% naar 16.%. Ook de Franse merken zien hun populariteit in de leasemarkt onderuit gaan. Grootste verliezer is echter Mitsubishi dat nog maar weinig animo ondervindt voor haar Outlander; de bijtelling voor nieuwe exemplaren van deze plug-in hybride-auto staat inmiddels op 15 procent – te hoog kennelijk om het succes te laten voortduren.