Leaseauto van de Week 11: Opel Astra
Auto van het Jaar
Na de Volkswagen Passat (2014) en Peugeot 308 (2015) is nu de nieuwe Opel Astra Auto van het Jaar. Met een kleine voorsprong won de Duitser van een eveneens compleet nieuwe auto, de Volvo XC90. Een terechte winnaar? Ja. Het prijskaartje van de Astra (19.995 euro) in combinatie met de geboden technologie (adaptieve LED-koplampen, AGR ergonomische stoelen, WiFi hotspot) maakt de nieuwe Astra een aantrekkelijke auto waarmee Opel ongetwijfeld gaat scoren. Wel jammer dat sommige opties alleen op de duurste uitvoering 'Innovation' beschikbaar is. Ook de nieuwe motorengeneratie scoort de Astra punten; de 1.0 Turbo driecilinder weet te overtuigen en de 1.6 CDTI diesels met 110/136 pk komen ook in aanmerking voor 21% bijtelling.
Succes gegarandeerd?
In welke mate de Opel Astra in Nederland de leiding neemt is de vraag. De bijtellingsrage waarvan de Passat (GTE, 7% bijtelling) en 308 (14% bijtelling) kon profiteren, is anno 2016 voorbij. Ook heeft Opel geen plug-in hybride of elektrische variant van de auto en die zitten ook niet in de pijplijn – maar vanaf april is er wel een stationwagon. Zijn makers betreden de wereld van EV met de huidige Ampera en de nieuwe Ampera-e.
Concurrentie: Golf en Megane
Ook staat het C-segment op scherp met de compleet nieuwe Renault Megane, een belangrijke concurrent voor de Duitsers. De benzinemotoren van de Fransoos zijn echter niet zo zuinig als die van Opel - het verschil bedraagt bijna een liter per 100 kilometer - waardoor de Megane TCe 100 niet in aanmerking komt voor 21% bijtelling en de Opel Astra 1.0 Turbo wel. In de leaseprijzen staat de Astra ook sterker; ze beginnen bij 284 euro en voor de courant uitgeruste Astra 1.0 Turbo Business+ noteren we minstens 294 euro en 151 euro netto bijtelling per maand. Opel duikt daarmee ook net iets onder die van een andere concurrent, de Volkswagen Golf 1.0 TSI.
Astra Sports Tourer
In april breidt Opel het gamma van de Astra uit met de Astra Sports Tourer. Een stationwagon is in deze klasse voor veel zakelijke rijders nog wel aantrekkelijker dan een vijfdeurs.