Alles over banden voor de leaserijder
DJ-band
Apollo Vredestein introduceert haar premium zomerband op een, voor de autobranche, ongebruikelijke wijze. Voor de introductie van de Vredestein Ultra Satin is de hulp ingeschakeld van onze eigen DJ Hardwell. Het nieuwe nummer van Hardwell, 'Run Wild', is de 225e release van zijn eigen label 'Revealed Recordings'. Ter ere van deze unieke video worden slechts 225 exemplaren van de Vredestein Ultrac Satin Hardwell-uitvoering geproduceerd. Uiteraard is de band wel te herkennen als Hardwell band. Op de zijkant van de band staan de logo’s van Hardwell en een Equalizer. De band is alleen leverbaar in de maat 225/45 R17 Y. De band is dus geschikt voor bijvoorbeeld een sportieve Audi A3 en Mercedes-Benz CLA.
Run-Flat banden onder elke auto
Een lekke band komt nooit gelegen en niemand is fan van banden verwisselen. Vaak heeft een nieuwe auto ook geen reservewiel meer. Vooral vrouwen vrezen het moment van lekrijden 72%. Bij mannen is dat 33%. De oplossing is: run-flat banden. Daarmee kun je tot 80 km ver en met maximaal 80km/h prima doorrijden als hij lek is. Run-flat banden zijn echter nog geen gemeengoed. Bridgestone wil daar verandering in aanbrengen en komt met de DriveGuard. Deze run-flat banden zijn beschikbaar als zomer- en winterband. Een voorwaarde voor een run-flat band is wel dat je auto een bandenwaarschuwingssysteem heeft.
Hogere bandenkosten voor leaserijder
De leaseprijs van een auto bestaat uit een aantal kostenposten. Één post is de bandenkosten. Deze zijn de laatste jaren steeds breder en groter geworden. De nieuwe Renault Scenic heeft zelfs standaard 20 inch! Tsja, het oog wil ook wat. Daardoor zijn wel de kosten voor vervanging van de banden de laatste jaren flink gestegen en zijn steeds meer fleetmanagers en leasemaatschappijen scherp op kostenbesparingen. Zo kan het dus voorkomen dat bandenwissels niet meer bij de dealer plaatsvinden, maar bij een fastfitter. Deze is goedkoper voor de leasemaatschappij, maar kost de berijder wellicht iets meer tijd.
Toekomstmuziek: banden ballen
Goodyear denkt dat in de toekomst banden zo rond zijn als een bal. De auto zweeft magnetisch boven de Goodyear Eagle-360 ballen, hier op video. Het draaien van de band gaat door middel van een batterij in de band die draadloos gevoed word door de carrosserie en door remregeneratie. Een ronde bal heeft ook verschillende voordelen. Zo kun je verschillende loopvlakprofielen monteren voor bijv. regen of sneeuw. Ook kan de band over een andere omtrek gaan rijden om het profiel evenwijdig te laten slijten. Goodyear denkt zelfs aan efficiëntere parkeerplaatsindelingen, omdat een auto haakse bochten kan maken met hun Eagle-360 banden. Het merk werkt ook aan de IntelliGrip band die dankzij nog meer sensoren het brein van de zelfrijdende auto kan informeren over de status van de band en het wegdek. Het doel: nog veiliger autonoom rijden.