Leaseauto van de Week 14: Tesla Model 3
Even geduld
Het duurt nog twee jaar voordat de eerste exemplaren van de Tesla Model 3 de Nederlandse wegen bereiken. Tesla start eind 2017 de productie van hun nieuwe middenklasser maar levert eerst aan Amerikaanse klanten, en klanten die al een Tesla hebben. Tesla weet in ieder geval de EV-markt naar eigen had te zetten met drie modellen die wel een ruime actieradius hebben. Ook de Tesla Model 3 hoeft zich met een bereik van 345 kilometer nergens voor te schamen. Bovendien liggen de prestaties hoog en kan je ermee in zes seconden van 0-100 km/u zoemen. Aan de prestaties ligt het niet.
Prijs
Aan de prijs ook niet. Tesla communiceert een prijs van 35.000 dollar en reken bij invoeren en omrekenen naar de euro op een prijs van zo’n 45 mille. Met slechts 4% bijtelling voor zakelijke rijders is de Model 3 dus ook fiscaal gezien aantrekkelijk. Vanaf 2019 is er één maar: indien de prijs boven de 50.000 euro uit komt, rekent de Belastingdienst 22% bijtelling over het bedrag boven die grenswaarde.
Concurrentie
Feit is wel dat de Model 3 in 2018 niet alleen staat. Opel heeft de Ampera-e laten zien en brengt deze in 2017 al op de markt. Dit ruimtelijke model ziet er weliswaar niet zo strak of hip uit als de Model 3, maar heeft vrijwel hetzelfde rijbereik en hetzelfde prijskaartje. Bovendien maakt de Volkswagen Groep en merken als Volvo of BMW er ook geen geheim van nu of tegen die tijd nieuwe elektrisch aangedreven modellen met bruikbare actieradius uit te brengen. En dan zijn er kapers op de kust! Niet onbelangrijk: Tesla heeft tot nu toe een streepje voor met een steeds groter Supercharger snellaadnetwerk, waarmee kilometervreters met korte laadtijden weer snel op pad kunnen.