Warning: session_start(): open(/var/lib/php/sessions/sess_r157uih9odrohnecuqaok864v1, O_RDWR) failed: No space left on device (28) in /home/blackorange/site/htdocs/apps/bootstrap.php on line 68
De nieuwe Mercedes E-Klasse als leaseauto in kaart


| Door:

Leaseauto van de Week 13: Mercedes E-Klasse

Mercedes presenteert de nieuwe E-Klasse als vaandeldrager van techniek, comfort en veiligheid. Als eerste auto in zijn segment wordt hij ook beschikbaar als plug-in hybride met 15% bijtelling. Geeft dit de E-Klasse een voorsprong?

Het E-segment waarin de nieuwe Mercedes E-Klasse opereert staat dit jaar vol van vernieuwing. De nieuwe Ster rolt in april de dealers binnen, uit Zweden is het de nieuwe S90 die de show wilt gaan stelen en eind dit jaar stelt ook de volgende generatie BMW 5 Serie zich voor. Mercedes-Benz weet op verschillende manieren een voorsprong te creëren.

De eerste plug-in hybride

Niet alleen staat de E-Klasse als eerste van het segment helemaal nieuw bij de dealer, de sedan heeft ook een primeur met de plug-in hybride variant. Hoewel deze pas na de zomer arriveert – de exacte datum is nog niet bekend - blijft hij de Volvo S90 T8 voor, die op zijn beurt diep in het najaar entree maakt. Goed, de Benz is met een gecombineerd vermogen van 286 pk niet zo krachtig als de Zweed (410 pk), maar hij weet – zo leert de eerste testronde – vlot te overtuigen. De 2.0 liter turbomotor werkt naadloos samen met de elektromotor en het 6.4 kWh accupakket neemt amper bagageruimte in; reken op circa 500 liter bagageruimte in plaats van 540 liter.

Ook 15% bijtelling

Ten opzichte van de C-Klasse plug-in hybride heeft de E 350 e iets meer elektrokracht en werkt hij voor nog meer souplesse en efficiëntie met de 9G-Tronic automaat. Het verklaart voor een deel waarom de E350e op papier net zo zuinig is als de C350e en daarom ook 15% bijtelling scoort in 2016. De E-Klasse heeft verder een streepje voor met zijn 2100 kg trekgewicht (Duitse opgave), eveneens voor de plug-in hybride. Ook prettig is de relatief grote brandstoftank. In Nederland levert Mercedes de nieuwe E-Klasse standaard af met een 66 liter tank in plaats van 50 liter – de E350e gaat met 60 liter de weg op. Wie niet al te vaak ‘stekkert’ heeft dus alsnog een riante actieradius en staat niet steeds aan de pomp. Op elektriciteit haalt de E 350 e circa 30 kilometer.

Prijzen 

In juli weten we wat de E-Klasse plug-in hybride moet gaan kosten. Het is de prijs die bij ons in Nederland het succes van de auto bepaalt. De komende jaren gaat de fiscale bijtelling voor plug-in hybrides verder omhoog, om in 2019 gelijk getrokken te zijn met alle andere auto’s die niet volledig elektrisch zijn. Een hoge verkoopprijs betekent meer bijtelling. Of de E350e dan financieel gezien aantrekkelijk is, moet een rekensom uitwijzen. Ondertussen blijft de elegante sedan – die in tegenstelling tot zijn concurrenten voornamelijk als sedan populair is – sterk staan met de E 200d en E 220d diesels die met een vanafprijs van respectievelijk 49.995 en 53.995 euro op 21% bijtelling mogen rekenen. Die blijven als vanouds bijzonder interessant voor de taxi-markt, waar de BPM buiten schot blijft.

Ster in comfort

De nieuwe E-Klasse blijkt ook een ster in comfort. In tegenstelling tot zijn concurrenten levert Mercedes naar wens een geavanceerd type luchtvering waarmee de E-Klasse werkelijk over het asfalt glijdt. Het is daarmee de chauffeursauto bij uitstek. Voor wie dit karakter iets te soft is, biedt het standaardonderstel of zelfs het sportonderstel met adaptieve demping ook nog flink comfort. Mocht je sportiviteit zoeken in een auto als deze, dan bewijst het laatstgenoemde type dat de door ons gereden E 400 4Matic met 333 pk heel wat in zijn mars heeft. Maar zakelijk bekeken is die uitvoering niet interessant, want hij kan op 25% bijtelling rekenen en kost naar verwachting 65.000 euro.

Drive Pilot uitproberen

De nieuwe E-Klasse scoort wel extra punten met zijn Drive Pilot. Deze benaming behoort toe aan een samenwerking van systemen, waarbij de adaptieve cruise control en talloze sensoren en camera’s de auto binnen de rijstrook weet te houden, ook in flauwe bochten. Deze ‘Autopilot’ is vergelijkbaar met die van Tesla – het systeem kan ook autonoom een inhaalactie uitvoeren - maar heeft meer nauwkeurigheid en precisie. Toch blijft het systeem – werkend tot 130 km/u – vooral geschikt op de lange baan. De Volvo S90 heeft ook een automatische piloot voor semi-autonoom rijden maar moet een inhaalfunctie missen. Een kwestie van tijd, want net als Mercedes gaat ook Volvo helemaal prat op veiligheidsinnovaties.

Voorlopig lijkt de E-Klasse zijn concurrenten af te troeven, ook door noviteiten als een digitale sleutel (via smartphone), autonoom in- en uitparkeren op afstand, Pre Safe Sound en Touch Control Pads op het stuur. Deze aanraakgevoelige pads vervangen de draaiwieltjes (of knoppen) en laten de bestuurder nog meer functies bedienen met de handen aan het stuur. Ook al is de informatievoorziening van de twee 12.3 inch TFT schermen en het head-up display misschien wel iets te overdadig. 

Lease de Mercedes-Benz E-klasse 4d

Mercedes-Benz E-klasse 4d
Mercedes-Benz E-klasse 4d lease vanaf netto bijtelling vanaf

Tags


Warning: Unknown: open(/var/lib/php/sessions/sess_r157uih9odrohnecuqaok864v1, O_RDWR) failed: No space left on device (28) in Unknown on line 0

Warning: Unknown: Failed to write session data (files). Please verify that the current setting of session.save_path is correct (/var/lib/php/sessions) in Unknown on line 0